سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۶ بهمن ۱۳۹۲ در ۳:۵۱ ب.ظ چاپ مطلب

توصیه یک مرجع تقلید درباره «رستاخیز» به درویش/ توضیح درباره اختلاف با شمقدری

neshast-darvish3

احمدرضا درویش ساخت «رستاخیز» را شانس بزرگی در زندگی‌اش توصیف کرد.

احمدرضا درویش ساخت «رستاخیز» را شانس بزرگی در زندگی‌اش توصیف کرد.

سوره سینما- در ادامه نشست خبری فیلم سینمایی «رستاخیز» در برج میلاد احمدرضا درویش کارگردان فیلم در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه صحنه‌های نبرد با واقعیت تاریخی هم‌خوانی ندارد توضیح داد: درباره جنگ‌های تاریخی و کلاسیک تحقیقات وسیعی صورت گرفت و ما سعی کردیم آنچه که از این جنگ‌ها تصویر می‌کنیم بر اساس تاریخ باشد. اساسا جنگ‌های صدر اسلام با دیگر جنگ‌های تاریخی که در تلویزیون یا فیلم‌های سینمایی دیده‌ایم متفاوت بوده است. مثلا در این جنگ‌ها پیاده شدن از اسب خطای بزرگی بوده است. آمدن حر به صحنه نبرد یکی از اتفاق‌های مهم روز عاشوراست که باعث برافروخته شدن لشکریان یزید شده است. ما سعی کردیم بر اساس تاریخی نبرد روز عاشورا را تصویر کنیم.

وی افزود: ضمن اینکه باید در نظر بگیرید امکان ندارد بتوان خط به خط تاریخ را در یک بیان سینمایی خلاصه کرد. ما نمی‌خواستیم فیلم مستند بسازیم. درباره شخصیت بکیر که در واقع راوی فیلم به حساب می‌آید در تاریخ یک خط بیشتر توضیح داده نشده است. ما به دنبال رابطه منطقی بین تاریخ، سینما و روایت بودیم و بکیر را به عنوان نخ تسبیح که مجموعه وقایع را به هم ربط دهد انتخاب کردیم. یعنی این شخصیت را بر اساس تخیل خود ساختیم. در واقع تا جایی تخیل کردیم که تاریخ سکوت کرده باشد. در موارد دیگر که خود تاریخ شفاف توضیح داده باشد ما دخل و تصرفی نداشتیم. به هیچ وجه در خطبه مهم اباعبدالله دخل و تصرف نداشتیم و اساسا چنین حقی برای خود قائل نبودیم. یک فیلم ساخته شده و قرار نیست همه حرف‌های عاشورا در این فیلم بیان شده باشد. این فیلم می‌تواند فتح بابی باشد برای ساخت فیلم‌های بعدی.

وی درباره چهره‌پردازی این فیلم اضافه کرد: محسن موسوی طراح چهره‌پردازی این فیلم مشاور من برای انتخاب بازیگران بود. چهره‌پردازی برای ما فقط آرایه‌گری نبود. موسوی درباره هر شخصیتی تحلیل داشت و حتی اینکه بابک حمیدیان دو نقش بازی کند پیشنهاد خود او بود. درباره تک تک شخصیت‌ها صحبت کردیم. همه چیز کار گروهی بود. اینطور نبود که سفارشی در کار باشد و طبق آن سفارش همه چیز انجام شود. ما در تمام مراحل با هم مفاهمه و گفتگو داشتیم.

علیقلی‌زاده تهیه‌کننده «رستاخیز» اضافه کرد: اساسا بخش‌های هنری و فنی در این فیلم با هم هم‌پوشانی داشتند. معمولا در ساخت یک فیلم جزایر تخصصی و جدا از هم تشخیص داده می‌شود و در جاهایی به هم گره می‌خورند.

وی در پاسخ به سؤالی درباره اینکه چرا آهنگساز فیلم خارجی و غیر مسلمان است گفت: وقتی تشخیص دادید که بهترین گزینه کدام است دیگر به ملیت و زبانش توجهی نمی‌کنید. فهم دوستان خارجی با فهم دوستان ایرانی از فیلم تفاوتی نداشت. دوستان آهنگساز ایرانی هم می‌وانستند آهنگساز این فیلم باشند اما این دقیقا یک انتخاب بر اساس تناسب است و معنی‌اش این نیست که آهنگسازان ایرانی بی کفایت و خارجی‌ها با کفایت هستند. «رستاخیز» ظرفیت دارد مخاطبش را در سراسر دنیا شناسایی کند. در بازار فیلم در این چند روز استقبال زیاید از این فیلم شده است.

