سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۰ فروردین ۱۳۹۳ در ۱۱:۳۱ ق.ظ چاپ مطلب

فیلم مخاطب خاص طوری اکران می‌شود که تماشاگر باخبر نشود

Kosari

جهانگیر کوثری تأکید کرد هر نهاد و ارگان دولتی می‌تواند با اختصاص دادن چند سالن، منجی اکران فیلم‌های مخاطب خاص باشد.

جهانگیر کوثری تأکید کرد هر نهاد و ارگان دولتی می‌تواند با اختصاص دادن چند سالن، منجی اکران فیلم‌های مخاطب خاص باشد.

کوثری به سوره سینما گفت: در تمام جهان رایج است که فیلم‌های مخاطب خاص را از سایر آثار جدا می‌کنند و سینماهای ویژه ای را به آنها اختصاص می دهند تا مخاطب متفاوت این فیلم ها سردرگم نباشد. شاید همین سردرگم نبودن مخاطب فرق اکران فیلم مخاطب خاص در کشورهای دیگر و کشور ما باشد. ما در ایران متأسفانه فیلم های خاص را به نحوی اکران می‌کنیم که شاید مخاطب علاقمند آن نیز از زمان و چگونگی اکران باخبر نشود. در شهرهایی مثل پاریس و نیویورک سالها است سالن‌هایی را به فیلم هایی از این دست اختصاص داده‌اند، چون می‌دانند اگر در ردیف آثار عمومی قرار بگیرند، قطعا شکست می‌خورند.

وی افزود: فیلم های مخاطب خاص فیلم هایی هستند که عنوان بندی آنها ابدا اهمیتی ندارد و مخاطب فارغ از اینکه چه کسانی اثر را ساخته‌اند مشتاق است بداند چه حرفی زده شده و چه چیزی در فیلم رخ می‌دهد. به همین دلیل است که گروه مخاطبان این آثار را افرادی خاص تشکیل می‌دهند.  در کشور ما نیز در طی این ۳۰ سال و اندی یک جمع بندی حاصل شده است و دیگر می دانیم کدام فیلم‌ها را باید در این گروه ها قرار داد. اینکه چه عنوانی برای اکران این فیلم ها انتخاب کنیم، مهم نیست. آنچه اهمیت دارد یک اکران صحیح است که این امر مهم بدون حمایت ارگان های دولتی ممکن نیست.

کوثری تصریح کرد: برای ساماندهی اکران فیلم های خاص به همدلی گسترده نیاز است. همه ارگان ها و نهادهای صاحب سینما باید با رضایت و سعه صدر چند سالن خود را به اکران این فیلم ها اختصاص بدهند تا رفته رفته فرهنگ سازی مربوط به آن هم برای مخاطب ایجاد شود و هم مسوولان سینمایی و سینماداران. اگر بخواهیم برای مخاطبان خاص سینما تعریفی قائل شویم، باید بگوییم آنان قشری بالاتر از مخاطب معمولی سینما هستند. کسانی که می توانند روی دیگران تاثیرگذاری داشته باشند و از نظر افزایش مخاطب به رشد این گونه از سینما کمک کنند.

این تهیه کننده سینما همچنین بیان داشت: فعلا برای سال ۹۳ پروژه جدیدی را شروع نکرده ام، اما در تلاشیم «قصه‌ها» نیمه اول سال به نمایش در بیاید. البته من پخش این فیلم را بر عهده ندارم و تنها در مقام تهیه‌کننده امور را پیگیری می‌کنم.

 


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>