سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۶ بهمن ۱۳۹۱ در ۱۱:۴۰ ب.ظ چاپ مطلب
در اختتامیه بخش بین‌الملل چه گذشت؟

دو سیمرغ بر دوش بهنام بهزادی

Ekhtetamieh Beinolmelal_023

مراسم پایانی بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر شامگاه دوشنبه ۱۶ بهمن ماه برگزار شد.

سوره سینما- مهدی ارسلان: آیین اختتامیه بخش بین‌الملل سی و یکمین جشنواره فیلم فجر با حضور سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی،جواد شمقدری رئیس سازمان سینمایی، محمدرضا عباسیان دبیر سی‌ و یکمین جشنواره فیلم فجر و میهمانان داخلی و خارجی در تالار وحدت با اجرای محمد سلوکی برگزار شد.

پس از پخش سرود ملی و تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید محمد سلوکی از محمدرضا عباسیان خواست تا پیامش را بخواند.ابتدا عباسیان به زبان انگلیسی به مهمانان خوش آمد گفت، سپس به زبان فارسی افزود: سی ‌و یکمین جشنواره فیلم فجر ورود این جشنواره به دهه چهارمش بود و الحمدالله با تلاش همکاران من در بخش بین‌الملل اتفاقات خوبی در این بخش رخ داده است. چهارصد و سی عنوان فیلم از ۷۳ کشور دنیا درخواست شرکت در جشنواره را ارائه داند که رقم بسیار خوبی بود، این غیر از فیلم هایی بود که همکاران من در ستاد برگزاری جشنواره،از فیلم‌های برگزیده سایر فستیوال ها انتخاب کرده اند.

Ekhtetamieh Beinolmelal_001

وی افزود: همه این فیلم‌ها در هشت بخش رقابتی و غیر رقابتی سامان یافت و در روز‌های گذشته به نمایش درآمد،البته نمایش فیلم‌های بخش بین‌الملل تا پایان جشنواره ادامه خواهد یافت. بخش مسابقه بین‌الملل،جام جهان نما، ۱۶ فیلم از ۱۵کشور شرکت داشتند که سه فیلم ایرانی حضور داشت.

عباسیان ادامه داد: بخش سینمای سعادت، فیلمسازان جهان اسلام، ۱۲ فیلم از ۱۶ کشور حضور داشتند. بخش غیر رقابتی-جشنواره جشنواره ‌ها، ۱۳ فیلمساز ۱۷ کشور و بخش نمایش‌های ویژه دواده فیلم از ۱۲ کشور حضور داشتند.همچنین با توجه به ریاست جمهوری اسلامی ایران بر جنبش کشور‌های غیر متعهد ۱۲ فیلم هم از این کشور ها حضور داشت که با دو فیلم ایرانی،جمعا ۱۴ فیلم در این بخش حضور داشت.

وی ادامه داد: چشم‌انداز سینمای لهستان و چشم‌انداز سینمای چین هم برگزار شد که هیئت عالی رتبه‌ای از این دو کشور در جشنواره حضور به هم رساندند،بخش جذاب فیلم های سه بعدی هم با ۲۰ فیلم خارجی و یک فیلم ایرانی در جشنواره به نمایش درآمد.همچنین شانزدهمین بازار فیلم فجر هم با حضور ۱۱۰ کمپانی که هفتاد تای آن‌ها بین‌المللی هستند برگزار شد و کار خود را به انجام رساند.سومین کنفرانس هالیوودیسم و سینما هم کار خودش را دیروز آغاز کرد و تا روزهای آینده به سرانجام خواهد رسید.

عباسیان در پایان گفت: امیدوارم مهمانانی که برای دیدن فیلم‌های ایرانی به کشور ما سفر کردند از این فیلم‌ها لذت برده باشند و همانطور که سینمای ایران در سال‌های پس از انقلاب بر قله فرهنگ بوده در سال آتی نیز شاهد افتخارات بیشتر باشیم. در پایان تشکر ویژه دارم از اعضای هیئت‌‌های داوری این جشنواره.

