سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۵ مرداد ۱۳۹۳ در ۱۲:۴۷ ب.ظ چاپ مطلب

یادداشت کارگردان «شهر موشها» در آستانه اکران عمومی نسخه تازه/ روزگار غریبیه

talebi1

محمدعلی طالبی کارگردان فیلم سینمایی «شهر موشها» در یادداشتی که در یکی از شبکه‌های اجتماعی منتشر شده از این فیلم یاد کرد.

محمدعلی طالبی کارگردان فیلم سینمایی «شهر موشها» در یادداشتی که در یکی از شبکه‌های اجتماعی منتشر شده از این فیلم یاد کرد.

سوره سینما- عنوان این یادداشت «روزگار غریبیه» است. محمدعلی طالبی کارگردان سرشناس ایرانی در این یادداشت که لحنی ساده اما گلایه آمیز دارد نوشته: 30 سال پیش فیلم «شهر موشها» رو کارگردانی کردم. ۹ ماه تمام زحمت کشیدم. تهیه‌کننده که اون موقع بنیاد فارابی بود ۱۰۰ هزار تومان بمن دستمزد داد، اون هم در زمان اکران. اون زمان رسم بود که اگر کارگردانی می‌خواست کار اولشو بسازه بهش میگفتن دستمزدتو شریک شو بعدا رو اکران بهت می‌دیم. من هم مثلا شریک شدم .شریکی که با بدبجتی تونست فقط دستمزدشو بگیره.

فیلم میلیونها تومان سود کرد و معلوم نشد اون پولها کجا رفت. صاحب بوفه سینمای سر خیابونونمون ۳۰۰ هزار تومان از فروش تخمه و نوشابه در زمان اکران این فیلم سود برده بود. حمید جبلی .ایرج طهماسب.فاطمه معتمد آریا.حسن حسن دوست. محمدرضا علیقلی .عادل بزدوده . مسعود کرامتی و خیلی های دیگه هم تو اون فیلم شب و روز جون کندن و کار کردن و با چندرغاز دستمزد، زندگیه روزگار جنگ رو سپری کردن.

talebi2

حالا پس از ۳۰ سال یه دفعه میبینی سرو کله یه خانم پیدا میشه به اسم منیژه حکمت و یک آقا به اسم علی سرتیپی که با همکاری خانم مرضیه برومند، تلویزیون و فارابی و همه عوامل فیلم از کارگردان و آهنگسازو فیلمبردار و تدوینگر و بازیگران اصلی رو راحت میزارن کنار و دور می‌زنند و میلیاردها تومان پول برای ساخت شهر موشهای ۲ از اینور اونور میگیرن میشن تهیه کننده فیلم تا با اکران اون جیب شونو پر کنند.

در واقع میشه گفت که حقوق کپی رایت در ایران یعنی کشک. البته امثال من و بقیه بچه‌های سازنده این فیلم، به کپی رایت که حق قانونی ماست فکر نمی‌کنیم چون اساسا دادگاهی در این زمینه در ایران وجود نداره. ما به این موضوع فکر می‌کنیم که حتی یه تلفن هم بهمون نزدن که شماها که خالق این اثرید بفرمایید در مراسم افتتاحیه این فیلم یه چایی بخورید. روزگار غریبیه.