سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۹ آبان ۱۳۸۹ در ۱۲:۵۹ ب.ظ چاپ مطلب
شب گذشته طي مراسمي

هشتمین مراسم چهره های ماندگار با معرفی برگزیدگان برپا شد

هشتمين مراسم چهره هاي ماندگار با معرفي برگزيدگان برپا شد

سوره سینما: هشتمین مراسم چهره‌های ماندگار با معرفی برگزیدگان این دوره برپا شد

سوره سینما: هشتمین مراسم چهره‌های ماندگار با معرفی برگزیدگان این دوره برپا شد

بنابر گزارش «سوره سینما»، هشتمین همایش چهره‌های ماندگار شب گذشته با حضور سیدعزت‌الله ضرغامی رئیس سازمان صداوسیما، علی دارابی معاون سیما، رضا پورحسین رئیس ستاد چهره‌های ماندگار، محمود اسعدی دبیر همایش و شخصیت‌های علمی و فرهنگی برگزار شد.

بنابراین گزارش، در ابتدای این مراسم که اجرای آن برعهده فرزاد جمشیدی بود، پورحسین گفت: کاروان علم و معرفت ایران زمین در مسیری هموار به سوی چشم انداز ۱۴۰۴ و دورتر از آن به سوی احیای فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی، حرکتی پرشتاب دارد و با امید، ریگ‌های طبیعی مسیر و دره‌های دست ساخته حسودان و بداندیشان را برای وصل قله‌های علمی هموار می‌سازد.

وی ادامه داد: موفقیت‌های پی در پی جوانان و اساتید ایرانی در صحنه‌های ملی و بین‌المللی و برق افتادن میلیون‌ها چشم تیزبین از این همه همت و موفقیت، علی‌رغم تحریم‌های گوناگون ضد علمی انحصارگرایان، شاهدی بر این مدعاست. دیگران چه بخواهند و چه نخواهند، ایران اسلامی با سرعتی دور از انتظار به سوی اقتدار علمی و فناوری در خدمت بشر، به پیش می‌رود و به محدودیت‌های علمی و اطلاعاتی کوچک‌ترین اعتنایی ندارد. همه بدانند این مرز و بوم راه خود را شناخته، می‌رود.

پورحسین ادامه داد: گردهم آمدن چهره‌های ماندگار و سرهای علمی ایران زمین در یک مجلس برای تکریم علم و عالم نیز، گواهی دیگر بر اهتمام جدی ایران اسلامی به فتح قله‌های علمی و فناوری و بسط گستره فرهنگ ایرانی اسلامی است.

وی با بیان این که همایش هشتم همانند هفت همایش پیشین نمادی از همگرایی، هم‌افزایی و دوستی اهل علم و فرهنگ برای سربلندی این مرز و بوم است، در پایان از حمایت‌های رئیس سازمان صداوسیما در برگزاری این همایش قدردانی کرد.

در ادامه این مراسم نیز محمود اسعدی در سخنانی گفت: فرازها را از نشیب‌ها باز شناختن، پیراستن است نه کاستن، حق‌جویی است نه سهم‌خواهی و ما اکنون پس از یک دهه تلاش در شناسایی و شناساندن مشاهیر معاصر ایران محتاجیم به نقادی و حلاجی و خدای را که از آغاز نیت و آوازمان اهتمام فزون‌تر مسئولان و مردم به نخبگان و بزرگان بوده است که جهان با تفکر و اندیشه صداقت و عدالت پای برجاست.

وی ادامه داد: انتخاب ۲۰۵ نفر در این ۱۰ سال و ۲۳ عزیز دیگر جز با محک تجربه و دانش، کشف و راستی برگزیده نشده‌اند و در پایان این سال‌ها و ماه‌ها سعادت یار ما بود تا زیبایی‌ها را بهتر ببینیم و دوستی‌ها را عمیق‌تر درک کنیم باشد تا با ترک خویشتن خود برگزیده شویم در درگاه احدیت.

استاد رهایی نیز در این مراسم سخنانی پیرامون تولید علم بیان داشت و گفت: مردم ما وارث گذشته‌ای بزرگ هستند که امروز در قالب برنامه چشم‌انداز و احیای اسلام حرکت می‌کنند.

