سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۰ دی ۱۳۹۳ در ۸:۰۳ ق.ظ چاپ مطلب

انتقادها با رعایت ادب و احترام باشد/ باید به جشنواره فیلم فجر مثل یک جشن نگاه کرد

fardin-khalatbari

خلعتبری با بیان اینکه انتخاب ها بستگی به ترکیب هیات داوران دارد افزود : اگر هم انتقادی در مورد یک اثر صورت می گیرد در چهارچوب ادب و احترام باشد.

خلعتبری با بیان اینکه انتخاب ها بستگی به ترکیب هیات داوران دارد افزود : اگر هم انتقادی در مورد یک اثر صورت می گیرد در چهارچوب ادب و احترام باشد.

فردین خلعتبری آهنگساز سینما درباره حضور خود در جشنواره سی و یوم فیلم فجر به سوره سینما گفت :من در این دوره با دو فیلم «شکاف» به کارگردانی کیارش اسدی زاده و «داره صبح میشه» یلدا جبلی در جشنواره فیلم فجر حضور دارم که به نظرم هر دو اثر هم ویژگی های بسیار قابل قبولی دارد ، چون اگر این چنین نبود من کارها را انتخاب نمی کردم ، پس فیلم ها از لحاظ مضمون و فرم قابلیت های خوبی دارند.

وی در ادامه درباره نحوه تعامل با کارگردان یک اثر برای آهنگسازی و دستیابی به یک نتیجه مطلوب گفت : این طبیعی است که ما باید با هم تعامل کنیم و در اصل همیشه به این ترتیب بوده که ما باید خودمان را با مفاهیم جاری در فیلمنامه یک اثر و همچنین فرم موجود مطابق کنیم تا به یک نتیجه موثر برسیم.

خلعتبری درباره جشنواره فیلم فجر گفت : تصورم این است که وقتی متعاقب کلمه جشنواره سیمرغ می آید ، باعث ایجاد رقابت هایی می شود که به لحاظ هنری آنچنان مقبول نیست و افراد برای آن می جنگند و گاهی لابی می کنند ، در صورتی که هرگز نگاه من به جشنواره اینطور نیست و باید گفت در عین حال که برای هیات های داوران احترام قائلم ، اما در طول سالهای گذشته فیلم هایی برگزیده شده اند که کمتر در ویترین سینمایی کشور مورد توجه بوده اند.

وی ادامه داد: به نظر من سیمرغ صرفا ارزش نیست و این زمان است که ارزش یک اثر را نمایان می کند ، چون داوری ها در جشنواره های مختلف سلیقه ای است و اصل ارزشیابی هنری با مخاطب و منتقد و در طول زمان اتفاق می افتد ، در صورتی که در جشنواره ها بصورت طبیعی اشتباهاتی در مورد ارزشیابی ها اتفاق می افتد که داوران هم گناهی ندارند و بارها در دوره های مختلف جشنواره فجر فیلم هایی مورد توجه نبوده اند و پس از گذر زمان و حضور در فستیوال های دیگر تحسین شده اند و این نشان از کم اعتباری جشنواره ها دارد و جالب اینکه هیات های داوران هم هرگز در این مواقع از عملکرد خود دفاع نمی کنند و توضیح نمی دهند .

خلعتبری با بیان اینکه انتخاب ها بستگی به ترکیب هیات داوران دارد افزود : باید به جشنواره فیلم فجر بعنوان یک جشن نگاه کرد و در مجموع به آراء احترام گذاشت و اگر هم انتقادی در مورد یک اثر صورت می گیرد در چهارچوب ادب و احترام باشد و همچنین اگر نقدی به هیات داوران وارد است باید در نهایت رعایت شرایط اخلاقی صورت بگیرد و حرمت ها را حفظ کنیم و به یکدیگر احترام بگذاریم.

این آهنگساز کشور درباره حضور نیروهای جوان در جشنواره فیلم فجر گفت : معتقدم که جوان بودن و یا مسن بودن تضمینی برای تولید یک اثر خوب و یا بد نیست و بارها ثات شده که یک کارگردان با تجربه فیلم بد شاخته و از طرفی یک کارگردان جوان کار حائز اهمیتی تولید کرده است و عکس این جریان هم صادق است ، پس جوان بودن و یا مسن بودن ملاک خوبی نیست ،اما از این منظر که با حضور نیروهای جوان سلیقه های جدید ایجاد می شود ، نکته مهمی است.