این تهیه‌کننده در پاسخ به این سؤال که چون با جواد شمقدری ریاست سابق سازمان سینمایی اختلاف داشته فیلمش را در جشنواره سال گشته شرکت نداده توضیح داد: بله این کاملا درست است که به دلیل اختلافی که با آقای شمقدری داشتم با وجود اینکه فیلم آماده نمایش شده بود اما از حضور در جشنواره فجر امتناع کردم. البته این اختلاف فقط با آقای شمقدری نبود. درویش نیز در این باره افزود: بسیتر برای رونمایی از این فیلم در گذشته فراهم نبود. علیقلی‌زاده ادامه داد: در برنامه‌ریزی‌هایی که برای اکران «رستاخیز» داریم این برنامه هم وجود دارد که فیلم را کمی قبلتر از ماه محرم اکران کنیم اما تجربه ثابت کرده اکران فیلم در ایام محرم مساوی با شکست است. با این حال امیدواریم که بتوانیم فیلم را در ایام محرم اکران کنیم.

neshast-darvish4

درویش در ادامه درباره نام فیلم توضیح داد: این فیلم سه اسم دارد. ما نام فیلم را هم جمعی انتخاب کردیم. باز هم تأکید می‌کنم در سینما هیچ تصمیم فردی وجود ندارد. علیقلی زاده درباره اسم فیلم افزود: اسم عربی«رستاخیز» «القربان» است اسم فیلم را در انگلیسی «حسین» گذاشتیم. چون نام حسین در تمام دنیا شناخته شده است.

درویش درباره مخاطب خارجی فیلم گفت: در مرحله تحقیق توسط سرمایه‌گذار گروهی برای هدف‌گذاری مبنی بر مخاطب خارجی انتخاب شد. مخاطب اصلی این فیلم در وهله اول شیعیان در سراسر دنیا، بعد جهان اسلام و بعد غیرمسلمان‌ها هستند.این فیلم محصول ظرفیت سینمای ایران است و البته همه ظرفیت سینمایی سینمای ایران نیست. سینمیا یاران ظرفیت‌های زیادی دارد که این فیلم بخشی از آن است. دوست دارم از چند نفر تشکر ویژه داشته باشمم. یکی حسین پاکدل که از ابتدا همراه این فیلم بود. دیگری آقای تابش و خانم اسکویی. خیلی‌ها در ساخت این فیلم کمک کردند که حتی نخواستند اسمشان در تیتراژ برده شود. این نشان از اعتقاد قلبی دارد که در ساخت این فیلم همراه با عوامل بود. شش سال پیش رفتم نزد یکی از مراجع تقلید و او یک جمله به من فرمود. ایشان گفتند: شما غافلید از اینکه چه پرنده اقبالی بر بروی کتف شما نشسته است. من ساخت این فیلم را شانس بزرگی برای خود می‌دانم.

حسین جعفریان مدیر فیلمبرداری این فیلم سینمایی گفت: از اهالی رسانه که به سینمای ایران کمک می‌کنند و اخبار جشنواره را پوشش می‌دهند تشکر می‌کنم. همچنین روزنامه بانی فیلم. اما می‌خواستم به خبرنگار این روزنامه بگویم اسم من محمدحسین نیست. دیشب هم شناسنامه‌ام را نگاه کردم که مطمئن شوم نامم حسین است نه محمدحسین.

تهیه‌کننده «رستاخیز» در صحبت‌های پایانی‌اش درباره مدت زمان فیلم توضیح داد: فکر می‌کردم مدت زمان فیلم زیاد است اما تا به حالا حتی یک نفر هم این مسئله را به من نگفته است و فکر نمی‌کنم در اکران عمومی هم مشکلی وجود داشته باشد. شاید مختصر تغییراتی برای اکران عمومی در خارج از کشور داشته باشیم. همانطور که آقای قائم مقامی گفتند ساخت این فیلم سخت بود اما تلخ نبود. همه کامشان از این فیلم شیرین شد. امیدوارم «رستاخیز» فتح بابی باشد برای ساخت فیلم‌های بعدی با این مضمون.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>