سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۵ شهریور ۱۳۹۳ در ۱۲:۳۲ ب.ظ چاپ مطلب

میرفخرایی و سه فیلم در انتظار اکران/ اشک آمریکایی‌ها برای «رنگ خدا»

mir-fakhrayee

مجید میرفخرایی دو فیلم «رستاخیز» و «چهارشنبه خون به پا می‌شود» را در نوبت اکران دارد.

مجید میرفخرایی دو فیلم «رستاخیز» و «چهارشنبه خون به پا می‌شود» را در نوبت اکران دارد.

میرفخرایی درباره تازه ترین تجربه های خود به سوره سینما گفت: هفته پیش فیلم سینمایی «دوران عاشقی» علیرضا رئیسیان را به پایان رساندم و علاوه بر این دو فیلم سینمایی «رستاخیز» احمدرضا درویش و «چهارشنبه خون به پا می شود» حماسه پارسا را در نوبت اکران دارم. به جز «رستاخیز» که در جشنواره فیلم فجر سال پیش به نمایش درآمد دو فیلم دیگر اولین اکران شان در جشنواره امسال است. آماده کردن لباس و چیدمان صحنه برای آثار تاریخی مشکلاتی دارد که همه با آن آشنا هستند ولی درمورد فیلم های امروزی اغلب فکر می کنند همه چیز آماده است در صورتی که با توجه به فیلمنامه هر اثری مشکلات خاص خودش را دارد از طرفی قیمت ها آنقدر بالاست که تهیه کننده از این بابت تحت فشار است و طراح باید بتواند با حداقل هزینه کار کند.

میرفخرایی همچنین در مورد تاثیر فیلمنامه براجزای فیلم گفت: فیلمنامه اساس کار است و اگر سایر عوامل نتوانند با آن ارتباط برقرار کنند فیلم خوبی از آب در نمی آید. اگر چه انتخاب درست فیلمنامه حرف اول را می زند اما متاسفانه شرایط اقتصادی به گونه ایست که برای امرار معاش سینماگران مجبورند گاهی در پروژه هایی حضور داشته باشند که باب میل شان نیست. به همین خاطر آن چنان که باید دل به کار نمی دهند و در نتیجه کار خروجی دلچسبی ندارد. ضعیف بودن فیلمنامه ها به عوامل زیادی بستگی دارد. دون تکنولوژی بار اصلی بر دوش فیلمنامه است. ما از نظر تکنیک از دنیا به حالت تصاعدی عقب هستیم. سینما در کشور ما هنوز صنعت محسوب نمی شود به همین خاطر در دایره ای بسته دور خودمان می چرخیم و قدرت برقراری ارتباط با دنیا را نداریم. وقتی تکنولوژی جایگاهی در سینما ندشته باشد باید همه تمرکزمان را بر فیلمنامه بگذاریم تا داستانی آنقدر تاثیرگذار به تصویر آوریم که ضعف هایمان در بخش های دیگر پوشانده شود.

rastakhiz

این طراح صحنه و لباس باسابقه ادامه داد: پرمخاطب ترین آثار جهان با بالاترین تکنولوژی اغلب برای مخاطب کودک و نوجوان ساخته می شود و جالب توجه اینکه همه آنها بیش از ۴ صفحه سناریو ندارند ولی چنان در جلوه های بصری توانا هستند که همه را تا پایان همراه نگه می دارند. سینمای ما اگر چنین امکانی ندارد لا اقل باید زمینه را برای فیلمنامه نویس فراهم کند تا به دور از خودسانسوری و دغدغه مالی تنها به نوشتن بپردازد. جامعه ما فضایی متنوع و پر ماجرا دارد از این رو دست نویسنده خالی نمی ماند .

وی گفت: هنر مرز ندارد و با سیاست جدایی پذیر نیست «جدایی…» اگر در آمریکا دیده شد چون با احساس آدمی سروکار داشت. زمان اکران «رنگ خدا» در آمریکا من به چشم خودم دیدم که مخاطبان گریه می کنند. امیدوارم در همه آثارمان بتوانیم جهانی رفتار کنیم و مسئولان از این بابت حامیان صنعت سینما باشند. بسیاری از همکاران ما با هزینه خودشان دستگاه های مخصوص جلوه های ویژه خریداری کردند. کاری که در هیچ کجای دنیا نمود ندارد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>