سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۱ بهمن ۱۳۹۱ در ۱:۱۲ ب.ظ چاپ مطلب
اسفندیاری در گفتگو با سوره سینما:

جشنواره فیلم فجر از سیاست‌زدگی دور باشد

Abdollah-esfandiari

یک مدیر فرهنگی تاکید کرد جشنواره فیلم فجر برای رسیدن به اهداف فرهنگی از سیاست فاصله بگیرد.

یک مدیر فرهنگی تاکید کرد جشنواره فیلم فجر برای رسیدن به اهداف فرهنگی از سیاست فاصله بگیرد.

عبدالله اسفندیاری در گفتگو با سوره سینما با تاکید بر تاثیر بسیار برگزاری جشنواره فجر بر سینمای ایران تغییرات سلیقه‌ای برخی از دبیران دوره های گذشته را بزرگترین نقطه ضعف جشنواره فجر دانست.

وی گفت: جشنواره سینمای ایران به نوعی جشن خرمن سینمای ایران در یک سال است و تمام کارنامه سینمای ایران در یک سال در آن به نمایش در می‌آید.از این نظر برگزاری مداوم آن در سی سال گذشته در سیاست‌ها و تعیین مسیر سینمای ایران بسیار اثرگزار بوده است.

اسفندیاری افزود: این جشنواره به بالا رفتن کیفیت جزئیات سینمای ایران بسیار کمک کرده وبالطبع کیفیت کلیت سینمای ایران هم بالا رفته،سیمرغ بلورین جشنواره فجر افتخاری است که همه به دنبال آن هستند و رقابت سالمی که در این عرصه اتفاق می افتد هم از دلایل دیگری است که بالارفتن کیفیت سینمای ایران را به همراه دارد.

وی ادامه داد: تنها ضعف جشنواره که در دوره های متوالی برگزاری آن تکرار شده تغییرات غیر اصولی است که برخی دبیران دوره گذشته شاید به دلیل خود نمایی در سیاست‌های جشنواره اعمال کرده‌اند،اما در کل می‌توان کارنامه جشنواره فجر را مثبت ارزیابی کرد.

این کارشناس رسانه در پاسخ به سوالی درباره تغییر تحولات جشنواره سی و یکم گفت:کار خوبی در این دوره صورت گرفت که جوایز کم شد و جشنواره فجر یک قدم به استانداردسازی بیشتر پیش رفت. فرهنگ معین مبتذل را زیاد مصرف کردن چیزی دانسته طوری که ارزش آن کم شود،جشنواره فجر هم از این نظر به سمت ابتذال رفته بود و هرکس که در جشنواره شرکت می‌کرد انتظار داشت که به جایزه‌ای آن را ترک کند،اما با هوشیاری دبیر جوان این دوره ما شاهد ارزش بیشتر جوایز آن خواهیم بود.

وی همچنین در مورد داوری جشنوار فجر گفت: اعتبار و استقلال هیئت داوری هم از بحث‌های دیگری است که می‌تواند ارزش یک جشنواره را بالا ببرد،باید از لابی‌های شبانه و تلفنی پرهیز شود،البته این موضوع در همه جای دنیا اتفاق می‌افتد اما متاسفانه شاهد آن هستیم که در ایران این موضوع غلیظ تر است.همچنین باید دخالت‌های دولتی در جشنواره کمتر شود،این موضوع در دوره های جشنواره وجود داشته اما افت خیز داشته است.

اسفندیاری ادامه داد: بهتر است مسئولین دولتی جایزه‌‌ای مانند دیپلم افتخار رئیس سازمان سینمایی یا مثلا دیپلم افتخار وزیر را در نظر بگیرند تا اعمال نظرات دولتی در کار هیئت داوران کمتر شود و ارزش جایزه فجر بیش از پیش افزایش یابد.

وی افزود: متاسفانه ترکیب هیئت داوران همیشه متاثر از سیاست زدگی بوده،نه فقط در جشنواره فجر بلکه در همه امور فرهنگی،هنری و ورزشی ما شاهد سیاست‌زدگی هستیم و داوران بیشتر از کسانی انتخاب می‌‌شوند که به جناح مدیران دولتی نزدیک‌تر باشند،مثلا داود میرباقری عزیز که دوست خود من است چند دوره است که داور جشنواره است، میرباقری چند سال از سینما دور بوده و بیشتر در حال سریال سازی است یا جهانگیر الماسی عزیز.استفاده بیش از حد از این دوستان سبب شده که به شان بالای هنری این افراد لطمه وارد شود.

این مدیر فرهنگی در ادامه گفت:البته اگر بخواهیم جانب انصاف را رعایت کنیم باید بگوییم که در دور‌ه‌هایی که خود من هم مسئولیت داشتم این سیاست زدگی‌ها وجود داشت و باید بگویم این بیماری همه‌گیر و تعیین تکلیف سیاست برای همه چیز از ابتدا وجود داشته است.

وی در پایان گفت: به هر حال هرکس باید در جایگاه خود باشد و اینکه همیشه از چند نفر خاص استفاده کنیم یا از افرادی استفاده کنیم صلاحیت داوری ندارند درست نیست.باید کوشش کنیم جشنواره جنبه هنری و فرهنگی خود را بیش از پیش تقویت کند و همین امر باعث بالاتر رفتن ارزش جشنواره خواهد شد.