سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۰ اسفند ۱۴۰۱ در ۳:۳۸ ب.ظ چاپ مطلب
دیزنی در سراشیبی؛

وقتی کفگیر پول‌سازترین، به ته دیگ خورد

Ant-Man3

فروش اسفناک قسمت سوم فیلم سینمایی «مرد مورچه‌ای» شکستی دیگر برای دیزنی و مارول را به همراه داشت.

سوره سینما – فیلم سینمایی «مرد مورچه‌ای و زنبورک: شیدایی کوانتومی» (Ant-Man and the Wasp: Quantumania) که فقط ۲۰۰ میلیون دلار هزینه ساخت آن کرده‌اند و هزینه‌های هنگفتی برای تبلیغات و بازاریابی نیز شده، با فروش بسیار ضعیف در هفته دوم، شکستی دیگر را برای کمپانی دیزنی، به همراه داشت. این شاهکار فقط ۳۲ میلیون دلار در آمریکای شمالی در هفته دوم فروخت که افت ۶۹ درصدی و بدترین افت در این فرنچایز را نشان می‌دهد. اما برخی از رسانه‌های لیبرال در آمریکا، به دلیل وجود لابی قدرتمند دیزنی، فقط به فروش خارجی (بیرون از آمریکا) این فیلم پرداخته‌اند. ناگفته نماند که ماشین قدرتمند دیزنی در بازارهای خارجی، فعلاً توانسته است خوب عمل کند.

کمپانی مارول این امر را به‌خوبی فهمیده است که مخاطبان آمریکایی، کاراکترهای ضعیف و بدون کاریزما را دوست ندارند. شکست این اثر در ایالات‌متحده، به خاطر چپ‌گرا بودن کار نیست؛ فیلم خیلی بی‌جان‌تر از این حرف‌هاست که بتواند مردمانی را که از گوناگونی بیش‌ازحد محتوای بصری، سردرگم و بی‌صبر شده را به سالن‌های سینما بکشاند. نسخه تمام زنانه «کاپیتان مارول» نیز قطعاً یکی از شکست‌های آتی مارول و دیزنی خواهد شد. اما گویا مخاطبان خارجی سطح توقع پایینی از فیلم‌ها دارند؛ کسانی که در جشنواره‌های الیتیستی نظیر برلین و کن، برای «بلوند» (Blonde) دست زدند و هورا کشیدند‌. فیلمی که به‌عنوان بدترین فیلم ۲۰۲۲، جایزه تمشک طلایی را از دست دیگر رقبا، ربود.

سال ۲۰۲۳ نوید روزهای خوب را برای کمپانی یونیورسال به همراه داشته است. آنها سال را با اثر بسیار کم‌خرج و سود ده «مگان» (M3gan) آغاز کردند و در این هفته «خرس کوکائینی» (Cocaine Bear) آن‌ها در گیشه خوب عمل کرد. این اثر بر اساس داستانی واقعی در ایالت جورجیا است؛ یک هواپیمای حامل کوکائین سقوط کرده و وقتی‌که یک خرس سیاه لاشه هواپیما را پیدا می‌کند و طبق عادات خرس‌ها، شروع به استنشاق می‌کند. او کوکائین را بو کرده و عاشق آدرنالینی می‌شود که پس از استنشاق کوکائین در خون ترشح می‌شود. سپس او شروع به خوردن کوکائین‌ها می‌کند چون تابه‌حال تجربه چنین حالی را نداشته است. او وقتی‌که به اصطلاح در فضا سیر می‌کند، شروع به دریدن شهر کرده و هر انسانی را که پیدا می‌کند را می‌خورد. جالب این‌که اغلب خرس‌های سیاه در حالت طبیعی، سمت انسان نمی‌آیند.

یونیورسال یا توجه به درسی که از «مگان» گرفت، فهمید که باید کمپین تبلیغات فیلم را به شبکه‌های اجتماعی آورده و از سوژه عجیب و جالب فیلم، نهایت استفاده را ببرد. اکثر فیلم‌هایی که درباره حیوان علیه انسان ساخته شده است، در گیشه شکست می‌خورند و چند استثنا نظیر «آرواره‌ها» اسپیلبرگ توانستند موفق عمل کنند. اما تا به‌حال هیچ حیوانی به‌عنوان کاراکتر اصلی، مخدر نزده بود و لذا کنجکاوی مخاطب را توانست همراه خود کند. در تمامی تیزرها و تبلیغات نیز انسان‌ها را گل‌درشت نکردند و می‌دانستند که ستاره فیلم، فرد دیگری است. حتی تبلیغات نمایشی از خرسی در حال کوکائین کشیدن نیز توسط یونیورسال نمایش داده شد. جامعه هدف «مگان»، دخترهای نوجوان بودند و پلتفرم مورد علاقه آن‌ها تیک‌تاک بود. جامعه هدف «خرس کوکائینی» مردهای سی سال به بالا هستند و لذا یونیورسال هزینه سنگین تبلیغ در باکس تبلیغاتی مسابقه فینال فوتبال آمریکایی را پرداخت و توانست نزدیک به ۱۵۰ میلیون ایمپرشن را خلق کند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>