سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۶ مهر ۱۳۹۲ در ۸:۳۰ ق.ظ چاپ مطلب
افخمی و اسعدیان داور جشنواره حوزه- اشراق/

جشنواره «اشراق» به دنبال تعریف سینمای دینی نیست

bonakdar-eshragh

دبیر دومین جشنواره فیلم حوزه-اشراق زمینه‌سازی برای ترویج مفاهیم عمیق دینی و تربیت طلاب فیلمساز را از اهداف اصلی این جشنواره دانست.

دبیر دومین جشنواره فیلم حوزه-اشراق زمینه‌سازی برای ترویج مفاهیم عمیق دینی و تربیت طلاب فیلمساز را از اهداف اصلی این جشنواره دانست.

مهدی بنکدار دبیر دومین جشنواره فیلم حوزه-اشراق درباره برگزاری این رویداد فرهنگی به سوره سینما گفت: دومین دوره این جشنواره ۷ تا ۹ آبان ماه در قم برگزار می‌شود. مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم نهادی است که از ابتدای انقلاب با حکم حضرت امام (ره) فعالیت خود را در زمینه فرهنگی و هنری آغاز کرده. این مرکز در سه محور اساسی برای طلاب حوزه علمیه فعالیت می‌کند. در بحث آموزش، طلابی که استعداد و ذوقی در زمینه سینما، رسانه و دیگر هنرهای دیگر دارند مورد آموزش قرار می‌گیرند، در بحث تولید، طلاب بر اساس آموزش‌هایی که دیده‌اند آثاری را تولید می‌کنند و محور سوم فعالیت مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ایجاد تعامل بدنه حوزه علمیه با هنرمندان سراسر کشور است.

وی افزود: در جشنواره حوزه-اشراق طلاب فیلمساز و فیلمسازان غیر طلاب آثارشان را در زمینه روحانیت، تأثیر و جایگاه آن در جامعه به دفتر دبیرخانه ارسال می‌کنند. سال گذشته که اولین دوره این جشنواره برگزار شد ۴۰۰ اثر از طلاب فیلمساز و فیلمسازن غیرطلاب به دست ما رسید و امسال که دومین دوره جشنواره برگزار می‌شود ۳۹۸ اثر از سراسر کشور در سه بخش فیلم کوتاه داستانی، فیلم مستند، انیمشن و فیلمنامه به دست ما رسیده. ۴۰% آثار مربوط به طلاب فیلمساز است. تا به حال بیش از حد انتظارمان متوجه شده‌ایم که فیلمسازان در موضوع روحانیت فیلم فاخر و با کیفیت ساخته‌اند و مشتاق به فعالیت در این زمینه هستند. این نشان می‌دهد جامعه هنری به این موضوع اهمیت می‌دهد.

بنکدار اضافه کرد: جشنواره اشراق قرار است که زمینه‌ساز ساخت فیلم‌هایی با مضمون روحانیت باشد. امسال به اعتراف اعضای هیئت انتخاب فیلم‌ها که اساتیدی از قم و تهران هستند آثار رسیده از رشد کمی و کیفی برخوردارند. هدف اصلی ما این است که هنرمند نگاه واقع‌بینانه نسبت به شخصیت روحانی و جایگاه او در جامعه را در فیلمش تقویت کند. یعنی در عین حفظ قداست روحانیت تقدس‌زدایی هم داشته باشد. بحث‌هالی چالشی در این زمینه همواره همراه ما بوده. مثلا در تعریف سینمای دینی اختلاف نظرهای زیادی بین دوستان وجود دارد. جشنواره اشراق قرار نیست به تعریف مشخصی از سینمای دینی برسد و حتی این تعریف بین طلاب هم متفاوت است. قصد ما بیشتر جریان‌سازی برای ساخت فیلم‌هایی با موضوع روحانیت و دین است.

