سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۶ مهر ۱۳۹۲ در ۱۲:۵۰ ب.ظ چاپ مطلب
آیت‌الله جوادی‌آملی تنها پرچمدار این نهضت است/

راعی: در تئوری‌پردازی سینمای دینی تنبلی کردیم

mojtaba-raei

مجتبی راعی معتقد است اگرچه مطالبات دینی در دغدغه‌های کلان فرهنگی کشور امری جدی است اما در تئوری‌پردازی سینمای دینی به شدت کوتاهی کرده‌ایم.

مجتبی راعی معتقد است اگرچه مطالبات دینی در دغدغه‌های کلان فرهنگی کشور امری جدی است اما در تئوری‌پردازی سینمای دینی به شدت کوتاهی کرده‌ایم.
سوره سینما- فارس نوشت: راعی گفت:‌ دین نگاهی است که وقتی در انسانی جاری باشد به هر چه که نگاه می کند به آن هویت دینی می دهد. همانطور که کسی نمی تواند با نگاه سکولار به موضوعی بنگرد و محصولی جز این بیافریند. موضوع می تواند دست آویز هرکسی باشد ولی اهمیت «نگاه» را نمی توان نادیده گرفت و بدانیم که جهان بینی فیلمساز به مراتب مهم تر از ژانر انتخابی اوست.

راعی تاکید کرد:‌ ما ۳۰سال است در تئوری پردازی دینی تنبلی کرده ایم و بزرگان دین این مبحث را آنقدر لایق ندانستند که مانند غربی ها درباره اعتقاداتمان نظریه بپردازند تا جوان ها سینما را آنگونه که ما می خواهیم بفهمند و در نگاهشان دیدگاهی با تئوری های دینی اسلامی ایجاد شود.ما سال هاست از این کم کاری ها ضررهای بزرگی دیدیم اما در عمل بعد از شهید آوینی و اندکی مرحوم محمدتقی جعفری ،‌ فقط جوادی آملی درحال پیگیری این مباحث است و اقداماتی کرده اند.

راعی توضیح داد : این نظریه پردازی از دست اهالی سینما و منتقدان جوان بر نمی آید و کار استخوان خورد کرده های معارف اسلامی است زیرا ما سینماگران اندک تخصصی در کار خودمان داریم و فرصت و تحصیلاتی در راستای امری اینقدر مهم و بنیانی نداریم. این نظریه پردازی در حیطه کسانی است که مطالعات بسیار بسیار وسیعی در حوزه دین و هنر داشته باشند و با اشراف و شامل نگری خاصی دست به قلم شوند که متاسفانه تعداد افرادی با این خصایص بسیار بسیار کم است.

وی افزود: اگرچه حرکت افرادی مانند جوادی آملی قابل تحسین است اما این فرد آنقدر وظایف سنگین و مهم تری داردکه نمی تواند شبانه روز روی تئوری در سینما وقت بگذارد و تا انتهای این مسیر را طی بکند و باید عده دیگری به ایشان اقتدا کنند و این مسیر را ادامه دهند و بیش از این مسیر فکری سینمای دینی را به قضا و قدر نسپاریم.

راعی در پایان تصریح کرد:‌ البته تا جایی که بنده در جریانم در حال حاضر گروهی تحقیقاتی ایشان را در این مسیر همیاری می کنند و باید منتظر بمانیم تا نتایج آن را ببینیم.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>