سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۳ مرداد ۱۳۹۳ در ۱:۰۷ ب.ظ چاپ مطلب

روایتی از فراق در ترکیبی از فضای سنتی و مدرن/ آغاز اجرای «تمنا»

tamana

اجرای نمایش «تمنا» به کارگردانی علی یدالهی از یکشنبه ۱۲ مردادماه در خانه نمایش آغاز شد.

اجرای نمایش «تمنا» به کارگردانی علی یدالهی از یکشنبه ۱۲ مردادماه در خانه نمایش آغاز شد.

علی یداللهی کارگردان نمایش «تمنا» به سوره سینما گفت: «تمنا» نمایشی است که منیژه داودی آنرا نوشته و سبک و سیاق نمایش تلفیقی است از تکنیک مدرن تئاتر با نمایش سنتی ایرانی که با سرپرستی این گروه نمایشی توسط داود فتحعلی بیگی انتظاری جز وفادارای به سنت نمایش ایرانی نمی رود ، چرا که پیشتر  او را با نمایش های آیینی بخاطر می آوریم و در راه احیای صحیح سبک نمایش سنتی ایرانی گام های موثری برداشته تا آنجا که چهره های جوان امروز تئاتر کشور در آثار خود بشدت میراث دار راه وی بوده اند.

وی ادامه داد: «تمنا» در مدت زمان ۴۵ دقیقه ای که بروی سن می رود قصه دلدادگی عاشق و معشوق و راه پر مخاطره عشق به وطن را روایت میکند و کوله باری سخن از ایام جنگ تحمیلی ایران دارد و در اصل راوی فراق یک مرد از همسرش است که برای دفاع از آرمان های خود رهسپار میدان آتش و گلوله می شود.

یداللهی افزود: در واقع این روایت تکرار انتظار بی پایان زنی است که چشم به در دوخته و گوش به صدای پای همسرش سپرده است تا خستگی راه سفر را از دوش او برکند ، اما شاید این فراق پایانی ندارد. همانند حقایقی که در گوشه و کنار شهر ما خود را در تلاطم روزگار و اخبار سیاست روز پنهان کرده است. نمایش «تمنا» را در اولین شب چهره های شاخصی چون رضا صابری، جواد انصافی و مریم معترف روشن کردند تا با حضور این عزیزان چراغ نمایش تا آخرین شب روشن بماند.

tamana-poster

نمایش «تمنا» با بازی منیژه داودی و آهنگسازی علی جباری هر شب از ساعت ۱۸:۳۰ تا پایان مردادماه روی صحنه می رود. از عوامل این پروژه می‌توان به بهزاد جاودانفر طراح حرکات و میلاد قدیری دستیار کارگردان و برنامه ریز اشاره کرد. علی یداللهی پیش از این در آخرین همکاری خود با گروه نمایش تماشا با اجرای «تئاتر شیر تو شیر» در جشنواره بین المللی آیینی و سنتی مورد تحسین قرار گرفته بود.