سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۱ تیر ۱۳۹۳ در ۹:۱۷ ق.ظ چاپ مطلب

تصویر عراق امروز در یک مستند/ علاقه به حکومت شیعی در عراق

araagh

یک مجموعه مستند ۶ قسمتی درباره تعلق خاطر مردم عراق به حکومت شیعی ساخته می‌شود.

یک مجموعه مستند ۶ قسمتی درباره تعلق خاطر مردم عراق به حکومت شیعی ساخته می‌شود.

امیرحسین حجت به سوره سینما گفت: این مجموعه  از ۶ مستند تشکیل شده که هرکدام موضوعات متفاوت و نام جداگانه دارند. اما تمام آن ها درباره شرایط چند سال اخیر عراق و تمایل اکثری مردم به حکومت شیعه علوی بعد از صدام حسین است. در حقیقت موضوع محوری این مجموعه مستند گرایش عمومی جامعه به روی کار آمدن حکومت شیعه است که در قسمت‌های آن این موضوع در قالب‌های مختلف به نمایش در آمده است.

وی درباره مستند «مهمان کوفه» از قسمت‌های این مجموعه گفت: مستند «مهمان کوفه» درباره برپایی موکب عزاداری مردم عراق در روز اربعین و استقبال آن ها از سایر مسلمانان است که در چند سال اخیر توجه همه را به خود جلب کرده است. در این مستند به سراغ  یکی از بانیان این کاروان‌ها می‌رویم،  او می‌گوید: «ما این کاروان را به این خاطر برپا می کنیم تا برای گذشتگان، خودمان و آیندگانمان طلب مغرفت کنیم.» در حقیقت به گونه ای مردم عراق از پیشینه خود اظهار پشیمانی می کنند و سعی می کنند تا آن پیشینه را جبران کنند.

حجت هم چنین درباره مستند «گنج پنهان» از این مجموعه مستند ادامه داد: زمانی که شهر نجف مورد حمله وهابی‌ها قرار گرفت تعدای از علمای شهر نجف تلاش کردند تا با اقداماتی مانع از دست رفتن کتاب های خطی و ارزشمند اسلامی شوند. سردمدار این علما آقای کشف الغطا است. او به صورتی خاص کتاب‌های ارزشمند خطی را در چاه منزل خود حفظ می‌کند تا از شر وهابی‌ها در امان بماند.

امیر حسین حجت افزود: مستند« قصرهای خالی»  یکی دیگر از ۶ قسمت این مجموعه مستند است که در استان بابل عراق تصویربرداری شده است. درقسمتی از این مستند می‌بینیم که مسئولان شهر بابل به دنبال راهی برای مقابله با تروریست‌ها هستند. همچنین آثار تاریخی شهر بابل را خواهیم دید و در پایان به قصر صدام حسین در شهر بابل می‌رویم. این قصر مجلل که یکی از ۳۰۰ قصر صدام است در شرایطی ساخته شده که مردم عراق به شدت درگیر فقر بودند.

«میراث علوی»، «در نجف  که هر کدام با موضوعاتی درباره عراق و شیعیان هستند، دیگر بخش‌های مجموعه هستند. این مستند در جشنواره ها شرکت داده خواهد شد وبه زودی از آن رونمایی خواهیم کرد. تهیه کننده  این مجموعه مستند موسسه روایت فتح است.