سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۸ مهر ۱۳۸۹ در ۱۲:۵۷ ب.ظ چاپ مطلب
در معاونت برون مرزي

نمایش رادیویی «دا» به زبان کردی تولید می‌شود

نمايش راديويي «دا» به زبان كردي توليد مي‌شود

سوره سینما: نمایش رادیویی «دا» به زبان کردی در معاونت برون مرزی صداوسیما تولید می‌شود

سوره سینما: نمایش رادیویی «دا» به زبان کردی در معاونت برون مرزی صداوسیما تولید می‌شود

بنابر گزارش «سوره سینما»، رادیو کردی معاونت برون مرزی نمایش رادیویی «دا» برگرفته از کتاب «دا» را در قالب ۴۰ نمایش رادیویی ۳۰ دقیقه‌ای، تولید و پخش می‌کند.

شکرالله اسدی نویسنده نمایش رادیویی «دا» که پیش از این نویسندگی سریال حضرت یوسف (ع) را به صورت نمایشنامه رادیویی برای رادیو کردی انجام داد، نوشتن نمایشنامه «دا» به سفارش رادیو کردی برون مرزی را به اتمام رسانده است.

کتاب دا داستان زندگی یک خانواده کرد است که پس از اخراج از عراق در خرمشهر ساکن می‌شوند و با وقوع جنگ تحمیلی، ماجراهایی برای اعضای این خانواده به ویژه دختر ۱۷ ساله آنها روی می‌دهد که داستانی پرماجرا را رقم می‌زند.

نمایش رادیویی «دا» به‌زودی از رادیو کردی برون مرزی پخش می‌شود. شکرالله اسدی نویسنده نمایشنامه دا، با تاکید بر اینکه این نمایشنامه برگرفته از حدود ۹۰درصد از آن کتاب است، اقتباس از یک کتاب به ویژه آنکه داستانی واقعی در آن روایت شده باشد را، بسیار سخت‌تر از نوشتن یک نمایشنامه تخیلی می‌داند.

نویسنده نمایشنامه دا با اشاره به سابقه رادیو کردی در تولید و پخش نمایش رادیویی، کار و نگاه گروه نمایش این رادیو را حرفه‌ای دانست و تاکید کرد: گروه نمایش رادیو کردی در ساخت این نمایش در مقایسه با نمایش‌های قبلی، کار سنگینی را در پیش دارد، زیرا انتقال حس بازیگران صرفا با افکت و بدون تصویر در یک نمایش تراژدی و واقعی، بسیار سخت است. وی همچنین استفاده از موسیقی متناسب با فضای داستان برای این کار را مورد توجه قرار داد.

به گفته اسدی، نویسندگی این نمایشنامه به مدت ۶ ماه طول کشید و شامل ۴۰ قسمت ۳۰ دقیقه‌ای است که از اواخر آبان، ضبط این نمایشنامه انجام خواهد شد.

تهیه کنندگی این نمایش رادیویی را «کاوه کمانگرپور» و کارگردانی آن را «امید حیدری» برعهده دارند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>