سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۹ مرداد ۱۳۹۳ در ۲:۳۶ ب.ظ چاپ مطلب
ابوطالب:

فیلم‌هایی قوی با موضوع جریان‌های انحرافی در جشنواره مقاومت حضور دارد

aboutaleb

یک مستندسار معتقد است مسیری را که جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت درطی این سال ها رفته درست بوده است.

یک مستندسار معتقد است مسیری را که جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت درطی این سال ها رفته درست بوده است.

سوره سینما- به گزارش روابط عمومی جشنواره بین المللی فیلم مقاومت، وی افزود: با توجه به اینکه فیلم های مستند بازار اقتصادی ندارد و در گیشه هم امکان بازگشت سرمایه وجود ندارد اما باز هم مستندسازان تا به امروز صدها فیلم درباره مقاومت ساخته اند که این امر نشان از پر رونق بودن جشنواره دارد. ابوطالب با بیان اینکه آثاری که امسال به جشنواره فیلم مقاومت رسیده آثار بسیار پیشرفته ای هستند گفت: قاطعانه می توان گفت سطح کیفی فیلم ها در این جشنواره بالا رفته است تا آنجا که قابل مقایسه با یک دهه گذشته نیست ضمن اینکه قابلیت رقابت با جشنواره های بین المللی را دارند. البته می دانیم جشنواره های دیگری در جهان اسلام پذیرای فیلم های ما هستند تا آنجا که برخی فیلم های ما با موضوع مقاومت در شبکه های تلویزیونی کشورهای دیگر نمایش داده می شود.

ابوطالب با بیان اینکه جشنواره مقاومت تاثیر خود را بر روی تولیدات مستند گذاشته است گفت: البته اگر بخواهیم موشکافانه نگاه کنیم متاسفانه، در سطح بین الملل آثار قابل توجهی نداریم زیرا فیلمساز از ابتدا این تولیدات را برای بخش بین الملل تولید نکرده و تنها جذابیت برایش مهم بوده است ضمن اینکه توجهی نداشته که این آثار را باید برای مخاطب بین المللی تولید کند. در جشنواره امسال فیلم هایی با موضوع جریان های انحرافی، اول انقلاب، شهدای هسته ای، مقاومت درکشمیر و لبنان و فلسطین، دفاع مقدس، جانبازان شیمیایی البته با نگاه جدید وجود دارد که انصافا موضوعات مناسبی هم هستند.

ابوطالب درباره بودجه این نوع جشنواره ها نیز گفت: همانطور که کمیسیون فرهنگی مجلس سال ها پیش ردیف بودجه ای را برای ساخت آثار فاخر به تلویزیون اختصاص داده بود می تواند برای جشنواره مقاومت هم بودجه مناسبی را درنظر گیرد البته ابتدا این کار را باید هیات دولت انجام دهد زیرا دولت لایحه بودجه را تقدیم مجلس می کند. می توان انتظار داشت بدون اینکه از بودجه بخش های دیگر فرهنگ کم شود بودجه ای را برای تولید آثار دفاع مقدس و یا این نوع جشنواره ها تخصیص داده شود.

این کارشناس با بیان اینکه فیلم های دفاع مقدس هزینه بر است گفت: با توجه به اینکه تولید این نوع آثار سخت است نیاز به حمایت جدی از طرف مسئولان و سازمان ها دارد. امسال در حدود ۱۰ نهاد دولتی برای ساخت این نوع آثار هزینه کرده اند البته این امر جزئی از وظایف سازمانی آنها محسوب می شود. سازمان ها و نهادهایی که بودجه ای را برای امور فرهنگی شان در نظر می گیرند می توانند بخشی از این بودجه را برای موضوع مقاومت هزینه کنند زیرا امسال اقتصاد مقاومتی را هم در دستور کار داریم.

ابوطالب گفت: بسیاری از دستگاه هایی که در حوزه مقاومت عراق، سوریه، زائرانی که به عتبات عالیات می روند، کاروان های راهیان نور و دستگاه هایی که اصالت فرهنگی دارند می توانند فی النفسه در این حوزه هزینه کنند. یا با توجه به اینکه در جنگ موضوعاتی درباره نفت کش ها داشتیم وزارت نفت و نیرو هم می توانند در زمینه کمک کنند.

وی با بیان اینکه آثار خوبی در حوزه مقاومت ساخته شده که عمده آنها در حوزه مستند، فیلم کوتاه داستانی و فیلم های ویدئویی بوده است گفت: اما در حوزه سینما به معنای سینمای داستانی کمتر حضور داشته اند و اگر هم بوده تعداد آنها بسار اندک بوده است. در سال گذشته  فیلم های «چ» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا و «شیار ۱۴۳» در این باره ساخته شد که فیلم های قابل توجهی هم بودند اما از این نوع فیلم ها در حوزه سینما بسیار کم داریم تا آنجا که مقدار آن کمتر از ۵ درصد بوده است و اگر درخشش هم بوده  فردی بوده است. هنرمندان نیز در این زمینه باید احساس وظیفه کنند و بدانند در این حوزه فیلم ساختن سفارشی و دستورالعملی درست نیست. در این حوزه بسیاری از هنرمندان و فیلمسازان هستند که مقاومت دغدغه آنها است و علاقمند هستند تا در این زمینه همکاری کنند.

این مستندساز افزود: البته می دانیم که این حوزه سختی های خود را دارد. به عنوان مثال، لوکیشن ها نیازمند بازسازی است، ممکن است آثار در کشورهای دیگر ساخته شود که بسیار هزینه بر است، فراهم کردن تجهیزات این نوع فیلم ها سخت و هزینه بر است و به همین دلیل است که این نوع آثار تا ۴ سال طول می کشد تا ساخته شود زیرا نیازمند هماهنگی هایی است. در مجموع در سینما به معنای سینمای داستانی حضور کمی در حوزه مقاومت داشته اند که نیازمند نگاه های ویژه ای از طرف مسئولان و دست اندرکاران است.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>