سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۹ دی ۱۴۰۰ در ۴:۵۹ ب.ظ چاپ مطلب

پیگیری دغدغه‌های زیست‌محیطی یک فیلمساز در «امید یک تالاب»

مستند امید یک تالاب

«امید یک تالاب» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی علی تک‌روستا روایت تالابی در روستای صالحیه شهرستان نظرآباد استان البرز در شبکه مستند تولید شد.

به گزارش سوره سینما، علی تک‌روستا کارگردان «امید یک تالاب» گفت: این مستند روایت تالابی در روستای صالحیه شهرستان نظرآباد استان البرز است که در سال ۹۴ بعد از حدود چهل سال، به علت بارش باران و آبگیری از سد کردان مجدداً احیاء می‌شود، تالاب صالحیه که در وسعتی ده‌هزار هکتار است تنها تالاب استان البرز محسوب می‌شود و تاکنون حدود صد و بیست گونه پرنده در این تالاب شناسایی شده است.

وی افزود: سوژه اصلی این مستند «امید» است، یکی از جوانان این روستا که با ورود پرندگان مهاجر به این تالاب، دوربینی تهیه کرده و پرندگان زیبای این تالاب را به تصویر می‌کشد اما در ادامه برای حفظ این تالاب با چالش‌هایی روبرو می‌شود. چالش‌هایی مثل ورود فاضلاب صنعتی به تالاب، نداشتن حق آبه ثابت و نبودن محیط‌بانی و … که حیات تالاب را با خطر جدی مواجه می‌کند.

این مستندساز گفت: دوربین در این مستند همراه سوژه (امید) می‌شود تا در کنار به‌تصویرکشیدن زیبایی‌های این تالاب و پرندگان به معضلات و مشکلات تالاب نیز بپردازد.

علی تک‌روستا کارگردان امید یک تالاب

تک روستا درباره هدف خود از ساخت این مستند گفت: یکی از مهم‌ترین دلایل تولید مستند «امید یک تالاب» به‌وجودآمدن ریزگرد و غبار در زمان خشکی تالاب در استان البرز که تهدیدی جدی برای آلودگی هوا در این استان است. این دغدغه سبب شد این مستند کلید زده شود و سعی کردیم به موضوعات زیست‌محیطی تالاب نگاه جامع و کاملی داشته باشیم.

وی درباره روند تولید این مستند گفت: تولید و مونتاژ مستند «امید یک تالاب» حدود ۸ ماه به طول کشید، در حال حاضر صداگذاری و اصلاح رنگ تمام شده و به‌زودی برای پخش از شبکه مستند سیما آماده می‌شود.

تهیه‌کننده و کارگردان این مستند تلویزیونی علی تک روستا و از دیگر عوامل آن می‌توان به تدوین: حمید مشایخی، تصویربردار: علی تک روستا، مدیر تولید: رضا رستمی قاضی کلایه، صداگذاری: سعید بابایی، اصلاح رنگ و نور: آرمین به امید حق، مدیر تدارکات: سید ابوالفضل محمدپور و مجری طرح: مرکز فرهنگی میثاق اشاره کرد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>