سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۴ بهمن ۱۳۹۱ در ۱۲:۲۶ ب.ظ چاپ مطلب
بهمنی:

نقطه ضعف جشنواره فیلم فجر انقلابی نبودن آن است

Habib-bahmani

کارگردان فیلم سینمایی «سیب و سلما» رویکرد محتوایی جشنواره فیلم فجر را همخوان با اهداف یک جشن انقلابی برای سینما ندانست.

حبیب‌الله بهمنی  درباره اهمیت برگزاری جشنواره فیلم فجر وعملکرد این جشنواره در راستای تبیین ارزش‌های انقلاب اسلامی به سوره سینما گفت: جشنواره فیلم فجر همان طور که از نامش پیداست یک جشن برای پیروزی انقلاب، در حوزه فرهنگ و سینما است و باید تناسب محتوایی با انقلاب داشته باشد.

بهمنی گفت: به نظرم یکی از نقاط ضعف این جشنواره طی سالیانی که پشت سر گذاشته این است که تمرکزی بر موضوع‌های انقلاب ندارد و جریان‌های سینمایی از نظر مضمونی را در درون خودش جا می‌دهد و مسئله و دغدغه‌ای نسبت به مضامین و موضوعات انقلابی ندارد و به آنها محوریت نداده است.

عضو هیئت انتخاب جشنواره فیلم فجر ادامه داد: شاید به زعم برخی نقطه ضعف جشنواره فجر این باشد که نگاهش دولتی است اما به نظر من نقطه ضعفش این است که نگاه انقلابی ندارد. نگاه انقلابی یعنی در هر دولتی که این جشنواره برگزار می‌شود بتواند با آثار انتخابی خود آرمان‌های استراتژیک انقلاب اعم از نجات مستضعفین، آرمان‌خواهی، ظلم ستیزی و عدالت طلبی را دنبال کند.

بهمنی اضافه کرد: چه جایی بهتر از چنین جشنواره‌ای که با زبان هنر به این مسائل توجه کند. اینکه همه آثار سینمایی  تولید شده درطول سال می‌توانند متقاضی شرکت در جشنواره باشند و اولویتی برای فیلم‌هایی انقلابی نیست نقطه ضعف این جشنواره است. این در حالی است که جشنواره فیلم فجر سی سال با نام فجر انقلاب دارد به کار خود ادامه می‌دهد.

وی افزود: اینکه سعی شود تنها به بُعد هنری و سینمایی این رویداد نگاه شود و به مضامین فرهنگی انقلاب اهمیت داده نشود با ریشه‌های پایه‌گزاری این جشنواره و رسالتی که بر عهده دارد در تناقض است. نباید وظیفه فرهنگی این جشنواره نادیده گرفته شود. اما متأسفانه این نقد برهدف‌گزاری جشنواره فیلم فجر وارد است.

این سینماگر ادامه داد: در طول سال حدود  ۱۰۰ فیلم تولید می‌شود اما به طور میانگین فیلم‌هایی که متناسب و ایده‌آل انقلاب اسلامی باشد درصد ناچیزی از تولیدات سال را در بر می‌گیرد. اگر قرار می‌شد جشنواره فیلم فجر متمرکز بر ایده‌آل خودش باشد، خیلی از فیلم‌های کنونی نباید بتوانند در آن شرکت کنند. چراکه جایگاه این جشنواره به لحاظ محتوایی با بسیاری از آثار شرکت کننده متناسب نیست.

بهمنی افزود: اگر جشنواره فجر همه مضامین را در بر نگیرد و معیار انقلابی داشته باشد، بسیاری از آثاری که جهت‌های ضد انقلابی هم دارند از پذیرفته نشدن آثارشان شاکی نمی‌شوند. متأسفانه آثار بسیاری از آثار در جشنواره فجر با خواسته‌های انقلاب همخوانی ندارد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>