سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۲ آذر ۱۳۹۲ در ۱۱:۰۰ ق.ظ چاپ مطلب
مریم بوبانی:

فیلمنامه‌های کلیشه‌ای بازیگران را به سمت تکرار می‌برد

maryam-boobani

مریم بوبانی از نبود خلاقیت در فیلمنامه‌ها که منجر به تکراری شدن اغلب کاراکترها برای بازیگران رده‌های سنی بالا می‌شود، گلایه کرد.

مریم بوبانی از نبود خلاقیت در فیلمنامه‌ها که منجر به تکراری شدن اغلب کاراکترها برای بازیگران رده‌های سنی بالا می شود، گلایه کرد.

بوبانی به سوره سینما گفت: در سال چندین فیلمنامه تله به من و بازیگران هم نسل خودم پیشنهاد می شود که در نهایت مجبور می شویم یکی از آنها را با اکراه بپذیریم، آن هم برای اینکه محو نشویم. انگار هیچ نقشی جز نقش مادر آن هم مادرهای مفلوک و رنج کشیده برای بازیگران همسن و سال ما به ذهن نویسنده ها نمی رسد. این موضوع باعث می شود بستر اعمال خلاقیت در بازی از ما هم سلب شود. به نظرم این ضعف فیلمنامه یکی از مشکلات جدی سینمای ایران به حساب می آید و هنوز نمی دانیم کی به پایان می رسد.

وی افزود: شرایط به گونه ای است که انگار وقتی سن و سال بازیگر از مقطع خاصی می گذرد، باید خودش را تکرار کند. خاصیت کار تصویر، فراموش شدن است و از همین رو من و بازیگران هم ردیف خودم اغلب اوقات ناچار بازی در پروژه‌ای را می پذیریم. سوال من این است که آیا یک خانم میانسال علاوه بر مادر بودن، نمی تواند وکیل، معلم، مبارز و حتی یک عاشق باشد؟ این شخصیت هایی که ذکر کردم در جامعه هم دیده می شود. پس چرا در فیلم های ما نمود عینی ندارد؟ این چندمین باری است که من این موضوع را مطرح می کنم، اما انگار گوش شنوایی برای آن وجود ندارد.

این بازیگر همچنین درباره فعالیت های اخیر خود توضیح داد: این روزها سر تمرین نمایش «یوبیتسومه» به کارگردانی نیما نادری هستم. دیروز بازبینی انجام شد و اگر برای جشنواره تئاتر فجر پذیرفته شویم، اواخر امسال یا اوایل سال آینده اجرای عموم خواهیم داشت. پیش از این نیز در نمایش «طعم آلو جنگلی» بازی کرده بودم.

وی در پاسخ به این سوال که چرا اخیرا کمتر در سینما و تلویزیون حضور دارد، گفت: بدقولی همکاران باعث می شود ما دیگر کمتر به دوستان اعتماد کنیم. یا فیلمنامه های نازل به دستمان می رسانند یا در جریان تولید خلف وعده می کنند یا پس از اتمام کار بدحساب هستند. همه این ها باعث می شود دور شویم و در تئاتر به کار دل بپردازیم.

مریم بوبانی در فیلم های سینمایی «مرگ کسب و کار من است»، «بی خداحافظی»، «آینه های رو به رو» و … بازی کرده است.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>