سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۷ بهمن ۱۳۹۱ در ۱۰:۱۵ ق.ظ چاپ مطلب
ویترینی بدون مشتری/

پایان کار بازار فیلم جشنواره فجر در سکوت خبری

bazar-film

بازار فیلم سی و یکمین جشنواره فیلم فجر که از روز نخست جشنواره برپا شده بود، ۱۶ بهمن ماه بی‌‌سر و صدا به کار خود پایان داد.

بازار فیلم سی و یکمین جشنواره فیلم فجر که از روز نخست جشنواره برپا شده بود، ۱۶ بهمن ماه بی‌‌سر و صدا به کار خود پایان داد.

سوره سینما- بازار فیلم سی و یکمین جشنواره فیلم فجر در روز چهارم این جشنواره به کار خود پایان داد. این بازارفیلم در طبقه دوم سالن اصلی برج میلاد بر پا شده بود تا موسسات و شبکه‌ها و مجموعه‌های فرهنگی از کشورهای ایران، فرانسه، آلمان، کانادا، تونس، قطر، آذربایجان، لبنان، و … محصولات سینمایی، سریال، فیلم‌های انیمیشن و دیگر تولیدات خود را عرضه کنند. طی روزهای شروع جشنواره در بعضی از ساعات شور و هیجان خاصی در سالن نمایش فیلم و لابی بیرونی برج میلاد از تجمع اصحاب رسانه و اهالی سینما و مهمان‌های خارجی حاکم بود. اما  در طبقه دوم که بازار فیلم دایر بود از این تجمع خبری نبود و گویی ۸۰ درصد حاضران از این بازار خبری نداشتند.

با کمی قدم زدن در طبقه دوم و بازار فیلم متوجه می‌شدیم تنها شاهد یک مجموعه هستیم که انگار بایدی در برپایی‌اش برای بیلان کاری وجود دارد، چرا که بیشتر غرفه داران بیکار با همکارانشان به گپ و گفت می‌پرداختند و پاره‌ای از آنها مشغول دیدن فیلم بودند. گاهی خبرنگاران و عوامل پوشش تصویری جشنواره با حضورشان در طبقه دوم باعث حرکتی وجریانی موقتی می‌شدند. بازار فیلم و روابط بین المللی بی شک به نفع صنعت سینما است اما در صورتی که تعامل خریداران و فروشندگان از شکل بیلان کاری خارج و به شکل عملی‌تر انجام شود. پویایی بازاریابی برای سینمای ایران و تعامل با دیگر کشورها امری به غایت مثبت است اما می‌طلبد که زمان و انرژی بیشتری در طول سال صرف این مقوله شود و تنها مختص به جشنواره فیلم فجر و ایجاد یک کلکسیون و ویترین بی‌مشتری نباشد.

دستاوردهای اقتصادی و فرهنگی بازار جشنواره فیلم فجر اگر مطالعه و بررسی شود، شاید برگزارکنندگان دوره‌های بعدی یا برای رونق این بازار چاره جویی کنند، یا دست کم هزینه‌ای که برای برپایی آن صرف می‌شود و وقتی که از غرفه داران گرفته می‌شود در نقطه ای هزینه شود که به سود سینمای ایران باشد. برنامه‌ریزی برای ایجاد فضای جشنواره ای، دعوت از میهمانان خارجی و ساختن یک ویترین پر زرق و برق برای یک جشنواره با قدمتی ۳۰ ساله نیاز به کمی هوشمندی و سلیقه دارد، قدم زدن در بازار فیلم سوت و کور سی و یکمین جشنواره فیلم فجر، هیچ یک از این امتیازها را نشان نمی‌دهد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>