سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۷ دی ۱۳۹۳ در ۱۲:۱۱ ب.ظ چاپ مطلب

قصه نوجوانی با زندگی دشوار/ علاقه کارگردان «یحیی سکوت نکرد» به قصه‌گویی

yahya-sokoot-nakard

فیلم «یحیی سکوت نکرد» درباره نوجوانی است در کنار عمه‌اش زندگی سختی دارد.

فیلم «یحیی سکوت نکرد» درباره نوجوانی است در کنار عمه‌اش زندگی سختی دارد.

ابراهیم‌پور به سوره سینما گفت: فیلم، روایت آدم هایی است که سر جای خود نیستند و بالطبع دوست داشته نمی شوند؛ قصه کودکی به نام یحیی که پس از مرگ مادر به عمه سپرده می‌شود، عمه ای تلخ و ناآشنا که زندگی پر راز و رمزی دارد و سابقه ای بحث برانگیز در محل زندگی. یحیی با ورود به این دنیای متفاوت در پی کشف مفاهیم جدید زندگی و شاید یافتن جایگزینی برای مادرِ در گذشته اش است و این کنکاش برای او هزینۀ سنگینی به همراه می آورد.

وی در مورد چگونگی شکل گیزی ایده اولیه فیلم توضیح داد: چند سال پیش دوست و همکار خوبم مازیار حبیبی نیا که دانش آموخته سینما و سر دبیر مجله شبکه آفتاب است، ایده اولیه فیلم را مطرح کرد که برای من از لحاظ پیرنگ داستان، بسیار جالب و چالش برانگیز بود. فیلمنامه توسط خانم طلا معتضدی نوشته و چندین بار با همراهی من و لحاظ کردن نظرات مازیار حبیبی‌نیا بازنویسی شد تا به مرحله ساخت رسید.

این کارگردان جوان در پاسخ به این سوال که نمایش فیلم را در بخش هنر و تجربه را چطور ارزیابی می‌کند، گفت: بخش هنر و تجربه بخش نو ظهوری در جشنواره فجر است و بالطبع من از چند و چون آن بی اطلاع هستم ولی اگر آنطور که از اسمش برمی آید تلاشی برای نمایش فیلم های غیر تجاری با رویکرد هنری و نگرش خاص باشد بسیار خرسندم که هیات انتخاب کننده ، فیلم مرا در خور مقایسه و رقابت با این گونه آثار تشخیص داده است. طبعا تا قبل از اعلام به وجود آمدن بخش هنر و تجربه، تصور من از قدم اول در سینما حضور در بخش فیلم اولی‌ها یا همان نگاه نو بود آن هم به خاطر دیده شدن فیلم و نه سودای جایزه و سیمرغ.

کاوه ابراهیم پور در ادامه، اضافه کرد: اگر صادق باشیم جشنواره فجر تا کنون از بابت کیفیت داوری، سابقه ای درخشان و قابل قیاس با جشنواره‌های معتبر جهانی نداشته و آنطور که از ظواهر امر بر می آید امسال این قضیه به هیات انتخاب اولیه فیلم ها نیز سرایت کرده. شروع نمایش فیلم های هنر و تجربه اتفاق فوق العاده ای در سینمای ما بود و اگر این بخش جشنواره رویکردی در امتداد آن حرکت باشد و داوری هایش مستقل از روابط ، من بسیار به آن امیدوارم و خوشحال از حضور در آن.

وی در مورد چگونگی انتخاب بازیگران فیلم نیز توضیح داد: فیلمنامه از ابتدای نگارش با ذهنیت حضور خانم معتمد آریای گرامی به عنوانِ نقش اصلی نگاشته شد و خوشبختانه بعد از ارائه هم مورد استقبال ایشان قرار گرفت. به احتمال زیاد اگر ایشان نقش را نمی پذیرفتند از ساختن فیلم منصرف می‌شدم. خوش شانسی دوم من وقتی بود که بازیگر نقش یحیی را یافتم پسرکی هفت ساله ،فوق العاده باهوش و احساساتی بنام ماهان نصیری که حتم دارم در این عرصه خوش خواهد درخشید.

این فیلمساز جوان در پایان گفت: از نظر من سینما یعنی قصه و این قصۀ بخصوص بود که مرا وادار به ساخت فیلم کرد نه تصمیم به فیلم ساختن صرف. اگر من قصه‌گوی خوبی باشم جوابم را از مردم و تماشاگرها خواهم گرفت و اصلا دلیل حضور در جشنواره همین است که ببینی قدمت را درست برداشته‌ای یا نه ؟ متر دست مردم است! بعد از اکران جواب این سوال را از مردم خواهیم شنید.

«یحیی سکوت نکرد» به تهیه‌کنندگی تینا پاکروان و با کارگردانی کاوه ابراهیم‌پور و با بازی فاطمه معتمدآریا، رابعه اسکویی، ندا جبرائیلی و … در بخش هنر و تجربه جشنواره امسال به نمایش در می‌آید.