سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۵ آبان ۱۴۰۰ در ۱۱:۵۶ ق.ظ چاپ مطلب

آغاز دومین دوره آموزش فیلم‌ساز «کاتینو»/ رونمایی از پوستر

Cutino-1

آیین رونمایی از پوستر و آغاز دومین دوره آموزش فیلم‌ساز «کاتینو» با حضور رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری و مدیرعامل باشگاه فیلم سوره برگزار شد.

به گزارش سوره سینما به نقل از روابط عمومی باشگاه فیلم سوره، در این مراسم که شنبه ۱۵ آبان ماه در محل باشگاه فیلم سوره و با حضور تعدادی از کارگردانان و هنرمندان این مجموعه سینمایی با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار شد، محمدجواد موحد درباره دوره آموزش فیلم‌ساز کاتینو۱ گفت: از ابتدای سال گذشته به دنبال این بودیم که بتوانیم نسل جدید فیلم‌سازان باشگاه فیلم سوره را با انتخاب از میان نوجوانان و جوانان مستعد و دغدغه مند این حوزه انتخاب و وارد مسیر تربیتی باشگاه کنیم. به همین دلیل هم تصمیم گرفتیم این مسیر را به شکلی قاعده‌مند در دوره آموزشی کاتینو۱ تجربه کنیم.

مدیرعامل باشگاه فیلم سوره درباره دوره آموزشی کاتینو۱ ادامه داد: ما در دوره آموزشی کاتینو ۱ بعد از فراخوان و بررسی بیش از ۱۵۰ متقاضی، بعد از چند مرحله بررسی تخصصی، به ۲۵ نفر رسیدیم که وارد این دوره آموزشی شوند و با حضور آن‌ها دوره‌های آکادمیک و نظری با حضور اساتید متخصص برگزار شد. اما همان‌طور که از ابتدا هم برنامه‌ریزی کرده بودیم، خیلی زود از آموزش‌های نظری عبور کردیم و مربیان دوره شبیه به منتور عمل کرده و بچه‌های کاتینو هم خیلی زود سراغ نوشتن فیلم‌نامه‌های خود رفتند که بتوانند وارد عرصه تجربی فیلم‌سازی شوند و در سطح آموزش‌های نظری باقی نمانند. مربیان باشگاه هم در کنارشان قرار داشتند تا هنرجویان کاتینو از مشورت و راهنمایی‌های آن‌ها استفاده کنند. و خروجی این دوره آموزشی ۱۱ فیلم‌نامه و ۴ فیلم ساخته‌شده است که اتفاقاً یکی از آن‌ها در جشنواره فیلم مدرسه تندیس بهترین فیلم را کسب کرد و یکی دیگر از بچه‌های کاتینو هم در بخش دیگری تندیس بهترین فیلم را از آن خود کرد.

Cutino-2

موحد درباره ثمرات دوره آموزش کاتینو۱ گفت: با همه سختی‌هایی که کاتینو۱ داشت، ولی به نظرم خروجی و نتیجه این دوره قابل دفاع است. از جوانان و نوجوانانی که با مسیر تربیتی باشگاه همراه شدند و به مرحله فیلم‌سازی رسیدند تا بعضی دیگر از بچه‌ها که در قالب‌های دیگری مانند نویسندگی، تدوین و حتی مدیریت دوره آموزشی کاتینو به ما کمک می‌کنند و مسیر رشد خود را طی می‌کنند. این‌که چند هنرجوی کاتینو ۱ هم‌اکنون در نویسندگی سریال تازه‌وارد به ما کمک می‌کنند، بخش دیگری در تصویربرداری یکی از آثار حرفه‌ای تلویزیون مشغول به فعالیت شده و دو نفر از بچه‌های کاتینو توانستند در جشنواره فیلم مدرسه تندیس بهترین فیلم را کسب کنند نشان می‌دهد که می‌شود به آینده این بچه‌ها بسیار امیدوار بود و کاتینو در مرحله انتخاب و تربیت، خوب عمل کرده است.

