سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۶ دی ۱۳۹۲ در ۹:۰۰ ق.ظ چاپ مطلب
معاونیان با «کلاشینکف» و «انارهای نارس» در راه فجر/

فرهنگ تقسیم جوایز در جشنواره فجر سطحی‌نگری به وجود می‌آورد

behrooz-moavenian

یک صدابردار برنده سیمرغ فرهنگ تقسیم جوایز در جشنواره فجر را باعث سطحی‌نگری در داوری‌ها دانست.

یک صدابردار برنده سیمرغ فرهنگ تقسیم جوایز در جشنواره فجر را باعث سطحی‌نگری در داوری‌ها دانست.

بهروز معاونیان صدابردار با سابقه سینما درباره حضورش در جشنواره فیلم فجر امسال به سوره سینما گفت: دو فیلم «کلاشینکف» و «انارهای نارس» را صدابرداری کردم. «انارهای نارس» هم در بخش فیلم اولی‌ها و هم در بخش مسابقه اصلی پذیرفته شده.این فیلم یک فیلم لطیف، هنری و خوش‌ساخت است که به موفقیتش در جشنواره امیدوارم. «کلاشینکف» به لحاظ تعدد لوکیشن و فضاهای متفاوت کار بسیار سختی بود. حدس می‌زنم صدابرداری این دو فیلم در جشنواره دیده شود.

وی درباره اولین روزهای حضورش در جشنواره فجر گفت: بهترین خاطره‌های من از جشنواره فجر مربوط به سال‌های ۶۵ به بعد است. زمانی که به همراه اصغر شاهوردی و جهانگیر میرشکاری برای فیلم‌های «خانه دوست کجاست» و «اجاره‌نشین‌ها» لوح زرین جشنواره را گرفتیم. آن زمان همه ما صدابرداران با هم کار می‌کردیم. در واقع صدای سر صحنه در این سینما را ما با هم شکل دادیم. بعد از دریافت لوح زرین برای «نار و نی» چند بار نامزد شدم ولی دیگر سیمرغ گرفتم. الان که ادوار مختلف جشنواره را در ذهنم مرور می‌کنم می‌بینم که سال‌های اولیه جشنواره فضا تخصصی‌تر و قضاوت‌ها کارشناسانه‌تر بود.

این صدابردار افزود: در سال‌های پیشین جشنواره فرهنگ تقسیم جوایز به وجود آمد که باعث سطحی‌نگری و محافظه‌کاری شد. کمتر شاهد نگاه موشکافانه در جشنواره بودیم. مثلا داوری‌ها به گونه‌ای است که متوجه می‌شوید چند فیلم به عنوان فیلم مهم مطرح می‌شوند و همه جوایز بین همان چند فیلم تقسیم می‌شود و داوران از اینکه مثلا جایزه تدوین یا هر بخش دیگر را به یک فیلم غیرمهم بدهند ترس دارند. در این روش بسیاری از عوامل فنی ارزیابی درستی از کار خود را در عملکرد داوران نمی‌بینند. سیاست تشویقی و تقسیم جوایز فرهنگ خوبی نیست.

صدابردار «ملک سلیمان» اضافه کرد: در این سال‌ها تشریفات جشنواره بیشتر و نگاه سختگیرانه کمتر شده. هر فیلمی با هر کیفیتی ساخته و در جشنواره حاضر می‌شود. بعید می‌دانم امسال ویژگی متفاوتی در جشنواره وجود داشته باشد. مثل همیشه با یک جشنواره معمولی طرفیم ولی با این حال از اهمیت این رویداد فرهنگی نمی‌توان چشم پوشید. سینماگران به فرصتی احتیاج دارند تا اثر خود را در معرض رقابت با آثار دیگر قرار دهند.

معاونیان صدابرداری فیلم‌های «میکس»، «کیمیا»، «لیلی با من است»، «قصه‌های کیش»، «روز سوم» و … را بر عهده داشته است.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>