سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۸ اسفند ۱۳۹۲ در ۸:۵۰ ق.ظ چاپ مطلب

«نام‌ها» مخاطب خود را پیدا می‌کند/ وسواس و تجربه میرکریمی در تولید

amir-mehran

دستیار کارگردان مجموعه مستند داستانی «نام‌ها» وسواس و تجربه رضا میرکریمی را عاملی برای بهتر شدن کیفیت این پروژه دانست.

دستیار کارگردان مجموعه مستند داستانی «نام‌ها» وسواس و تجربه رضا میرکریمی را عاملی برای بهتر شدن کیفیت این پروژه دانست.

امیر مهران دستیار کارگردان پروژه «نام‌ها» دراین باره به سوره سینما گفت: این اپیزود تقریبا به طور همزمان درحال ساخت است که سه تای آن مرحله تولید و یکی از آنها به مرحله پس از تولید رسیده است. تمام تلاشمان بر این است که تا ۳ ماه آینده همه را به نتیجه برسانیم.

وی در رابطه با شروع همکاری اش با میرکریمی گفت: جدا از اینکه آقای رضا میرکریمی از کارگردانان مطرح کشورمان است اما من وی را هنگام حضورش در جشنواره‌های مختلف سینمایی و فیلم کوتاه شناختم و چندبار جایزه از دست او گرفتم. او اواخر سال ۹۰ به من پیشنهاد تولید این پروژه را داد.

این انیماتور درباره روند ساخت مجموعه «نام‌ها» توضیح داد: در صحبت‌های اولیه قرار بود کار به صورت مستند تولید شود اما از آنجا که روایت زندگی بزرگان به شکل مستند از گذشته در کارنامه افراد زیادی دیده شده بود به این نتیجه رسیدیم که کارمان از لحاظ ساخت و تکنیک در قالب مستند حرف چندانی ندارد. به همین خاطر تصمیم گرفتیم از روش‌های نوتر استفاده کنیم. سرانجام کار طراحی و انیمیشن را انتخاب کردیم و تیم را از کسانی که آقای میرکریمی می‌شناخت و افرادی که من پیش از این با آنها همکاری داشتم تشکیل دادیم. بخش اعظم ایده ها از سوی آقای میرکریمی مطرح می‌شد و طی مذاکراتی تصمیمات اصلی را اتخاذ می کردیم.

امیر مهران اشاره کرد: از آنجا که «نام‌ها» تجربه تازه و نویی بود و هیچ یک از ما پروژه ای به این وسعت کار نکرده بودیم در اولین اپیزود کار کمی کندتر پیش رفت. حضور میرکریمی بسیار مفید فایده و تجربه‌هایش طی کار برای مجموعه کارساز بود. به مرور هرچه جلوتر رفتیم روند کار سریعتر و بهتر شد تا آنجا که الان برخی اپیزودها را به طور موازی و همزمان پیش می بریم. در جلسه‌ای که چند روز پیش با حضور انیماتورهای مطرح و آقای میرکریمی داشتیم برای همه جالب توجه بود که چطور یک کارگردان سینما با تجربیات متفاوت بتواند در حوزه انیمیشن انقدر قوی کارکند و با نگاهی نو به این صنعت اثری تولید کند که هم در قصه و روایت هم در ساخت و تولید پیش از این نسخه ای از آن وجود نداشت.

دستیار میرکریمی در پروژه «نام‌ها» افزود: این شیوه، در عین حال برای مردم عادی که ایده‌ای درباره ساخت ندارند و درگیر چگونگی ساختار نیستند هم جذابیت داشت چون شکل بصری اپیزودها و نوع روایت قصه کاملا با سلیقه مخاطب همگون بود و اورا تا پایان داستان همراه می کرد. به دلیل نو بودن تکنیک بسیاری از طراحان تولید در این اندازه کار جدی انجام نداده بودند. در گذشته کار کاست آرت انجام می‌دادند مثل تولیداتی با طراحی ۱۰ تا ۱۵ فریم اما در این مقیاس که یکباره به ۳۰۰ فریم برای طراحی برسد ابتدا کمی حجیم و مشکل بود .

این انیماتور ادامه داد: گرچه دوستان در کارهای دیگری هم در این زمینه صاحب تجربه هستند اما خوشحالیم که توانستیم کاری متفاوت و داستانی پرمعنا را با ساختاری نو ارائه دهیم که البته وسواس آقای میرکریمی نقش بسزایی در روند مناسب کار داشت. با توجه به اینکه هر اپیزود قصه یک فرد خاص با حال و هوایی متفاوت از یکدیگر است سعی کردیم در فضا سازی نکاتی را مد نظر داشته باشیم تا اپیزودها کلیشه و تکراری نباشند و هرکدام با توجه به ویژگی های فکری و بصری مختص خود ساخته و پرداخته شوند. در این رابطه لازم بود در گروه های مختلف موسیقی و صدا و بخش های دیگر تغییراتی انجام شود و گاهی هم افراد ثابت بودند اما از سبک های متفاوت بسته به نوع کار استفاده می کردند تا فضاها شبیه به هم نباشد.

امیر مهران گفت: ما این پروژه را در مدیوم سینما طراحی و ارائه کردیم هرچند از لحاظ ساختار با تولیدات سینمایی متفاوت است اما مطمئنا به خاطر ویژگی های منحصر به فردی که «نام ها» دارد چه پخش سینمایی داشته باشد چه تلویزیونی یا ارائه در شبکه نمایش خانگی مخاطبین خود را پیدا خواهد کرد.

«نام‌ها» محصول حوزه هنری روایت‌هایی از زندگی هفت سردار بزرگ دفاع مقدس است. محمد پیرهادی این مجموعه مستند داستانی را تهیه کرده است.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>