وی ادامه داد: توسعه و پیشرفت علمی، قدرت و ثروت را به کشورهای پیشرفته داده است و ما برای حفظ تاریخ و رفع عقب‌ماندگی‌ها نیاز به جهاد علمی داریم. طی چند سال اخیر تحولات خوبی اتفاق افتاده است و تولیدات علمی زیادی داشته‌ایم که تدوین شده و در مسیر دانش حرکت‌های بزرگی کرده‌ایم و در تولید سلول‌های بنیادی توفیق‌های شگرفی داشته‌ایم.

رهایی اظهار داشت: بنابه دستور مقام معظم رهبری برای طراحی نقشه جامع علمی کشور، دستیابی به بزرگ‌ترین قطب علمی آسیا و جهان مطرح می‌شود. یکی از انتظارات موجود از جامعه علمی کشور کاربردی کردن علم و اتصال علم و دانشگاه به جامعه ماست. در راهبردهای علمی کشور، انسجام و تمرکز در سیاست های کلان کشور و تبدیل گفتمان اصلی جامعه به گفتمان علمی که شاید نقش صداوسیما در آن پررنگ‌تر باشد و تاکید بر نقش مهم دانش بنیان و سازماندهی مرکز تحقیقات و فناوری ملی، الزام طرح‌های توسعه کشور به ایجاد فناوری، ایجاد بانک علمی و فناوری و سازماندهی نظام ثبت و ساماندهی اختراعات از اهمیت بسیاری برخوردار است.

وی تصریح کرد: عدم باور مدیران به نیاز به علم یکی از مشکلات ماست. ما طی سه دهه اخیر گام های بلندی در زمینه تولید علم برداشته ایم و انتظار ما در مجموعه محققان و دانش پژوهان بر این است که در برنامه ها توسعه و توجه بیشتری به نتایج تحقیقات علمی به عمل بیاید که قطعا مسبب سرافرازی بیشتری می‌شود.

فرامرز رفیع‌پور نیز در سخنانی گفت: ما محصول زحمات دیگران هستیم. ما به رهبری علم احتیاج داریم و باید از افراد دیگری گرفته شود.

وی تصریح کرد: پیشنهاد می‌کنم یک شورای مدیریت علم به وجود بیاید که باید متشکل از اساتید موفق دانشگاه‌های ایران باشد و یک شورای دانشمندان هم لازم داریم که ایده بدهند و مسئله‌یابی کنند. مسئله یابی امروز یکی از مشکلات مهم کشور ماست که مورد بی‌توجهی قرار گرفته است.

همچنین ژاله علو نیز در این مراسم گفت: تمام کارهای من به عشق وطن و مردمم بوده است و به عشق این که ساعتی و لحظه‌ای لذت ببرند، انجام وظیفه کرده‌ام. همیشه فکر کرده‌ام که شنوندگان من روبرویم نشسته‌اند و چقدر متشکرم از محبت مردم و لطفی که به من داشته‌اند و این امواج توانست من را ۶۳ سال شرمنده خودشان کنند. من ۶۳ سال در تئاتر، سینما، تلویزیون، دوبله و رادیو فعالیت کرده‌ام و افتخار می‌کنم که هنوز هستم و کار می‌کنم و امیدوارم که دعای خیر شما همراه من باشد تا روزی که هستم.

برپایه این خبر، محمد لگنهاوزن نیز در این مراسم ضمن قدردانی از همسرش گفت: همه ما چهره های گذرا داریم و من بنا بر رشته خود که فلسفه است، بیشتر متمرکز شدم که فلسفه اسلامی چطور می‌تواند بر فلسفه غرب تاثیر بگذارد.

شیبانی نیز در این مراسم ضمن سخنانی گفت: سال‌ها بود که بیماران ما برای مداوای خود به کشورهای خارجی مراجعه می کردند درحالی که ما ۳۰ سال است دیگر بیمارانمان را در ایران مداوا می کنیم.

در ادامه این مراسم گروه کر مرکز موسیقی و سرود سازمان صداوسیما دو قطعه به نام های چهره های ماندگار و پاییز آمد اجرا کردند.

