سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۰ دی ۱۳۹۳ در ۹:۴۸ ق.ظ چاپ مطلب

«بهمن» یک تجربه بصری جدید برای مخاطب است/ برف را خودمان ساختیم

bahman1

مرتضی فرشباف فیلم «بهمن» را به خاطر شرایط سخت تولیدی که داشته، یک تجربه خاص عنوان کرد.

مرتضی فرشباف فیلم «بهمن» را به خاطر شرایط سخت تولیدی که داشته، یک تجربه خاص عنوان کرد.

فرشباف به سوره سینما گفت: ایده اولیه «بهمن» برخاسته از یک داستان کوتاه است نوشته یک نویسنده امریکایی. طرح ابتدایی در ذهن خودم شکل گرفت و بعد آن را با نسیم مرعشی در میان گذاشتم تا زنانه بودن فیلمنامه به درستی حفظ شود، ضمن اینکه ایشان از داستان نویسانی است که کارش را دوست دارم و می دانستم حضور او به سود فیلمنامه است. ما همه مراحل نگارش را به صورت دو نفره جلو بردیم و درباره همه چیز ساعت ها صحبت می کردیم.

وی افزود: «بهمن» قصه زنی است که بحران میانسالی خود را طی می کند. من برای پرداختن به این فیلمنامه با مروری بر خاطرات شخصی خودم ، از آنچه از روزگار مادر و مادربزرگم در ذهنم مانده بود استفاده کردم. تأکید داشتم فضاسازی قصه در راستای زنانه بودن فیلمنامه باشد چون این متن کاملا شخصیت محور است و طبعا یک قهرمان هم دارد. قهرمان «بهمن» هماست که نقش آن را فاطمه معتمد آریا بازی می کند. از نگاه من، یک شخصیت خاص خیلی بیشتر از یک موقعیت ویژه می تواند ذهن تماشاگر را به سمت خود معطوف کند.

فرشباف همچنین گفت: می خواستم محور اصلی قصه، شخصیت هما باشد؛ به همین دلیل سعی کردم چهار شخصیت فرعی دیگر به یک نسبت مساوی در روایت سهم داشته باشند و هیچ کدام از آنان جایگاه شخصیت اصلی قصه را تحت الشعاع قرار ندهند. در ۷۰ روزی که فیلمبرداری داشتیم، خانم معتمدآریا هر روز بازی داشت و هر بار با انرژی مضاعفی بر سر کار حاضر می شد. اگر ایشان این فیلمنامه را قبول نمی کرد شاید اصلا فیلم را نمی ساختم. سایر بازیگران نیز به خوبی از عهده کارشان بر آمده اند و نسبت به موفقیت کار در جشنواره خوش بین هستم.

bahman2

این کارگردان در پاسخ به این سوال که «بهمن» چندمین فیلم او به حساب می آید گفت: من قبلا فیلمی داشته ام با نام «سوگ» که پروانه ساخت ویدئویی داشت و در جشنواره های مختلف خارجی شرکت کرد و بسیار دیده شد. آن زمان آقای شمقدری به من گفت این فیلم نمی تواند در جشنواره فجر جایی داشته باشد و حالا دوستان مسوول در دوره سی و سوم، «سوگ» را اولین فیلم سینمایی من به حساب آورده اند و بنابراین «بهمن» در بخش سودای سیمرغ قرار گرفت. ما ابتدا این نگرانی را داشتیم که از اینجا مانده و از آنجا رانده بشویم، اما خدا را شکر به لطف دوستان توانستیم سهمی در دایره رقابت داشته باشیم.

مرتضی فرشباف در توضیحات دیگر خود درباره فیلمش اضافه کرد: «بهمن» قطعا از نظر بصری یک تجربه جدید برای تماشاگر به حساب می آید. درصد بسیار بالایی از فیلم در برف گرفته شده، حال آنکه ما این برف را بازسازی کردیم و من از این بابت بسیار ممنون عواملم؛ هومن بهمنش، آرش آقا بیک، جواد مطوری و … هستم. سیستم تولیدی عجیب و غریبی بر کار حاکم بود و بعد از تماشای فیلم، حتمن مخاطبان هم از زحمتی که همه گروه متحمل شده آگاه خواهند شد. ما در یک سرمای منفی ۲۵ درجه کار می کردیم.

فیلم سینمایی «بهمن»، نوشته مرتضی فرشباف و نسیم مرعشی که به تازگی برنده جایزه بزرگ داستان نویسی تهران نیز شده، یک قصه اجتماعی را با حضور بازیگرانی همچون فاطمه معتمدآریا، احمد حامد، مریم شیرازی، امیر نصیری یکتا، شیرین یزدان بخش و … روایت می‌کند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>