سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۳ بهمن ۱۳۹۲ در ۸:۵۶ ق.ظ چاپ مطلب
در حاشیه اختتامیه جشنواره فجر-3/

ادای دین حمیدیان به شهدا/ انتقاد همایونفر به رای داوران

fajr-havashi-3

کارن همایونفر از اهدای سیمرغ بلورین به آهنگساز خارجی فیلم «رستاخیز» انتقاد کرد.

کارن همایونفر از اهدای سیمرغ بلورین به آهنگساز خارجی فیلم «رستاخیز» انتقاد کرد.

سوره سینما- در بخش چهره پردازی محسن موسوی پس از دریافت سیمرغ بلورین برای «رستاخیز» آهسته با رامبد جوان صحبت کرد و جوان حرف‌های او را به حاضران منتقل کرد: ایشان گفتند از آقای عبدالله اسکندری که اولین استادشان در سینما بوده سپاسگزارند. جوان با شوخی ادامه داد: من چون ژاپنی بلد هستم، صحبت‌های ایشان را منتقل کردم.

محسن شاه ابراهیمی یکی دیگر از داوران سودای سیمرغ همراه رضا عطاران برای اهدای جایزه روی سن رفت. عطاران با بذله گویی همیشه یکی از انتقادهای وارد به جشنواره دوره گذشته را مطرح کرد: خوشحالم که سیمرغ به سال‌های قبل برگشته. سیمرغ پارسال شبیه شکلات خوری بود! حاضران عطاران را تشویق کردند و او نام برنده سیمرغ بهترین طراحی صحنه و لباس را خواند. مجید میرفخرایی که روی سن آمد گفت: از آقای درویش برای شجاعتشان در تولید این پروژه تشکر می‌کنم. از آقای علی قلی زاده که صنعت سینمای ایران را جدی گرفت و از آقای قایم مقامی که پشتیبانی تولید این فیلم بودند، ممنونم.

اکبر ثقفی تهیه کننده فیلم «همه چیز برای فروش» که برای دریافت سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه و لباس شراره سروش روی سن رفت گفت: این سیمرغ متعلق به همسر امیر (کارگردان فیلم) است. آن را به خانواده ثقفی تقدیم می کنم. این اولین بار است که کسی که به نمایندگی جایزه می گرفت آن را تقدیم می‌کرد!

در بخش دیگری از مراسم مجتبی راعی و جهانگیر میرشکاری روی سن رفتند. علیرضا علویان و بهمن اردلان برای صدای «چ» سیمرغ بلورین گرفتند و هر دو دقایقی از خانواده و دوستانشان تشکر کردند. اردلان که تشکرهایش را روی کاغذ نوشته بود از مسعود بهنام سینماگر فقید هم یاد کرد. علیرضا علویان هم در کنار تشکر از ابراهیم حاتمی کیا، از این که همراه بهمن اردلان سیمرغ می گیرد ابراز خوشحالی کرد. بازار تشکر از ابراهیم حاتمی کیا فیلمساز محبوب داغ بود و این باعث می شد حاضران در غیبت او کارگردان «چ» را تشویق کنند.

در بخش بهترین بازیگر نقش مکمل مرد میلاد کیمرام برای بازی در «خط ویژه» دیپلم افتخار دریافت کرد. هانیه توسلی که همراه پرویز شهبازی روی سن بود، درباره کیمرام گفت: همبازی خوبم در «خط ویژه». این بازیگر جوان پس از دریافت دیپلم افتخار یادآوری کرد: امشب تولد مصطفی کیایی است. به او تبریک می گویم. این جایزه را از دست هیات داورانی می گیرم که اعتبار و سابقه ای درخشان دارند و این برایم ارزشمند است. از دو سینماگر عزیز و بزرگی که به من برای ورود به سینما کمک کردند تشکر می کنم. استاد مسعود کیمیایی و خانم گلاب آدینه. این جایزه را تقدیم می کنم به بیمارستان محک و کودکان سرطانی. همه مان دعا کنیم تا حال این بچه ها بهتر شود.

