سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۶ مهر ۱۳۹۲ در ۹:۵۷ ق.ظ چاپ مطلب
ایوبی در افتتاحیه جشنواره فیلم کودک:

ایرانی‌ها سالی یک بار سینما بروند مشکل سینما حل می‌شود

ayubi-koodak

رئیس سازمان سینمایی گفت: اگر همه فرزندان ایران‌ در طول سال یکبارسینما بروند، تعداد ورودی‌های سینمای ما از ۱۰ میلیون به ۷۰ میلیون نفر می‌رسد.

رئیس سازمان سینمایی گفت: اگر همه فرزندان ایران‌ در طول سال یکبارسینما بروند، تعداد ورودی‌های سینمای ما از ۱۰ میلیون به ۷۰ میلیون نفر می‌رسد.

سوره سینما- فارس نوشت: مراسم افتتاحیه بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک دوشنبه‌شب طی مراسمی بسیار خوب و زیبا در ورزشگاه گل نرگس شهر اصفهان با حضور مقامات استانی اصفهان، مسئولان سینمایی، هنرمندان و جمعی کثیری از مشتاقان سینما برگزار شد. ابتدای مراسم با پخش کلیپی از حضور کودکان در مسجدالنبی و متبرک کردن پرچمی به نام مبارک حضرت رسول آغاز شد و پس از آن چند کودک با حضور در صحنه پرچم متبرک شده را بر روی سن نصب و به اهتزاز درآوردند.

اجرای مراسم به عهده عموهای فیتیله‌ای‌ بود که در شروع اجرای خود قطعه زیبایی را در خصوص حضرت رسول اجرا کردند و پس از آن از سیداحمد میرعلایی دبیر این جشنواره دعوت شد تا دقایقی به سخنرانی بپردازد.سیداحمد میرعلایی با اشاره به اینکه غیر از برگزاری جشن افتتاحیه، جشن بزرگتری نیز جریان دارد و به احترام این جشن هر کسی هر حاجتی دارد از خداوند بخواهد، گفت: امیدوارم همدلی بین همه مردم و مخصوصاً سینماگران بیشتر و بیشتر شود.

وی ادامه داد: پرچمی که مشاهده شد توسط دو دانش‌آموز که به سفر حج رفته بودند به مسجد نبی برده شد و به جشنواره فیلم کودک آورده شد اما مقصد نهایی این پرچم جشنواره نیست و هنوز سفرش ادامه دارد چرا که شعار جشنواره امسال «دفاع از حقوق کودکان درگیر جنگ همه دنیا» است و پس از اختتامیه مسافر دمشق و حرم حضرت رقیه است. مدیرعامل بنیاد سینمای فارابی تصریح کرد: ما می‌خواهیم بگویم که پرچمدار دفاع از حقوق کودکان جمهوری اسلامی ایران است و اگر رهبری امسال را سال حماسه سیاسی و اقتصادی نامیدند از همین طریق حماسه سیاسی را نشان دهیم و ذیل نام حضرت رسول اکرم و سایه این پرچم قرار است در جشنواره فیلم کودک اتفاقات زیادی بیفتد.

میرعلایی خاطرنشان کرد:‌ اتفاقات خوبی که در دو سه سال اخیر افتاده محصول دوره‌های قبلی بوده است و خون دل‌هایی که برای برگزاری این جشنواره خورده شده تا امروز که جشنواره بیست و هفتم برگزار شود. وی در خاتمه صحبت‌هایش تصریح کرد:‌ نماد جشنواره کودک «پروانه» است و به این دلیل نماد جشنواره پروانه انتخاب شده که پروانه هر سال خودش را فدای زندگی پروانه‌های دیگر می‌کند و جشنواره بیست و هفتم برنامه‌های جدیدی را آماده کرده است.

در بخش بعدی مراسم بزرگداشت شمسی فضل‌‌اللهی با حضور حجت‌الله ایوبی، سیداحمد میرعلایی و حمید فرخ‌نژاد برگزار شد که این هنرمند پیشکسوت طی سخنانی اظهار داشت: آدم‌هایی که خیلی با میکروفن کار کرده‌اند چندان تریبون را دوست ندارند اما همه ما برای بچه‌ها داریم کار می‌کنیم و این را باید راست بگویم وقتی از من پرسیدند که از بزرگداشت در جشنواره خوشحال هستم حتی به این موضوع هم فکر نکرده بودم اما خوشحالم درباره کسانی که دوست‌شان دارم کار کرده‌ام چه بزرگ و چه کوچک و از این توجه خرسندم.

در ادامه این مراسم، مرتضی سقائیان‌نژاد شهردار اصفهان در این مراسم با طرح سؤالی از کودکان پرسید می‌خواهم، بدانم آیا می‌دانید جشنواره چرا در اصفهان برگزار می‌شود و با وجود آنکه می‌تواند در خیلی از جاهای دیگر برگزار شود اما جایگاه اصلی آن در اصفهان است.

