سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۵ مهر ۱۳۹۳ در ۳:۳۷ ب.ظ چاپ مطلب

نویسند‌ه‌ها با نوستالژی سراغ سینمای کودک می‌روند/ فیلم‌های امروز ربطی به زندگی بچه‌ها ندارند

talebi1

کارگردان فیلم سینمایی «قول» که بیشترین جوایز جشنواره فیلم کودک و نوجوان را از آن خود کرد شرایط اکران برای فیلم‌های کودک را مناسب نمی‌داند.

کارگردان فیلم سینمایی «قول» که بیشترین جوایز جشنواره فیلم کودک و نوجوان را از آن خود کرد شرایط اکران برای فیلم‌های کودک را مناسب نمی‌داند.

محمدعلی طالبی به سوره سینما گفت: مصائب تولید فیلم در ژانر کودک و نوجوان بیشتر از یک درام اجتماعی است. ارتباط با بچه ها هم در رده سنی کودکان هم نوجوانان نیاز به نگاهی ویژه دارد، اما شرایط اکران دقیقا برعکس تولید است و فیلم های درام راحت تر به نمایش در می‌آیند. در صددیم «قول» را که ۶ جایزه داخلی و بین المللی گرفته است در سینمای «هنر و تجربه» یا هر فرصت دیگری که امکان اکران را فراهم اورد نمایش دهیم.

وی افزود: ما این فیلم را با حداقل امکانات ساختیم اما کار کودک و نوجوان نیاز به حمایت مالی و معنوی دارد. کودکان امروز روحیات خاص خود را دارند، فیلم هایی که ساخته می‌شوند تا نتوانند با سلیقه آنها ارتباط برقرار کنند شانسی در دیده شدن نخواهند داشت. در واقع فیلمنامه باید بازتابی از زندگی کودکان و نوجوانان باشد. برخی از فیلمسازان یا نویسندگانی که به نوشتن آثار کودک شهرت دارند بیشتر نوستالژی زمان خود را ثبت می‌کنند که عملا با زندگی کودک امروز هیچ وجه اشتراکی ندارد. قطعا لذت هایی که نویسنده ۳۰ سال پیش در کودکی تجربه کرده با آنچه بچه‌های امروز در دنیای تکنولوژی تجربه می‌کنند همجنس نیستند.

talebi2

طالبی گفت: به ساخت «قول» راغب شدم چون قصه به نوعی مسایل روحی و روانی نوجوانان را بررسی می کند و جنبه های آموزشی دارد. برای آنکه جذابیت های بصری در فیلم موثر بود لوکیشن ما در منطقه ای روستایی از شمال کشور انتخاب شد اما پیام این داستان در هر کجای دنیا روایت شود آموزنده است. در این سال‌ها به دلیل اینکه شرایط فیلمسازی فراهم نبود فیلمنامه های زیادی نوشتم امیدوارم با جذب سرمایه گذار بتوانم یکی از آنها را به مرحله تولید برسانم.

«قول» درباره یک نوجوان است که به پدرش قولی می‌دهد و قصد دارد قول خود را عملی کند. علی محمد باستانی مدیر فیلمبرداری، وحید کاشی برنامه ریز و دستیار اول کارگردان از جمله عوامل «قول» هستند و مجید پتکی، معصومه میرحسینی و نسرین بابایی هم در آن بازی کرده‌اند.

محمدعلی طالبی یکی از فیلمسازان سینمای کودک و نوجوان است که از آثار او می‌توان به «کیسه برنج»، «چکمه»، «تیک تاک»، «تو آزادی» و … اشاره کرد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>