سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۱ آذر ۱۳۹۲ در ۲:۵۸ ب.ظ چاپ مطلب
طباطبایی‌نژاد:

نقد مدیریتم در زمان آفریده مغرضانه است

tabatabaee-nezhad

دبیر جشنواره سینما حقیقت انتقادها به دوران فعالیتش را مغرضانه دانست.

دبیر جشنواره سینما حقیقت انتقادها به دوران فعالیتش را مغرضانه دانست.
سوره سینما- مهر نوشت: مهدی طباطبایی‌نژاد دبیر هفتمین جشنواره سینما حقیقت و مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در نشست رسانه‌ای جشنواره سینما حقیقت ضمن گلایه از انتقادهایی که به عملکرد وی در زمان مدیریت محمد آفریده در این مرکز وارد شده است، تصریح کرد: این انتقادها از اساس مغرضانه است و در آن‌هایی بویی از انصاف نمی‌بینم. مهدی طباطبایی نژاد مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و دبیر جشنواره “سینما حقیقت” روز دوشنبه ۱۱ آذرماه در نشست رسانه‌ای جشنواره سینما حقیقت درباره چرایی دسته بندی های موضوعی به شکل گسترده در این دوره از جشنواره گفت: به لحاظ روال جشنواره های بین المللی این شکل تقسیم بندی فیلم ها رایج نیست. اما مدیریت قبل در طول ۴ سال گذشته می خواستند توجه ویژه ای به مستندهای  موضوعی داشته باشند.

وی افزود: بنای ما هم این بود که جشنواره هفتم “سینما حقیقت” را بر اساس استانداردهای بین المللی برگزار کنیم اما چون فراخوان از قبل از مدیریت من ارائه شده بود درست نبود تغییرات انجام شود. از همین رو من هم می دانم که دسته بندی فیلم ها به شکل موضوعی در جشنواره های بین المللی که براساس استاندارد برگزار می شوند، عرف نیست. من هم با چنین دسته بندی مخالف هستم اما فراخوان هفتمین جشنواره “سینما حقیقت” به شکل موضوعی در دوره مدیریت قبل ارائه شده است و نخواستم کلیت فراخوان را دستخوش تغییر کنم.

این مدیر سینمایی متذکر شد: البته برگزاری جشنواره به شکل موضوعی قطعا مزایایی دارد اما معایب برگزاری این نوع جشنواره ها بیش از مزایای آن‌ها است. اما از سال آینده جشنواره “سینما حقیقت” را بر اساس استانداردهای یک جشنواره بین الملل برگزار خواهیم کرد.

طباطبایی نژاد درباره حضور فیلم های مستقل در این دوره از جشنواره “سینما حقیقت” گفت: عمده فیلم ها در بخش مسابقه از تولیدات مستقل است و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی هم تعدادی فیلم در این دوره از جشنواره دارد.

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در ادامه صحبت های خود با اشاره به مطالب عنوان شده در برخی از رسانه ها مبنی بر زیر سئوال بردن مدیریت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در زمان محمد آفریده تصریح کرد: بررسی عملکرد مدیریت از جمله وظایف رسانه است که این وجه از بررسی ایرادی ندارد. اما اینکه رسانه جانب انصاف را در بررسی های خود رعایت نکند اشکال دارد. برخی از نقدها که به دوره مدیریت آفریده وارد شده که من هم در آن زمان قائم مقام مرکز بوده‌ام، از اساس مغرضانه است. از همین رو چون در این انتقادها بویی از انصاف نمی بینم قطعا مخالفت خود را اعلام می کنم.

وی با اشاره به ارائه اسنادی که از مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در برخی از رسانه ها منتشر شده بود، ادامه داد: برای من جای تعجب است دوستانی که دسترسی به اسناد آرشیوی دارند و نقد می کنند چطور دسترسی به زمان حکم ورود و خروح من نداشته اند. به همین دلیل باور نمی کنم که اطلاعات ارائه شده برای نقد منصفانه نوشته شده و مطالبی از این دست تنها برای تخریب من بوده است.