وی افزود: اصفهان مهد تمدن ایران‌زمین و پایتخت جهان اسلام است این تمدن سرشار از خوداتکایی و خودباوری است و کودکان ما باید این خودباوری و خوداتکایی را در خود پرورش بدهند و اگر نشانه‌ای از این خوداتکایی در فیلم‌هایمان نمایان شود وظیفه‌مان را انجام داده‌ایم. اگر جشنواره در اصفهان برگزار می‌شود به این معنی است که می‌خواهیم به خوداتکایی تکیه بزنیم و امیدوارم جشنواره بیست و هفتم در فیلم‌هایش این خوداتکایی و خودباوری را برای کودکان به تمرین بگذارد.

بخش بعدی مراسم اختصاص به بزرگداشت غلامرضا آزادی فیلم‌ساز اصفهانی داشت که برای این منظور سقائیان‌نژاد شهردار اصفهان، محمد احسانی معاون امور آثار و سرپرست معاونت و فعالیت‌های سازمان سینمایی، شهیدی دبیر اجرایی جشنواره و محمد پاکدل روی صحنه آمدند.

غلامرضا آزادی پس از دریافت تندیس پروانه زرین جشنواره گفت: از همه شما عزیزان به خاطر قدرشناسی سپاسگزارم اما سینما در خانواده من یک شغل همگانی است و من سینما را در اصفهان با همسرم آغاز کردم و می‌خواهم از همسر و همکار خودم دعوت کنم تا روی سن بیاید.

وی ادامه داد: برنامه‌های زیادی همراه با فریال بهزاد برای آینده داریم و می‌خواهیم سعی کنیم این سینمای رویاپرداز را در معماری و فرهنگ اصفهان ادامه دهیم که فریال بهزاد نیز در جمله کوتاهی گفت: قبل از اینکه غلامرضا آزادی همسر من باشد با هم دوست بودیم و می‌خواهیم دست به دست هم بدهیم تا دل بچه‌ها را شاد کنیم.

براساس این گزارش در ادامه این مراسم برگزیدگان بخش عکس و پوستر جشنواره با حضور داوران این بخش معرفی شدند و در ادامه پس از پخش کلیپی متفاوت از قدرت‌الله ایزدی (آقا رشید) با حضور  امینی رئیس شورای شهر اصفهان، کلباسی رئیس صداوسیمای مرکز اصفهان، مرتضی سقائیان‌نژاد شهردار اصفهان و مهدی باقربیگی (مجید) تقدیر شد.

آقارشید در خصوص برگزاری بزرگداشتش در جشنواره کودک گفت: همه شما را دوست دارم اندازه نصف جهان، اندازه رودخانه زاینده‌رود البته وقتی آب داشته باشد، حیات داشته باشد و ماهی هم در آن باشد و جا دارد یادی کنیم از دلاوری‌های همه عزیزان و شهیدان کشورمان و مقدم همه میهمان خارجی و داخلی را گرامی‌ می‌دارم و امیدوارم تا در اصفهان به آنها خوش بگذرد البته می‌دانم که حتماً به آنها خوش می‌گذرد چون همه چیز در این مدت رایگان است.

قدرت‌الله ایزدی همچنین با تشکر از دست‌اندرکاران جشنواره فیلم کودک گفت: وقتی دبیر جشنواره در اصفهان از من دعوت کردند تا مراسم بزرگداشتی برایم برگزار شود، گفتم من لایق این مراسم نیستم اما تعارف کردم و در حالی که بغض گلویش را گرفته بود اظهار داشت هنرمندانی هستند که قدشان بلندتر از من و چهره‌شان هم زیباتر از من اما من به عنوان یکی از خادمین طنز از این اقدام مسئولان جشنواره تشکر می‌کنم. سال گذشته در همین ایام در بیمارستان بستری بودم و حال مساعدی نداشتم و جمعی از هنرمندان جشنواره به عیادتم آمدند و اینکه من امروز سرپا هستم به خاطر لطف خدا و کاری است که این عزیزان انجام دادند.

اجرای سرود توسط گروه آرام‌دلان و ‌کلیپی در ارتباط با کودکان درگیر جنگ توسط گروه فیتیله بخش بعدی مراسم بود و پس از آن حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی سخنانی را ایراد کرد.

به گزارش خبرنگار سینمایی فارس ایوبی با اشاره به اینکه همه می‌دانیم که جهان بدون اصفهان جهان غیر قابل تصور است اصفهان نصف جهان است و از دید خیلی‌ها تمام جهان است و خوشحالم که جشنواره بیست هفتم در اصفهان برگزار می‌شود.

