سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۴ آبان ۱۳۹۲ در ۱:۱۳ ب.ظ چاپ مطلب
کارگردان فیلم برگزیده جشنواره رشد/

توکلی: حوزه هنری برایم دلگرمی است/از دو سالانه شدن «رویش» ناراحت شدم

saba-s

کارگردان فیلم کوتاه «صبا» حمایت حوزه هنری در روند فیلمسازی‌اش را دلگرمی بزرگ دانست.

کارگردان فیلم کوتاه «صبا» حمایت حوزه هنری در روند فیلمسازی‌اش را دلگرمی بزرگ دانست.

سوره سینما: فیلم کوتاه داستانی «صبا»  محصول حوزه هنری استان یزد در چهل‌ وسومین جشنواره فیلم رشد جایزه اول بخش بین‌الملل را دریافت کرد. با کارگردان این فیلم درباره این موفقیت و نگاهش به دو سالانه شدن جشنواره فیلم کوتاه دینی «رویش» صحبت کردیم.

از شکل گیری ایده «صبا» بگو و اینکه پروسه تولید چه مدت بود و چطور گذشت؟

رقیه توکلی: «صبا» از جمله فیلمهای من است که کم کم شکل گرفت… اینطور نبود که ایده به یکباره شکل بگیرد  و از همان ابتدا داستان فیلم اینطور باشد. دیدن لوکیشن روستاهای مختلف، دختر بچه فیلم، شنیدن ماجرای زندگی یکی از اقوام و حس‌هایی که در درون خودم به عنوان یک دختر ایرانی وجود داشت دست به دست هم داد و«صبا» را شکل داد.

 برای هزینه فیلم دچار مشکل نبودی؟

فکر م‌ کنم جواب این سوال برای همه ماه که فیلم کوتاه کار می‌کنیم مثبت باشد اما وقتی فیلم ساخته می‌شود و موفقیت به دست می‌آورد کم کم سختی‌هایش فراموش می شود مخصوصا سختی‌های مالی.

همکاری حوزه هنری در حمایت مالی از فیلمت چطور بود؟

روی حوزه‌های هنری شهرستان‌ها معمولا نمی‌توان خیلی به عنوان سرمایه گذار حساب کرد اما حوزه هنری یزد همیشه برای من یک دلگرمی بزرگی بوده، صرف نظر از اینکه این رابطه فراز و فرودهایی داشته اما گاهی مثل خانه هنرمندان یزد به آن نگاه می‌کنم. یکی از افرادی که در ابتدا و سالهای ابتدایی فیلمسازیم در حوزه هنری من را حمایت کرد آقای محمد ملک ثابت رئیس سابق حوزه هنری استان یزد بودند.

سهیلا گلستانی بازیگر اصلی چطور جذب «صبا» شد؟

یکی از لذت بخش‌ترین اتفاقاتی که در صبا برای من اتفاق افتاد آشنایی با خانم گلستانی بود. از بزرگ‌منشی و مهربانی و اینکه چقدر برای فیلم کوتاه احترام قائل هستند که بگذریم بازی درخشان ایشان در فیلم به کار خیلی خیلی کمک کرد. ایشان با خوندن فیلمنامه و صحبت کردن در مورد شخصیت صبا با بازی در این فیلم موافقت کردند.

ساخت فیلم کوتاه را تا کی ادامه می‌دهی؟

نمی دانم که در آینده چه اتفاق‌هایی برایم می‌افتد اما قصدم این است که برای همیشه فیلم کوتاه بسازم.

برنامه‌ات برای فیلم بلند چیست؟

برنامه‌هایی دارم. مشغول فراهم کردن مقدماتش هستم. امیدوارم به زودی اتفاق بیفتد.

  فیلم بعدی را شروع نکرده‌ای؟

من بعد از «صبا » ۹ فیلم کوتاه و مستند ساختم که تعدادی از آنها در مرحله تدوین و صداگذاری هستند و فیلم کوتاه «ساعت شش» و «مسافر» راس اختم  که در جشنواره‌های مختلف مقام آوردند.

یک فیلمساز جوان بزرگترین منبع تغذیه‌اش چیست؟

مطالعه، تماشا و نقد و بررسی فیلم…نقد برای من یکی از اتفاق‌های همیشه سازنده بوده و هست.

 بعد از همه گلایه‌هایی که کارگردانان فیلم کوتاه از عدم حمایت دارند به عنوان یک فیلمساز کوتاه یک حرف متفاوت بزن درباره اینکه تولید یک فیلم موفق چقدر وابسته به خود فیلمساز و ذهنیتش است. هر چند از حمایت‌ها بی‌بهره باشد.

من گلایه کردن را دوست دارم چون نشون می‌دهد که هنوز ناامید نشده‌ایم و دلمان می‌خواهد که یک اتفاقی بیفتد… امروزه با وجود دوربین های دیجیتال و بودن سیستم برای تدوین در جاهای مختلف با داشتن ایده و فکر خوب فیلم ساختن اتفاق غیر ممکنی نیست. داشتن جسارت و پشتکار کلید موفقیت یک فیلم‌ساز است البته با فکر.

در دو سال اخیر چند فیلم بلند سینمایی لوباجت با کیفیت قابل توجه ساخته شد. شاید این اتفاق‌ها باعث شود اعتراض فیلمسازها از نبود حمایت کمتر توجیه داشته باشد. اساسا نظرت درباره حمایت مالی از فیلم کوتاه چیست؟

انتظار ندارید که نظرم منفی باشد. به نظرم اگر این اتفاق بیفتد یک بار بزرگ از روی دوش فیلم‌ساز برداشته می‌شود. چون یکی از سختی‌های فیلم کوتاه ساختن، نبودن بودجه هست که اکثرا هم دست به گریبان این مسئله هستند. نظرم را مثبت اعلام می کنم. (می‌خندد)

 می دانی که جشنواره «رویش» دو سالانه شده. این اتفاق را مثبت ارزیابی می‌کنی یا خیر؟

من از شنیدن این خبر ناراحت شدم. چون معتقدم یکی از جشنواره‌هایی که در کشور به صورت حرفه‌ای برگزار می‌شد این جشنواره بود. امیدوارم این جشنواره ادامه پیدا کند حالا اگر دوسالانه هم باشد، برگزار شود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>