طباطبایی نژاد ادامه داد: نکته دیگر اینکه فرض کنیم همه موارد مطرح شده به دوران مدیریت من بر می گردد که اگر چنین باشد اول باید صحت و کذب مطلب را جویا شد و بعد خبر را تحلیل کرد. حالا من فرض را بر درست بودن مطالب می گذارم. اما سؤالم این است که آیا این نوع موضع گیری درباره مدیری چون محمد آفریده که در طول زمان مدیریت خود در این عرصه بیش از ۴ هزار فیلم کوتاه، مستند، انیمیش و ۱۰۰ فیلم بلند مستند را مدیریت و هدایت کرده، درست است؟

وی یادآور شد: در کارنامه کاری آفریده فیلم های خوب بسیار است حالا در بین این فیلم ها ۱۰ فیلم بد هم وجود دارد، آیا شرط عقل و انصاف است که بگوییم یک مدیر پرونده سیاهی دارد؟ یکی از ویژگی های مدیریت فرهنگی رفاقت با هنرمندان است. نمی توان دست زیر گلوی هنرمند گذاشت و گفت که آنچه را من دیکته می کنم، بساز. حال اینکه آفریده جزئی از این مدیران فرهنگی بود که با فیلمساز رفاقت کرد و شاید چند فیلم بد هم محصول رفاقت و اعتمادی است که به فیلمسازان جوان کرده است.

دبیر هفتمین جشنواره “سینما حقیقت” در ادامه صحبت های خود با اشاره به ۲ فیلم اضافه شده به بخش بین الملل این جشنواره گفت: هیچ فیلمی خارج از زمان ارائه فیلم ها به جشنواره اضافه نشد، جر ۲ فیلم. می‌دانید رسم بر این است که هیات انتخاب از بین فیلم های دیده شده چند اثر را برای بخش بین الملل هم انتخاب می کنند. در این دوره از جشنواره هیات انتخاب به من نامه فرستادند و درخواست داشتند ۲ فیلم که در بخش مسابقه انتخاب نشده را در بخش بین الملل جشنواره “سینما حقیقت” نمایش دهند و من به حق درخواست هیات انتخاب احترام گذاشتم و اجابت کردم.

طباطبایی‌نژاد متذکر شد: البته ناگفته نماند که ۲ فیلم را خود من از بخش اجتماعی جشنواره خارج کردم چون نمایش این ۲ فیلم با نام های “توران” و ” یک اسم دو کلمه ای” خارج از قوانین و مقررات جشنواره های بین المللی هستند. این ۲ فیلم حریم خصوصی را رعایت نکرده بودند و به لحاظ حقوقی ایراد داشتند به همین دلیل و طبق مقررات جشنواره و البته طبق نظر خودم فیلم را ار جشنواره خارج کردم.

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در ادامه با اشاره به برگشت تولید فیلم اولی ها به مرکز گفت: در حوزه تولید اشکال مختلفی داریم که یک شکل این است فیلمسازی که سه فیلم مستند ساخته باشد و یا یک جایزه معتبر از جشنواره ای گرفته باشد و یا اینکه عضو پیوسته یکی از انجمن های مستند باشد، طرح خود را می دهد. نوع دیگری از طرح ساخت فیلم این است که برخی از موضوعات را خود ما به کارگردان ها سفارش می دهیم و نوع دیگری نیز از طرح این است که خود ما از برخی از فیلمسازان دعوت به همکاری می کنیم، فیلمسازانی که حضورشان باعث افتخار مجموعه است.

وی درباره تولید فیلم اول به عنوان یکی از وظایف گذشته مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی توضیح داد: در حال حاضر بحث بر چابک سازی سایر نهادهای تولید فیلم در سازمان سینمایی است به این معنا که مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تنها فیلم های مستند را تولید کند. برای حوزه انیمیشن هم یک مرکز مجزا و مستقل طراحی و بحث فیلم کوتاه هم به طول کامل به انجمن سینمای جوان سپرده می‌شود. در این بین ضرورتی ندارد که سازمان جدایی برای تولید فیلم اول تاسیس شود و اگر حمایت می خواهد به عهده بنیاد سینمای فارابی باشد. البته عهده دار شدن این مسئولیت توسط فارابی تنها یک پیشنهاد و تصمیم گیری نهایی درباره آن نشده است.

دبیر هفتمین جشنواره سینما حقیقت در پاسخ به این سؤال که فیلم های بلند مستند جشنواره بدون حضور در ارزیابی هیات انتخاب سی و دومین جشنواره “سینما حقیقت” به جشنواره راه پیدا می کند، گفت: بین جشنواره های تخصصی چون جشنواره “سینما حقیقت” و جشنواره هایی چون فجر تعاملی وجود دارد و قرار است فیلم های بلند مستند که کاندید شده اند بدون اعمال نظر هیات انتخاب به نمایش درآیند.

مهدی طباطبایی نژاد در پایان درباره شب ویژه شهید آوینی افزود: هرشب نقد موضوعی فیلم ها را داریم اما در روز سوم و چهارم جشنواره که به شب آوینی اختصاص دارد چند فیلم با این موضوع در سانس های اصلی پخش خواهد شد و پس از آن دوستان فیلمساز شهید آوینی درباره او سخن خواهند گفت.