سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۶ آبان ۱۳۹۳ در ۱۱:۰۰ ق.ظ چاپ مطلب

نظر فرهاد توحیدی درباره یک جشنواره سینمایی

farhad-tohidi

فیلمنامه‌نویس «شهر موشها ۲» تداوم در برگزاری جشنواره فیلم شهر را عامل موفقیت آن در آینده دانست.

فیلمنامه‌نویس «شهر موشها ۲» تداوم در برگزاری جشنواره فیلم شهر را عامل موفقیت آن در آینده دانست.

سوره سینما- فرهاد توحیدی درباره برگزاری جشنواره فیلم شهر به روابط عمومی پنجمین جشنواره بین المللی فیلم شهر گفت: خوشبختانه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران تا به امروزحمایت های خوبی از جشنواره فیلم شهرداشته است و امسال هم پس از وقفه این جشنواره برگزار می شود. موضوع این جشنواره شهر است بنابراین تمرکز شهرداری باید برروی مسائل شهری و رابطه آن با سینما باشد. یکی از نکات قابل توجه جشنواره فیلم شهر این است که هر سال برای خود شعاری را در نظر می‌گیرد.

نویسنده فیلمنامه «دنیا» گفت: همانطور که می دانید در کشورهای دیگر جشنواره ها به نام اسم شهرها گذاشته می شود مانند کن، ونیز و مسکو که جشنواره هایی جهانی و بین المللی هستند که درواقع شهر برای آنها از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی ادامه داد: اینکه یک جشنواره موضوعی امکان برگزاری پیدا می کند باید دقت داشت تا تبدیل به یک سفارش کننده برای تولید فیلم نشود. متاسفانه جشنواره فیلم کودک از یک جشنواره موفق تبدیل به یک جشنواره درجه چندم شده است. به دلیل اینکه برگزار کننده مجبور است تا با بودجه های سفارشی فیلم بسازد. جشنواره ای که اهداف آن مشخص شده است باید آزادی عمل داشته باشد تا از میان آثار ارائه شده به دبیرخانه بهترین فیلم را که با جشنواره تناسب دارد را وارد بخش مسابقه کند.

توحیدی ادامه داد: ممکن است هزاران فیلم مستند و داستانی با موضوعاتی که کاراکتر اصلی آن شهر است ساخته شود اما باید فیلم هایی به بخش مسابقه راه پیدا کنند که موضوع آنها کاملا شهری و متناسب با اهدافی که جشنواره تعریف کرده باشد.

وی با اشاره به اینکه در دنیا فیلم های شهری زیادی ساخته شده است، خاطرنشان کرد: فیلم‌های آمریکایی مانند «پاریس را دوست دارم»، «سه‌گانه نیویورکی» و« من نیویورک را دوست دارم» از جمله بهترین فیلم‌های شهری هستند که در جهان ساخته شده اند که در آنها مهمترین رویدادشان شهر است و ویژگی های یک شهر کامل را دارد.

این فیلمنامه‌نویس گفت: در جشنواره فیلم شهر باید به موضوعاتی همچون ویژگی جامعه شناختی و مردم شناختی، لوکیشن ها و محیط زندگی شهری ، روابط مناسب بین آدم ها که برخواسته از روح شهر باشد و اینکه مردم شهر در چه وضعیتی زندگی می کنند که در آن جغرافیا هم تاثیر دارد توجه شود. حتی در دنیا شهرهایی وجود دارد که به واسطه ویژگی های شهری آن حائز اهمیت هستند مانند پاریس که آنرا بدون جهانگردی نمی توان تصور کرد.

وی با بیان اینکه موضوع شهر بین المللی است، افزود: این خرده فرهنگ ها هستند که با تمرکز بر شهر ساخته می شود زمانیکه جشنواره ای مانند جشنواره فیلم شهر موضوع خود را شهر انتخاب می کند دستش بازتر است و با توجه به اینکه جنبه بین المللی هم دارد باید فیلم هایی از سراسر دنیا در این جشنواره حضور داشته باشند. متاسفانه در سینمای ایران فیلم هایی با موضوع شهری ساخته شده‌اند که تشخص و تمرکز لازم را ندارند که این نکته باید در فیلم ها لحاظ شود.

این نویسنده در ادامه افزود: قطعا اگر جشنواره فیلم شهر مداومت داشته باشد و جایزه آن از ارزش خاصی برخوردار باشد بسیاری از فیلمسازها با این نکته که تنها فیلمشان را به جشنواره عرضه کنند، شرکت می‌کنند. قطعا اگر جشنواره فیلم شهر در چارچوب قانونی باشد می تواند توفیق داشته باشد.

پنجمین جشنواره بین المللی فیلم شهر توسط سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و به دبیری سیاوش حقیقی تهیه‌کننده سینما برگزار می‌شود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>