در ادامه نیز غلامعلی حداد عادل نیز در سخنانی گفت: اگر مقصود این است که ما با این گوشت و پوست و استخوان ماندگار شویم که بیشتر به یک شوخی شبیه است و معنای دیگر این ماندگاری می تواند این باشد که چهره های ماندگار صاحب آثار ماندگار هستند و دانشجویانی تربیت کرده اند که به نوبه خود استاد می شوند و دانشجو تربیت می کنند و جویبار زلال علم و اندیشه و فرهنگ می ماند اگر که ما نمانیم. آنچنان که دیدیم استاد محمد نوری به یاد ما آورد که تنها صداست که می‌ماند و صدای او مانده است.

وی ادامه داد: یک چهره ماندگار دیگر داریم که از همه اینها ماندگارتر و بالاتر است و آن ماندگاری کار کردن برای خداست. در قرآن آمده است که همه ما فانی هستیم مگر وجهه خدا و همه چیز فانی است مگر آن که جهت و سمت و سوی خدایی داشته باشد.

حداد عادل تصریح کرد: چهره‌های ماندگار به معنای واقعی کلمه ماندگار هستند که برای خدا نیز کار کنند و در این میان خوب است که یادی کنیم از امام راحل که به برخی از چهره‌های روشنفکر گفت: شما سال‌ها حکومت طاغوت را تحمل کردید و قدری هم ما را تحمل کنید و ببینید چه پیش خواهد آمد.

وی در ادامه سخنان خود اظهارداشت: امروز پس از ۳۲ سال ما به جایی رسیده‌ایم که وقتی ما به یاد می‌آوریم که در اول انقلاب برای مخالفت با انقلاب ما می‌گفتند این انقلاب شما را از علم باز می‌دارد و امروز چون در علم پیشرفت کرده‌ایم، که نمونه آن پیشرفت در علم هسته‌ای است، با علم ما مخالفت می‌کنند. همه اینها به برکت چهره‌های ماندگار و استادان حاصل شده است. چه آنها که در زمره این افراد بوده اند و چه آنها که از قلم افتاده‌اند.

وی در پایان سخنان خود یادی شهدای هشت سال دفاع مقدس را هم گرامی داشت و گفت: آنها ماندگارانی هستند که برای خدا کار کردند و تلاش کردند تا ما امروز با آسایش و آرامش پیشرفت کنیم.
برپایه این خبر، اسامی چهره‌های ماندگار هشتمین همایش چهره های ماندگار که به هرکدام از آنها مبلغ ۱۲ میلیون تومان اهدا شد، به شرح زیر است:

*دکتر باقر لاریجانی در رشته پزشکی

*دکتر جواد صالحی در رشته مهندسی برق

*دکتر فرامرز رفیع‌پور در رشته جامعه شناسی

*دکتر محمدرضا مخبر در رشته دامپزشکی

*دکتر علی شیخ الاسلامی در رشته ادبیات

*دکتر محمد فرهادی در رشته پزشکی

*دکتر علیرضا مدقالچی در رشته ریاضیات

*دکتر علیرضا رهایی در رشته مهندسی عمران

*استاد ژاله علو در رشته دوبلاژ

*استاد مجید انتظامی در رشته موسیقی

*استاد مسعود جعفری جوزانی در رشته سینما

*استاد محمد سلحشور در رشته خوشنویسی

*دکتر رضا شعبانی صمغ آبادی در رشته تاریخ

*دکتر محمود گلابچی در رشته مهندسی راه و ساختمان

*دکتر سید عبدالله محمودیان در رشته ریاضیات

*دکتر محمدمهدی علی شاهی در رشته مهندسی مکانیک

*دکتر جعفر مهراد در رشته کتابداری

*دکتر منصور فلامکی در رشته معماری

*دکتر محمد دبیر مقدم در رشته ادبیات

*استاد علیرضا افتخاری در رشته موسیقی

*پرفوسور محمد لنگهاوزن در رشته فلسفه

*دکتر محمدعلی مولوی در رشته ژنتیک

*استاد عباس اخوین در رشته خوشنویسی


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>