سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۳۰ مهر ۱۳۹۲ در ۹:۵۰ ق.ظ چاپ مطلب
فیلمبردار «طبقه حساس»:

«طبقه حساس» اثری خاص و متفاوت در گونه طنز/ فیلم سیاه و سفید در کارنامه تبریزی

tabagheye-hassas

فیلمبردار «طبقه حساس» این فیلم را یکی از آثار خاص و متفاوت در ژانر طنز دانست.

فیلمبردار «طبقه حساس» این فیلم را یکی از آثار خاص و متفاوت در ژانر طنز دانست.

علی تبریزی فیلمبردار «طبقه حساس» درباره این تجربه به سوره سینما گفت: این ششمین فیلم سینمایی بود که فیلمبرداری کردم. فیلم‌های قبلی یا توقیف شدند یا برای اکران مشکل دارند. «طبقه حساس» فیلم خاصی است. ساختارش با فیلم‌های طنزی که تا به حال ساخته شده کاملا متفاوت است. این تفاوت هم در بخش کارگردانی و هم فیلمنامه اتفاق افتاده است. امیدوارم فیلم خوبی حاصل کار باشد.

وی افزود: کار سختی در پیش داشتیم. طبیعتا همه فیلم‌هایی که تا به حال فیلمبرداری کرده‌ام با هم متفاوت هستند این فیلم نیز متفاوت بود. در تعامل با کارگردان و تکیه بر فیلمنامه به ساختاری متفاوت در فیلمبرداری «طبقه حساس» رسیدیم. از یک سوم آغازین فیلم، بعد از اتفاقی که در قصه می‌افتد مدل حرکت دوربین و رنگ، تغییر می‌کند یعنی تفاوت در رنگ و حرکت دوربین را در بخش‌های مختلف داریم. در بخش پایانی دوربین و رنگ به حالت اولیه بازمی‌گردد. بخشی از فیلم سیاه و سفید و بخشی رنگی است. دوربین در بخش‌های مختلف روی دست و یا ثابت است.

این فیلمبردار ادامه داد: این تغییرات کاملا بر اساس فیلمنامه اتفاق می‌افتد. هنوز فیلم را ندیده‌ام قرار است زمان تدوین این اتفاق بیفتد ولی از کاری که کرده‌ام راضی‌ام، چیزی کم نگذاشتم و دقیقا همان چیزی که در ذهنمان بود و می‌خواستیم اجرا کردیم.

tabaghe-1

تبریزی درباره تحلیل خود از روند فیلمبرداری در سالهای اخیر سینمای ایران توضیح داد: شاید در بخش‌های مختلف سینما مثلا فیلمنامه یا کاگردانی شاهد رشد چندانی نبوده‌ایم اما در بخش فیلمبرداری در این سال‌ها جهش رو به جلو داشته‌ایم. نسل جدید فیلمبرداران سینمای ایران با جدیت کار می‌کنند.

علی تبریزی ادامه داد: با نسل جدید فیلمبرداران که هم‌نسلان خودم هستند ارتباط خوبی دارم بسیار کارشان را می‌پسندم. کار آنها به استاندارد جهانی نزدیک شده. تکنیک مرحله آخر فیلمبرداری است و بیشترین امتیاز یک فیلمبردار فکر و ایده است که فیلمبرداران اخیر سینمای ایران در این زمینه بسیار غنی هستند.

وی درباره فعالیت‌های دیگرش گفت: مشغول عکاسی برای برگزاری یک نمایشگاه عکس هستم. این عکس‌ها ربطی به سینما ندارد. در واقع پرتره‌هایی با گریم‌های بسیار سنگین هستند که از آنها عکاسی می‌کنم. بعد از پایان عکاسی که حدودا ۸ ماه طول می‌کشد برای برگزاری نمایشگاه اقدام می‌کنم.

در «طبقه حساس» به کارگردانی کمال تبریزی، رضا عطاران، بهاره رهنما، پیمان قاسم‌خانی،آزاده صمدی، هوتن شکیبا، سوگل قلاتیان و … بازی کرده‌اند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>