سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ در ۱۱:۴۰ ق.ظ چاپ مطلب

فصل مشترک همه شیعیان جهان، انقلاب اسلامی است/ برجی و ادامه «در امتداد غدیر»

reza-borji

رضا برجی از آغاز سفرهای جدید گروه خود برای تولید سری دوم مجموعه مستند «در امتداد غدیر» خبر داد.

رضا برجی از آغاز سفرهای جدید گروه خود برای تولید سری دوم مجموعه مستند «در امتداد غدیر» خبر داد.

برجی به سوره سینما گفت: تولید فصل دوم مجموعه «در امتداد غدیر»، کار مشترک من و محمود جوانبخت به زودی آغاز می‌شود و به زودی سفرهایمان را به کشورهای دیگری از اروپا از سر می‌گیریم. هنوز  نام کشورها و تعدادشان برای ما به طور کامل مشخص نشده، اما در صدد هستیم به کشورهایی سر بزنیم که در سری اول این مستندها نرفتیم. ما تا کنون با برخی از شیعیان ساکن در کشورهای ایتالیا، سوئد، آلمان، فرانسه، بلژیک و هلند مصاحبه داشته ایم. سری اول مجموعه مستند «در امتداد غدیر» ۲۸ قسمتی بود و این بار این مجموعه را تا ۳۰ قسمت ادامه می‌دهیم.

وی افزود: همیشه این سوژه ه است که سازنده مستند را به سمت ساختار مناسب هدایت می‌کند. برای مثال اگر بخواهیم جنگ ۲۲ روزه لبنان را روایت کنیم باید ساز و کاری متفاوت در پیش بگیریم نسبت به زمانی که می‌خواهیم به ناآرامی‌های بوسنی و هرزه گوین بپردازیم. شاید فیلم مستند لبنان را تنها در همان روزهای جنگ بتوان پخش کرد، اما روایت جنگ بوسنی را مثلا سه سال بعد از اوج ماجرا ساختیم و جذابیت موضوعی خود را حفظ کرد. محتوایی که فیلمساز روی آن دست می گذارد، اگر با شناخت دقیق بررسی شود، به سادگی شیوه پرداخت خودش را به سازنده اش نشان می‌دهد. ما نیز فصل دوم مجموعه را با لحاظ کردن تفاوت های ساختاری و … نسبت به فصل اول می سازیم.

برجی در پاسخ به این سوال که شیعیان ساکن اروپا را چطور شناسایی و انتخاب می‌کند، گفت: در دنیای امروز اینترنت، بسیاری از مشکلات را حل کرده است. شاید در قدم اول به این شیوه سوژه ها را شناسایی می کنیم و بعد، تحقیقات میدانی خود را به شکیل جدی تر پی می‌گیریم، ضمن اینکه  از قبل نسبت به ویژگی های کلی سوژه اطلاعاتی در دست داریم. ایده اولیه این مجموعه مستند را نیز محمود جوانبخت با من در میان گذاشت و حالا ما به خاطر دغدغه های مشترکی که داریم، در کنار هم قرار گرفته ایم. خدا را شکر حاصل کاررضایت بخش بوده و از دو سال پیش که اولین نوبت نمایش فصل اول این مجموعه مستند به پایان رسید، بی اغراق پشت سر هم و بدون وقفه، شبکه های مختلف اقدام به بازپخش این مجموعه کرده اند.

این مستندساز درباره اینکه برداشت شخصی وی در مورد فصل مشترک تمام شیعیان دنیا چیست، توضیح داد: بدون هیچ تعصب خاصی باید بگویم  انقلاب ایران و ولایت فقیه و چهر‌ ای به نام امام خمینی (ره) است که همه شیعیان دنیا را به هم پیوند داده و به یمن این اتفاق نام ایران هم به عنوان مهد شیعیان دنیا پرآوازه شده است. زبان شیعه به فرموده مقام معظم رهبری زبانی است که با زبان فارسی در هم تنیده و بیش از پیش گویا شده است. بر این اساس حتی نمی‌توان شیعیان دنیا را برای برتری بخشیدن به گروهی، با هم مقایسه کرد. من واقعا نمی توانم بگویم عزاداری چند هزار نفری عده ای از شیعیان یک کشور ارزشمندتر بود یا قرائت سه چهار نفری دعای کمیل توسط چند مسلمان در کشوری دیگر. لذت معنوی چیزی است که همیشه از دیدار با این افراد نصیبم شده است.

تهیه‌کننده، کارگردان و تصویربردار «در امتداد غدیر» به صورت مشترک محمود جوانبخت و رضا برجی هستند. تدوین، صداگذاری و تیتراژ را محمدمهدی همتی بر عهده دارد، تحقیق و نویسندگی با محمود جوانبخت است و مدیر دوبلاژ اشکان صادقی، دستیار تدوین فاطمه همتی، دستیار تهیه محمدهادی برجی، دستیار تحقیق میثم مهرپور هستند.  این مجموعه این روزها از شبکه قرآن پخش می شود.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>