سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۱ بهمن ۱۳۹۱ در ۱۲:۰۵ ب.ظ چاپ مطلب
ایوبی:

ساختار جشنواره فیلم فجر نیاز به تغییر دارد

hasan-ayoubi

تدوینگر «عملیات مهد کودک» و «او خوب سنگ می‌زند» از مشخص نبودن رویکرد مدیریتی جشنواره فیلم فجر انتقاد کرد.

تدوینگر «عملیات مهد کودک» و «او خوب سنگ می‌زند» از مشخص نبودن رویکرد مدیریتی جشنواره فیلم فجر انتقاد کرد.

حسن ایوبی تدوینگر سینما امسال با دو فیلم سینمایی «او خوب سنگ می‌زند» و «عملیات مهد کودک» در سی و یکمین جشنواره فجر حضور دارد. وی درباره پیش‌بینی خود از جشنواره فجر به سوره سینما گفت: این اولین سالی است که در بخش مسابقه جشنواره فجر حضور ندارم.

تدوینگر سه گانه «ستاره» گفت: هادی محقق کارگردان فیلم سینمایی «او خوب سنگ می‌زند» فیلم محکم و خوبی ساخته است و مطمئنم که حضور خود در سینما را تثبیت خواهد کرد. چیزی که برای من در این همکاری جذاب بود رفتن به اقیلم لرستان بود و برخورد با آداب و رسوم دلنشین این اقیلم بود.

وی افزود: به واسطه این فیلم از فضاهای آپارتمانی فاصله گرفتم و نفسی تازه کردم. نکته جالب توجه بازیگران خوب لرستانی بود که در حد یک بازیگر درجه یک عمل می‌کردند. من معمولا به همکاری با فیلم اولی‌ها شهرت دارم. چون فیلم اولی‌ها تمام انرژی، توان و استعداد خود را در طول سال‌ها برای ساختن فیلم اول ذخیره می‌کنند.
تدوینگر «نغمه» گفت: به همین دلیل فیلم اول هر کارگردان پر از شور و انرژی و شفافیت است. محقق هم از مستندسازان خوبی است که با او آشنایی قدیمی داشتم. تجربه دستیاری در سینما دارد و در این فیلم هم شاهد انرژی خوب، علاقه و عشق به سینما و تسلط به کار در او بودم که برایم خیلی جذاب بود.

وی افزود: اما چیزی که باعث تعجب من و گروه تولید فیلم سینمایی «عملیات مهد کودک» شد نپذیرفتن این فیلم در بخش مسابقه بود. پروسه تولید این فیلم با زحمات و سختی‌های زیادی همراه بود و افراد زیادی از عوامل درجه یک سینما برای این فیلم زحمت کشیدند. شخصا سه ماه برای تدوین این فیلم زمان گذاشتم. این فیلم از فیلم‌های ویژه سینما است. گونه‌ای که کمتر در سینمای ایران شاهدش هستیم.

این تدوینگر ادامه داد: واقعا متأسفم که هیئت انتخاب به هیچکدام از ویژگی‌های این فیلم توجهی نکرد. گویا قصه‌های آپارتمانی با هنرپیشه‌ها و ستاره‌های نامدار برایشان مهم‌ترین دلیل انتخاب یک فیلم برای شرکت در بخش مسابقه است. این اشتباه محض است که فیلمی را به دلیل ژانر کودک بودنش در مسابقه انتخاب نکنیم.

وی افزود: اگر بناست که فیلم‌های کودک را در بخش مسابقه راه ندهیم پس چرا از ابتدا این فیلم‌ها فرم حضور در جشنواره را پر می‌کنند؟ «عملیات مهد کودک» فیلمبرداری و جلوه‌های ویژه، تنوع بازیگر و پروداکشن قابل توجهی دارد. هیئت انتخاب نمی‌تواند دلیل انتخاب نشدن برخی فیلم‌ها را کیفیت نازل این فیلم‌ها بداند.

ایوبی اضافه کرد: یک فیلم اگر به لحاظ مضمونی نتوانسته است هیئت انتخاب را قانع کند قطعا در دیگر رشته‌ها حرفی برای گفتن دارد و گفتن حرف‌هایی مثل کیفیت نازل توسط هیئت انتخاب خوشایند و حرفه‌ای نیست. سال گذشتته هم فیلم سینمایی «سلام بر فرشتگان» را در جشنواره فجر داشتم که چون فیلم کودک بود مورد توجه قرار نگرفت.

تدوینگر «نغمه» ادامه داد: من به سینمای کودک علاقمندم اما با این بی‌توجهی‌ها یک دلسردی عمومی ایجاد می‌شود که آدم را برای پذیرفتن پیشنهادات کودک مردد می‌کند. امیدوارم فیلم‌هایی که در بخش مسابقه انتخاب شده‌اند جای هیچ حرف و حدیثی را باقی نگذارد و همه ما را به توجه و دقت هیئت انتخاب واقف کند.

تدوینگر «۳۳روز» درباره تفاوت عملکرد جشنواره فیلم فجر با دیگر جشنواره‌های بین‌المللی گفت: در جشنواره‌های دیگر دبیر بدون توجه به سلایق حزبی و سیاسی و بدون توجه به هرگونه ملاحظات غیرسینمایی فیلم‌ها را انتخاب می‌کند. در جشنواره فیلم فجر اشکالاتی وجود دارد که قابل تأمل است.

ایوبی گفت: اگر این جشنواره یک جشنواره رقابتی است چرا فیلم‌های بخش مسابقه در شهرستان‌ها به نمایش درمی‌آید. نگاه جشنواره دقیقا مشخص نیست. جشنواره‌های دیگر دارای رویکرد مشخصی هستند. جشنواره فجر اما رویکرد مشخصی ندارد. امیدوارم در سال‌های آینده ساختار این جشنواره که هر سال اعتراض هنرمندان سینما را به دنبال دارد دچار تغییر شود.