سپس محمد سلوکی از وزیر ارشاد دعوت کرد تا به سخنرانی بپردازد، حسینی با خواندن شعری به میهمنان خارجی بخش بین‌الملل خیر مقدم گفت و با تشکر از دست‌اندرکاران و دبیر جشنواره گفت: علی رغم اینکه ما در شرایط تحریم به سر می‌بریم ولی درموضوع فرهنگ و بخش هنر و سینما ارتباطات بسیار خوبی را با سینماگران دنیا داریم. برنامه‌هایی که در ایران برگزار می‌شود مورد استقبال قرار می‌گیرد و این جایگاه و اعتبار سینمای ایران در نزد جهانیان است.

وی ادامه داد: امسال در بخش بین‌الملل ۱۱۰ فیلم به نمایش در می‌آید که حاکی از رشد صد در صدی فیلم‌های حاضر در این بخش است. بخش غیر متعهدها نیز اضافه شده که قابل تحسین است،امیدوارم با مساعدت دبیرخانه جشنواره فیلم فجر یا دبیرخانه اجلاس غیرمتعهدها جایزه ویژه‌ای هم برای این بخش در نظر گرفته شود.

دکتر حسینی افزود:  در بخش سینمای سعادت هم لازم است این نکته را بگویم که ما در ایران تجربه‌های بسیاری را در ساختن فیلم‌های دینی و تاریخی داریم.فیلم‌های متنوعی در ایران ساخته شده که می‌تواند الگویی برای فیلمسازان مسلمان باشد.همچنین کنفرانس هالیوودیسم فرصت و مجال خوبی برای نقد نقش صهیونیسم در سینما است که متفکران و اندیشمندانی که از سراسر دنیا در این مراسم حضور پیدا کردند و فرصت و مجال خوبی برای هم اندیشی و همفکری درباره این موضوعات است.امیدوارم میهمانان عزیزی که برای اولین بار به ایران سفر کرده‌اند با واقعیت‌هایی که در ایران وجود دارد،فرهنگ و هنر این سرزمین آشنا شده باشند و پس از بازگشت واقعیت‌های ایران را بیان کنند که آیا ایران یک تهدید برای منطقه و دنیا است که به تعبیر خودشان برای ما تحریم‌های شکننده را قرارداده اند و تصور می‌کنند مردم ایران دست از آرمان‌های خودشان می‌کشند.امیدوارم که واقعیت‌های ایران توسط شما منعکس شود امیدوارم در ایران لحظاتی خوب را داشته باشید.

Ekhtetamieh Beinolmelal_008

سپس نام برندگان سیمرغ‌های بلورین توسط محمد سلوکی اعلام شدند هیدت‌های داوران در بخش‌های مختلف جایزه برندگان را اهدا کردند.

در حاشیه آیین پایانی

علاوه بر محمد سلوکی نگین کیانفر به زبان انگلیسی برنامه را برای حضار اجرا می‌کرد،عدم هماهنگی بین کیانفر و سلوکی در بخش‌های از مشاهده شد و این دو در چند بخش در حرف دیگر دویدند.

کیانفر کمی شتابزده عمل می‌کرد و این شتابزدگی سبب شد که در بخش‌هایی با عدم تسلط به زبان انگلیسی صحبت کند.

اکثر مهمانان خارجی که برنده جایزه شدند در اختتامیه حضور نداشتند و نمایندگان سفارت‌ها برای دریافت جوایزشان روی سن می‌آمدند.

در میان برنامه کلیپی بدون صدا پخش شد که سلوکی این اتفاق را هول شدن تکنولوژی دانست!

بهنام بهزادی پس از دریافت سیمرغ دومش پشت تریبون آمد و گفت:نمی‌شود که دوتا سیمرغ گرفت و حرفی نزد،در هنگام گرفتن جایزه دوستان به بازی بازیگران فیلم اشاره کردند،گفتم تا اینجا هستم این را بگویم که بازیگران من در سالن حضور دارند و تشویقشان بفرمایید.دست تک تک گروهم را می‌بوسم و از لطف ومحبت بینندگان فیلم تشکر می‌کنم.

Ekhtetamieh Beinolmelal_023

در میان برنامه برای حاضران موسیقی زنده اجرا شد.

Ekhtetamieh Beinolmelal_019

در پایان برنامه سلوکی از تمام کسانی که جایزه گرفته بودند دعوت کرد تا برای گرفتن عکس یادگاری روی سن بیایند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>