سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۴ دی ۱۳۹۲ در ۹:۲۰ ق.ظ چاپ مطلب
ابراهیمیان از «ارسال آگهی تسلیت» گفت/

فیلمی که فراتر از انتظار کارگردانش پیش رفت/صابر ابر بازی متفاوتی ارائه کرد

ersal-agahi

ابراهیم ابراهیمیان تأکید کرد بازیگران «ارسال یک آگهی تسلیت برای روزنامه» نوعی از بازیگری که بی‌تکلف و بی اغراق است را ارائه کرده‌اند.

ابراهیم ابراهیمیان تأکید کرد بازیگران «ارسال یک آگهی تسلیت برای روزنامه» نوعی از بازیگری که بی‌تکلف و بی اغراق است را ارائه کرده‌اند.

ابراهیمیان کارگردان «ارسال یک آگهی تسلیت برای روزنامه» درباره این فیلم به عنوان اولین تجربه‌اش در مقام کارگردان به سوره سینما گفت: طبق حالت معمول، فیلمنامه‌ای داشتیم که برای آن به دنبال تهیه‌کننده بودیم. سحر صباغ سرشت مجری طرح فیلم، زمینه آشنایی من و حسن کلامی را فراهم کرد. آقای کلامی فیلمنامه را خواند و برای تهیه‌کنندگی ابراز تمایل کرد. طبیعی است که مدت طولانی طول کشید تا فیلم اولم را بسازم. قطعا به خاطر ۶ سالی که منتظر کلید زدن اولین فیلمم بودم از شرایط نابه سامان سینما که باعث این اتفاق شد گله‌مندم. ساخت فیلم اول بزرگترین و سخت‌ترین قدم برای یک فیلمساز است. اما خوشبختانه برای «ارسال آگهی تسلیت» همه چیز به راحتی و با سهولت پیش رفت.

وی درباره حال و هوای فیلمش و اینکه آیا نمونه مشابهی با آن در ذهن مخاطب وجود دارد توضیح داد: شرایط تولید این فیلم شبیه به شرایط تولید یک فیلم اول نبود. همه چیز خیلی حرفه‌ای با یک گروه مسلط و حرفه‌ای پیش رفت. «ارسال یک آگهی تسلیت برای روزنامه» یک درام اجتماعی قصه‌گو است. نمی‌توانم بگویم نمونه‌ مشابه با آن وجود دارد یا خیر. به هر حال هر فیلم اجتماعی که واقع‌گرا روایت می‌شود ممکن است مخاطب را به یاد فیلم‌هایی مشابه با آن بیندازد. اصولا فیلم‌های اجتماعی قصه‌گو ممکن است شباهت‌هایی با هم داشته باشند ولی تا به حال دوستانی که فیلمنامه «ارسال یک آگهی تسلیت برای روزنامه» را خوانده‌اند اذعان داشته‌اند که فیلمنامه بسیار نو و تازه است.

این کارگردان درباره اهمیت حضور در جشنواره فجر گفت: جشنواره فجر برای فیلم‌هایی مثل «ارسال یک آگهی تسلیت برای روزنامه» از اهمیت برخوردار است چون اساسا جای دیده شدن فیلم‌های هنری در این جشنواره است. اگر قرار باشد برای فیلم‌های هنری اتفاقی بیفتد سرچشمه‌اش از جشنواره فجر خواهد بود. از این جهت جشنواره می‌تواند برای فیلم‌های هنری حائز اهمیت باشد. همچنین بسیار مشتاقم فیلم را با مخاطبان جشنواره فجر ببینم. دوست دارم بدانم مخاطبان تا چه حد با برداشت من از سینما همسو می‌شوند و اساسا برخوردشان با فیلم چگونه خواهد بود.

وی درباره تقسیم بندی‌های موجود در سینمای ایران از جمله سینمای مستقل، سینمای روشنفکری و … توضیح داد: سینما سینماست و برچسب زدن به آن اشتباه است. سینما مدیومی برای بیان دغدغه‌های فیلمساز است. تعاریف سینمای معناگرا، روشنفکری و غیره تعاریفی است که تنها در سینمای ایران شنیده می‌شود و چون در بحث‌های کلان و جدی سینما هم وارد شده گهگاه ما فیلمسازان هم در صحبت‌های محاوره‌مان مجبوریم از این تعاریف استفاده کنیم.

این کارگردان درباره واکنش مخاطب به فیلم‌های اجتماعی افزود: فیلم‌های اجتماعی قصه‌گو ثابت کرده‌اند که در گیشه هم مورد استقبال مخاطبان قرار می‌گیرند فیلم‌هایی مثل «دربند» و فیلم‌های سینمای اصغر فرهادی در اقبال فیلم‌های اجتماعی در گیشه موفق بودند. مخاطب ایرانی همیشه سینمای قصه‌گو را دوست دارد و ما هم به موفقیت «ارسال یک آگهی تسلیت برای روزنامه» در این راستا امیدواریم.

وی درباره انتخاب بازیگرانش اضافه کرد: علاقه‌ام در بازیگری بیشتر گونه‌ای از بازیگری است که به زندگی شبیه‌تر است. برای انتخاب بازیگر نقش اول زن ۳۰ بازیگر جوان را دیدیم. نازنین بیاتی گزینه دوم بود که نهایتا انتخاب شد. جنس بازی نازنین بیاتی بی تکلف و بی اغراق است. صابر ابر بازی متفاوتی در این فیلم ارائه کرده است. ابر یک بازیگر فهیم و همراه است. خیلی تیم خوبی داشتم. همه چیز بر اساس مفاهمه پیش می‌رفت. در واقع فیلم اولم چیزی فراتر از انتظار و ایده‌آلم بود.

ابراهیمیان درباره همکاری با همسرش سارا سلطانی که یکی از نویسندگان «ارسال یک آگهی تسلیت برای روزنامه» بوده است گفت: در حال حاضر به همراه همسرم روی طرح جدیدی مشغول کار هستیم. این طرح هم بسیار نو و متفاوت است. همکاری با سارا سلطانی قطعا در فیلم‌های بعدی‌ام ادامه خواهد داشت. جنس فیلم جدیدم شبیه به فیلم قبلی است.

در «ارسال یک آگهی تسلیت برای روزنامه» صابر ابر، نازنین بیاتی، پریوش نظریه و … بازی کرده‌اند. تهیه‌کننده این فیلم حسن کلامی و قرار است اولین نمایش آن در جشنواره فجر امسال باشد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>