در این بخش همان طور که انتظار می رفت بابک حمیدیان برای بازی در «چ» و «رستاخیز» سیمرغ بلورین را دریافت کرد. وقتی نام او روی سن خوانده شد، دیگر نامزدهای این بخش او را تشویق کردند. حمیدیان گفت: شهید اصغر وصالی و وصالی‌ها به من آموختند که ما بی چرا زندگانیم و آنها به چرا مردگان. تجربه همکاری با آقای حاتمی کیا، درویش، پوراحمد و خانم بنی اعتماد درخشان بود. قدردان آقای دبیر و تلاش هایشان برای این دوره از جشنواره هستم. از دوستان رسانه ای که تا پاسی از شب در برج میلاد بودند و صحبتی با آقای رییس جمهور دارم که امیدوارم آقای نهاوندیان به ایشان برسانند. آقای رییس جمهور ما خواهان دیدار حضوری شما هستیم و فرصتی که حرف هایمان را حضوری به شما بزنیم.

نکته جالب درباره بازیگران نامزد در هر بخش این بود که همگی تا پایان اختتامیه در سالن حضور داشتند. بازیگران زن و مردی که جایزه دریافت نکردند به احترام همکارانشان در سالن ماندند. بر خلاف دو کارگردان باسابقه ای که به نشانه گله از داوری ها پا در برج میلاد نگذاشتند.

ملیکا شریفی نیا و هنگامه حمید زاده دو بازیگر جوان که دیپلم افتخار جشنواره را دریافت کردند دقایقی روی سن صحبت کردند. شریفی نیا گفت: این جایزه را به مادرم که عشق من است، پدرم که قلب من است و خواهرم که زندگی ام است تقدیم می کنم. و به کسی که در این روزهای سخت همراه من بوده. از هیات داوران و آقای داریوش مهرجویی که فرصت این حضور را به من داد ممنونم. حمیدزاده هم از مهرجویی تشکر کرد و گفت: آقای کارگردان خوب، بزرگ و مهربان فیلم «اشباح» از شما ممنونم. از پدر ، مادر و دوستانی که از خبر نامزدی من در جشنواره بیش از خودم خوشحال شدند سپاسگزارم.

شبنم مقدمی که سیمرغ بلورین این بخش را به دست آورده بود با هیجانی خاص گفت: ممنون. من خیلی هول شدم. از پدر و مادرم ممنونم. هانیه توسلی پیش از نام بردن از مقدمی گفت: دوست خوبم خانم مقدمی. آنها چند دقیقه هم را در آغوش کشیدند.

کارن همایونفر که برای دریافت دیپلم افتخار بهترین موسیقی روی سن آمد گفت: امیدوارم نفر بعدی که در این شاخه سیمرغ بلورین می گیرد یک آهنگساز ایرانی باشد. ما در سینمایمان هر چه کم داشته باشیم، آهنگساز خوب کم نداریم. البته انتقاد همایونفر درست از کار درآمد و داوران سیمرغ بلورین را به آهنگساز «رستاخیز» اهدا کردند.

مهدی فخیم زاده بازیگر و کارگردان که روی سن آمد به همراهش فرامرز قریبیان هم حضور داشت. هر دو بازیگر باسابقه چند دقیقه تشویق شدند. فخیم زاده گفت: من طنازی رامبد را بلد نیستمو همین طور خشک و خالی کارم را انجام می دهم و نام برنده سیمرغ بهترین تدوین را خواند. مهدی حسینی وند برنده این جایزه گفت: خیلی شانس آوردم که خانم صفی یاری از رقابت کنار رفت چون ایشان همه سیمرغ ها را درو می کرد. من با «مهمان مامان» ساخته داریوش مهرجویی کارم را در سینما شروع کردم. از ایشان یاد می کنم و جایزه ام را به روح پدر و مادرم تقدیم می کنم.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>