سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۸ مرداد ۱۳۹۳ در ۱۰:۴۸ ق.ظ چاپ مطلب

راش‌های تدوین نشده شهید آوینی در جشنواره مقاومت/ مقاومت و ایثار از منظر آوینی

jafari-saadatmand

امیرسبحان جعفری با مستند «آن» راش‌های شهید آوینی را به جشنواره فیلم مقاومت می‌برد.

امیرسبحان جعفری با مستند «آن» راش‌های شهید آوینی را به جشنواره فیلم مقاومت می‌برد.

سوره سینما- جعفری گفت: مستند «سید صالح » مجموعه‌ای ۲۵ قسمتی است که قسمت چهارم این مجموعه  تحت عنوان «آن» در بخش مسابقه جشنواره امسال  قرار گرفته است.  این فیلم مستند از کنار هم قرار گرفتن راش‌هایی که حدود ۲۰ سال پیش شهید مرتضی آوینی در سفری که به خرمشهر  داشت و منجر به ساخت یک مجموعه ۵ قسمتی با عنوان «شهری در آسمان » شد، ساخته شده است.

این کارگردان ادامه داد: تدوین مجموعه این راش‌ها را سه سال پیش در دست گرفتم که چهار قسمت اول آن به فتح خرمشهر و مقاومت مردم این شهر می پردازد و ۲۱ قسمت دیگر آن به سفر دوم شهید آوینی به عملیات والفجر یک و والفجر مقدماتی در منطقه فکه می‌پردازد که  این عملیات در اذهان عمومی به عنوان عدم الفتح نام برده می‌شود.

جعفری در ادامه  به نگاه شهید آوینی در فیلم هایش اشاره کرد و گفت: ایشان در مضامین فیلمشان به نکته ای که اهمیت می‌دادند این بود که نباید به بسیاری از مسائل که فیلمسازان دیگر از جنگ می‌پردازند بپردازیم. نگاه ایشان بیشتر به مقاومت، ارزش‌ها و قابلیت‌های انسانی بود. از نظر ایشان به تصویر کشیدن پیروزی بسیار زیبا بود، اما ارتقای روح انسانی در حوزه دین  و جهاد فی سبیل الله و اسلام ناب محمدی برایش اهمیت داشت. ایشان بیشتر از آنکه در عملیات‌ها به پیروزی بپردازند به مقاومت نگاه داشت. از نظر ایشان در  شکست ظاهری یا عدم الفتح هم نوعی پیروزی بود. در این بخش از مستند که در جشنواره فیلم مقاومت نشان داده می‌شود به سقوط خرمشهر در مقاومت ۴۵ روز در سال ۵۹ می‌پردازیم.