سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۳ مهر ۱۳۹۲ در ۹:۱۲ ق.ظ چاپ مطلب
فیلم بعدی داوودنژاد در ادامه «کلاس هنرپیشگی‌» است؟/

داوودنژاد: در فیلمم از فاصله‌گذاری استفاده کردم/انواع فیلم برای انواع مخاطب نداریم

alireza-davoodnezhad

علیرضا داوودنژاد با اشاره به انزوای فیلمش در اکران تأکید کرد سینمای ایران با چیزی به نام انواع فیلم برای انواع مخاطب غریبه است.

علیرضا داوودنژاد با اشاره به انزوای فیلمش در اکران تأکید کرد سینمای ایران با چیزی به نام انواع فیلم برای انواع مخاطب غریبه است.

داوودنژاد کارگردان «کلاس هنرپیشگی» درباره تحلیل خود از فروش و اکران این فیلم به سوره سینما گفت: ما چیزی به نام بازار سینما که تعریف‌شده، مشخص و تحت نظارت باشد نداریم. در نتیجه چیزی هم به عنوان انواع فیلم برای انواع مخاطب نداریم بنابراین در تعیین ظرفیت‌های نمایشی و طراحی روش‌های تبلیغاتی این موضوع در نظر گرفته نشده که هر فیلمی را متناسب با مخاطب خاص خودش در کشور اکران و معرفی کنیم.

کارگردان «نیاز» گفت: در چنین شرایطی است که «کلاس هنرپیشگی» در مقایسه با فیلم‌هایی که پشتوانه تبلیغاتی نیرومند توسط بخش دولتی یا خصوصی دارند در اکران به انزوا کشیده می‌شود و نمی‌تواند مخاطب خاص خود را فرابخواند. از فیلمی که نه بیلبورد داشت نه تیزر  چندانی برایش پخش شد نمی‌توان توقع داشت که خود را به مخاطب مخصوص به خود معرفی کند و آنها را به سالن بکشاند.

وی اضافه کرد: چهارشنبه که فیلم اکران شد روز بعد پنج شنبه مطلبی را با عنوان «چگونه یک فیلم می‌سوزد» منتشر کردم چون پیش‌بینی می‌کردم چنین مسیری که فیلم  در اکران در پیش گرفته به کجا ختم می‌شود. «کلاس هنرپیشگی» در ادامه سینمای من که متمایل به واقعیت و مسائل اجتماعی و مبتلا به جامعه و مردم است از لحاظ شیوه‌های بیانی و زبانی متفاوت بود. من در این فیلم با استفاده از سنت‌های نقالی، شهرفرنگ و تعزیه نوعی فاصله‌گذاری ایجاد کردم که شاید در وهله اول برای مخاطب نامأنوس باشد و نخواهد که تا پایان فیلم در سالن سینما بماند. اما کسانی که تا پایان فیلم با آن همراه بودند راضی از سالن بیرون آمدند.

kelas-honarpishegi

کارگردان «مرهم» درباره ادامه دادن شیوه فیلمسازی‌اش به سبک «کلاس هنرپیشگی» گفت:  اینکه فیلم بعدی‌ام را با چه روشی در فیلمسازی می‌سازم خیلی بستگی دارد به وضعیتی که در پیش داریم. نمی‌توانم پیش‌بینی کنم. انتخاب روش فیلمسازی بی‌ارتباط نیست به وضعیت عمومی بازار سینما و سامانی که به نظام سینمایی کشور داده می‌شود. شرایط می‌تواند به سمتی تغییر پیدا کند که دیگر حقوق فیلم به شیوه‌های مختلف از جمله کپی‌رایت از بین نرود و تقسیم ظرفیت‌های نمایشی و شیوه تبلیغات طوری باشد که مخاطب خاص هر فیلم به سالن سینما برود و فیلم مد نظرش را تماشا کند. یا اینکه همچنان مثل گذشته این وضعیت آشفته ادامه پیدا کند. برای انتخاب روش فیلمسازی در فیلم بعدی بسیار مهم است که سینما در ادامه به چه سمتی حرکت می‌کند.

فیلم سینمایی «کلاس هنرپیشگی» با ساختاری متفاوت در فرم و محتوا این روزها روی پرده سینماهاست. در این فیلم محمدرضا دادونژاد، رضا داودنژاد، زهرا داودنژاد و … بازی کرده‌اند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>