مدیرعامل باشگاه فیلم سوره درباره دوره آموزش کاتینو۲ گفت: دوره کاتینو۱ را به‌دقت بررسی کردیم و روند و مسیر این دوره را آسیب شناسانه مرور کردیم تا بتوانیم کاتینو۲ را به بهترین شکل ممکن برگزار کنیم. امیدواریم که این دوره، مانند دوره اول کاتینو در گیرودار کرونا به تأخیر نیافتد و بتوانیم تا انتهای سال آن را به نقطه مطلوبی برسانیم. و تلاش می‌کنیم که کاتینو ۲ طرح و اتفاق بزرگ و مؤثری باشد که کمترین ایراد و بیشترین بازدهی را داشته باشد.

در ادامه این مراسم، حمیدرضا جعفریان رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری درباره دوره آموزشی کاتینو گفت: دوره آموزشی کاتینو یکی از اتفاقات جذاب و دلگرم‌کننده باشگاه فیلم سوره است که به‌طور مرتب آن را پیگیری می‌کنیم و امیدوار هستیم که ادامه‌دار و مستمر باشد.

جعفریان در ادامه با اشاره به جنس تربیتی باشگاه فیلم سوره در حوزه تربیت فیلم‌سازان جوان گفت: مهم‌ترین ویژگی باشگاه فیلم سوره جوششی بودن و اصیل بودن پاتوق و جمع‌های آن است. همین‌که جمعی از جوانان هنرمند، ایده‌ها و گفتگوها و محتواهای خود را در خلال زندگی کردن و حیات جمعی که در کنار هم در باشگاه رقم می‌خورد، به اشتراک گذاشته می‌گذارند، خاصیت جوششی و درون‌زای باشگاه فیلم سوره را قوام می‌بخشد. و همین اتفاق است که هویت هنرمندان باشگاه را شکل می‌دهد و به تحقق شعار باشگاه یعنی «ساختن آدم‌ها از ساختن فیلم‌ها مهم‌تر است» ختم می‌شود. باید همه ما از این خاصیت باشگاه حراست کنیم و آن را حفظ نماییم. از طرف دیگر هم به این فکر کنیم که مدل منحصربه‌فرد باشگاه در دوره آموزشی کاتینو قابلیت پایش، توسعه و ارتقا دارد.

Cutino-3

رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری ادامه داد: شاید باید به این موضوع فکر کنیم که چگونه می‌توان میان این دو موضوع یعنی حفظ هویت و اصالت تربیتی باشگاه فیلم سوره و مدل‌سازی و فرآیند سازی این مسیر تعادل ایجاد کرد که هیچ‌کدام آسیب نبیند. وظیفه ما حراست از هویت اصیل باشگاه است که البته می‌دانم دوستان باشگاه فیلم سوره روی این موضوع متمرکز و حساس هستند. چراکه اگر این اتفاق خدشه ببیند این هویت اصیل و جوششی باشگاه است که آسیب می‌بیند. همان‌طور که روزگاری هویت اصیل حوزه هنری که مانند امروز باشگاه فیلم سوره درون‌زا و میزبان حیات دسته‌جمعی هنرمندان بود، به‌مرور تغییر ماهیت داد و آن هویت اصیل جای خود را به یک اتفاق بوروکراتیک و ساختارمند داد که شباهتهای زیادی به ارگان‌ها و سازمان‌های دیگر کشور دارد. درحالی‌که ابتدای حیات حوزه کاملاً ضد ساختارهای بوروکراتیک و اداری مرسوم بود ولی به‌مرور چنین اتفاقی افتاد.

در انتهای این مراسم هم با حضور هنرمندان و مسئولان گروه هنری کات، از پوستر و نشان دوره آموزشی کاتینو رونمایی شد.

Cutino-4

گفتنی است جوانان ۱۷ تا ۲۳ ساله‌ای که علاقه‌مند به حضور در دومین دوره تربیت فیلم‌ساز کاتینو هستند، می‌توانند با مراجعه به سایت و صفحات مجازی باشگاه فیلم سوره و هم‌چنین ارسال رزومه و مشخصات به ایمیل Cutscenario@gmail.com یا شماره ۰۹۰۱۴۱۳۳۳۹۸، در این رویداد ثبت‌نام مقدماتی کنند.

 


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>