سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۷ دی ۱۳۹۳ در ۱۰:۳۵ ق.ظ چاپ مطلب

مستندهایی درباره شهدای اهل تسنن/ ساخت مستندی درباره شهید سلیمان خاطر

shahid-soleiman-khater

مستند «گرگ و میش صحرای سینا» درباره شهید سلیمان خاطر به زودی آماده نمایش می‌شود.

مستند «گرگ و میش صحرای سینا» درباره شهید سلیمان خاطر به زودی آماده نمایش می‌شود.

پژمان لشگری‌پور به سوره سینما گفت: اخیرا درگیر پخش دی وی دی فیلم سینمایی «چ» بودم و خدا را شکر از این ساخته حاتمی کیا در شبکه نمایش خانگی هم به خوبی استقبال شد. امسال ۹ فیلم مستند جدید ساخته ام که تعدادی از آنها آماده شده و تعدادی دیگر در مراحل پایانی صداگذاری هستند. شش مورد از این فیلم ها اپیزودهای مختلف یک فیلم واحد را تشکیل می‌دهند، فیلمی که به زندگی شش نفر از شهدا می‌پردازد.

این تهیه‌کننده در توضیح بیشتر خود درباره این فیلم اپیزودیک اشاره کرد: ۶ کارگردان درباره ۶ شهید از ۶ استان فیلم ساخته اند و ویژگی مشترک همه این شهدا، اهل تسنن بودن آنان است. کارگردانان این ۶ اپیزود عبارتند از محمدعلی شعبانی برای شهید استان گلستان، محمد هاشم زهی برای شهید استاد سیستان و بلوچستان، حسن قهرمانی برای شهید استان آذریایجان، پیمان نهان قدرتی برای شهید استان کردستان، ماکان عاشوری برای شهید شهر طالش و سجاد آوینی برای شهید استان هرمزگان.

وی افزود: به غیر از این آثار، سه فیلم مستند دیگر نیز ساخته ایم که زندگی سه شهید را روایت می‌کند. فیلم شهید عبدالحمید دیالمه «سمفونی یک استیضاح» نام دارد و علی شعبانی آن را در  ۷۰ دقیقه ساخته است. این اثر، یک فیلم سیاسی و پرتنش است و حتی پیش بینی می کنم در آینده و هنگام نمایش عمومی با سر و صداهای زیادی همراه باشد. اساسا فیلمسازی درباره تاریخ انقلاب کاری بسیار سخت است اما من همه انرژی ام را گذاشتم و مطمئنم اثرگذار واقع خواهیم شد.

لشگری پور گفت: طرح ساخت این فیلم ها  از خودم بود و از ابتدا می دانستم چه کار سختی در پیش داریم. برای مثال از شهید سلیمان خاطر تنها یک عکس در اختیار ما بود و ما باید به قدری اطلاعات جمع می‌کردیم که بتوانیم یک فیلم ۳۵ دقیقه ای بسازیم. با این حال، ساخته شدن فیلم‌های مستندی از این دست لذت خود را هم دارد، به خصوص وقتی بدانیم اینگونه آثار می‌توانند زمینه ساز تولید فیلم های داستانی در ژانر دفاع مقدس باشند.

پژمان لشگری‌پور گفت: دو فیلم دیگر نیز فیلمی ۳۵ دقیقه ای به نام «۱۰۰۱ سنگر» است که به زندگی شهید طاهره هاشمی پرداخته و فیلم «گرگ و میش صحرای سینا» فیلمی ۳۵ دقیقه‌ای است درباره شهید سلیمان خاطر که توسط فرود عوض‌پور ساخته شده است. تولید این سه فیلم تا پایان ماه جاری به انتها می رسد و با توجه به اینکه مقارن با هفته وحدت است، من همه این آثار را به برادران و خواهران اهل سنت خود تقدیم می کنم.