وی افزود:امروز به بهانه این جشنواره باشکوه از همه فرزندان ایران درخواست می‌کنم که اگر همه فرزندان ایران‌زمین در طول سال یکبار به سینما بروند تعداد ورودی‌های سینمای ما از ۱۰ میلیون به ۷۰ میلیون می‌رسد و مشکل سینمای ما حل خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین از همه کارگردانان سینمای ایران می‌خواهم برای کودکان فیلم خوب بسازند گاهی نسل ما احساس می‌کنیم که وقتی بچه بودیم خوشحال‌تر بودیم و امیدوارم سینمای کودک حرکت باشکوهی را آغاز کند و این جشنواره وسیله‌ای باشد برای آنکه کودکان ما سینما رفتن و فیلم دیدن را بیاموزند.

ایوبی در خاتمه صحبت‌هایش اظهار داشت: از اینکه این جشنواره به نام «پیامبر اعظم» و پیام‌آور صلح دوستی است خوشنود هستیم جهان امروز بیش از هر چیز نیازمند پیام صلح، محبت و دوستی پیامبر اسلام است و حق ماست که پرچم صلح و گفت‌وگو را در برافراشته کنیم.

براساس این گزارش بخش بعدی مراسم اختصاص به بزرگداشت ناصر طهماسب پیشکسوت عرصه دوبلاژ داشت که برای این منظور زرگرپور استاندار اصفهان، سیداحمد میرعلایی، سید محمدمهدی طباطبایی‌نژاد مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و محمد حریرچیان به روی صحنه رفتند.

طهماسب در سخنانی کوتاه اظهار داشت: می‌خواهم یک مطلب جدی را در این مراسم بگویم در مقدمه کتاب «شازده کوچولو» اگزوپری نوشته این کتاب را تقدیم می‌کنم به بچگی آدم بزرگ‌ها، بچه‌ها فقط ما را گوش نمی‌کنند بلکه نگاه می‌کنند و باید خیلی مواظب باشیم.

در ادامه مراسم میرعلایی از تشکیل فراکسیون کودک و جوانان در مجلس شورای اسلامی خبر داد و جعفری نماینده بجنورد در مجلس در این زمینه گفت که به نمایندگی از تمامی نمایندگان شما در خانه ملت آمده‌ایم تا به بچه‌های ایرانی و بچه‌های سراسر عالم بگویم که مجلس اسلامی افتخار دارد تا در کنار شما باشد و از همه کسانی که در عرصه‌های مختلف کودک و نوجوان فعالیت می‌کنند درخواست می‌کنیم تا به ما کمک کنند تا بتوانیم در خدمت عزیزان باشیم.

براساس این گزارش اهدای جوایز مسابقه فیلم‌نامه نویسی بخش بعدی مراسم بود که جوایز این بخش با حضور ابراهیم فروزش، امیر شهاب رضویان، جلیل فرجاد و شهیدی برگزار شد و پایان‌بخش مراسم اختصاص به بزرگداشت دنیا فنی‌زاده پیشکسوت عرصه عروسک‌گردانی داشت که بدین منظور رابعه مدنی، بهنوش طباطبایی، فریال بهزاد، سیداحمد میرعلایی و محمدرضا شیرخانلو به روی صحنه رفتند.

براساس این گزارش فنی‌زاده در سخنانی کوتاه اظهار داشت: مثل اینکه عروسک‌گردان خوبی نبودم چون بعد از  ۲۸ سال که قایم می‌شدم  بالاخره پیدایم کردند. کار کردن برای بچه‌ها را خیلی دوست دارم و امیدوارم کاری کرده باشم که یک لبخند کوچک بر لبانتان نشسته باشد.

براساس این گزارش در پایان این مراسم با حضور هنرمندان حاضر در سالن بر روی سن سرود ایران توسط گروه فیتیله‌ای‌ها و با همراهی حضار خوانده شد.

حاشیه‌‌های مراسم

* کارگردانی بسیار خوب و متنوع مجید برزگر در کنار اجرای خوب گروه فیتیله از مزیت‌های مراسم افتتاحیه بود.

* علی‌رغم آنکه عنوان شده بود مراسم افتتاحیه در سال ۱۸:۳۰ آغاز می‌شود با تأخیر ۳۰ دقیقه آغاز شد و ازدحام جمعیت در سالن برگزاری از نکات قابل توجه آن بود.

* ارسال لحظه به لحظه اخبار مراسم اختتامیه توسط ستاد خبری از نکات قابل توجه مراسم افتتاحیه بود که همه اتفاقات مراسم افتتاحیه در لحظه بر روی سایت جشنواره قرار می‌گرفت.

* در بخش پایانی مراسم اختصاص بزرگداشت دنیا فنی‌زاده داشت سیداحمد میرعلایی به صورت خودجوش از ابراهیم فروزش کارگردان پیشکسوت سینمای کودک دعوت کرد تا به روی صحنه بیاید و علی‌رغم اعلام میرعلایی مبنی بر آنکه یک تندیس ویژه از قبل برای این موضوع در نظر گرفته شده بود اما تندیس تقدیر از فروزش در مراسم آورده نشده بود.

*با اجرای مراسم آتش‌بازی مراسم افتتاحیه جشنواره بیست و هفتم فیلم کودک و نوجوان به پایان رسید.