وی با اشاره به این نکته که جشنواره اشراق قرار نیست مولد ژانر سینمای دینی باشد افزود: ژانرسازی مد نظر ما نیست. اگر جشنواره بتواند بستر و جریان‌ساز تولیدات مؤثر در حوزه دینی باشد برای ما کافی است. آثاری که بتوانند در مفاهیم عمیق دینی غور کنند و معرفت‌شناسانه‌تر به این مضمون بپردازند. در این راستا طلاب حوزه علمیه که متکفل ترویج مفاهیم عمیق دینی در جامعه هستند باید با رسانه‌های متعدد و زبان‌های تبلیغاتی آشنا شوند. در ابتدا با آشنایی صحیح از مفاهیم دینی و در درجه دوم با تسلط به زبان سینما و دیگر رسانه‌ها بتوانند فرهنگ دینی را تبلیغ کنند. امیدوارم این فرهنگ به کل جامعه هنری سرایت کند.

بنکدار ادامه داد: آثار رسیده به دبیرخانه انتخاب شده و داوری آنها نیز تا ۲۵ مهر انجام می‌شود. سعی کردیم اعضای هیئت انتخاب را از کسانی گزینش کنیم که علاوه بر تحصیلات حوزوی یا دینی کارشناس سینمایی و هنری هم باشند. علاوه بر بنده، مراد نظری، محمد شکیبا دل، حجت‌الاسلام حسن‌زاده آملی و فرید فرخنده‌کیش مسئولیت انتخاب آثار را به عهده داشتند. امسال در داوری آثار قرار است در خدمت همایون اسعدیان، بهروز افخمی، حسین معززی‌نیا و ارد عطار‌پور باشیم اما با توجه به مشغولیت این دوستان اطمینان صددرصدی از حضور این عزیزان در بحث داوری نداریم. البته دوستان تمایل خود را اعلام کرده‌اند.

وی درباره تشابهی که در اهداف دو جشنواره فیلم کوتاه دینی «رویش» و «اشراق» وجود دارد و پیوندهایی که این دو می‌توانند با هم داشته باشند توضیح داد: جشنواره «رویش» به عنوان اولین جشنواره فیلم کوتاه دینی در کشور جایگاه و اعتبار ویژه‌ای در جامعه هنری ما دارد. قطعا هنرمندان در ساخت آثارشان نگاهی به جشنواره «رویش» دارند. بعد از جشنواره فیلم فجر از «رویش» می‌توان به عنوان معتبرترین جشنواره یاد کرد. امیدوارم این اعتبار همچنان متداوم باشد.

eshragh-1

دبیر دومین جشنواره حوزه-اشراق ادامه داد: بعد از برگزاری اولین دوره جشنواره اشراق جلسه مفصلی با مسئولین سازمان توسعه سینمایی سوره و برگزارکنندگان جشنواره «رویش» داشتیم که بسیار جلسه موفقی بود. باب مذاکره و مشارکت در زمینه همکاری‌های متقابل «رویش» و «اشراق» ایجاد شد. یکی از ثمرات این جلسه حضور فرید فرخنده‌کیش که از مسئولان سازمان سوره هستند در هیئت انتخاب دومین دوره جشنواره ماست. ما بر آن هستیم علاوه بر استفاده از نظریات روحانیون قم از تجریبات برگزارکنندگان جشنواره «رویش» استفاده کنیم. در دوره‌های بعدی جشنواره اشراق این همکاری انشاءالله بیشتر خواهد شد.

بنکدار با اشاره به اینکه جشنواره اشراق صرفا اهداف خود را در قالب برگزاری جشنواره دنبال نمی‌کند توضیح داد: ما فقط به برگزاری صرف جشنواره اکتفا نمی‌کنیم. در فاصله دو جشنواره برگزاری کارگاه‌ها را خواهیم داشت. بعد از دوره اول جشنواره دو کارگاه برگزار کردیم و برای برگزاری کارگاه‌های بیشتر با مشکل بودجه مواجه شدیم. قصد داریم بعد از دوره دوم، این کارگاه‌ها را به شکل گسترده برای علاقمندان، برگزیدگان و طلاب برگزار کنیم.

دومین دوره جشنواره فیلم اشراق با موضوع روحانیت ۷الی۹ آبان ماه در قم برگزار می‌شود.