سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۸ بهمن ۱۳۹۱ در ۱۱:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب
مشروح نشست «دربند»/

شهبازی: تهران امروز را این طور می‌بینم

Darband_001

کارگردان فیلم سینمایی «دربند» تاکید کرد نگاهش به جامعه امروز و نسل جوان را در فیلمش می توان کشف کرد.

نشست خبری فیلم سینمایی «دربند» به کارگردانی پرویز شهبازی چهارشنبه شب ۱۸ بهمن ماه با حضور عوامل اصلی فیلم و اهالی رسانه برگزار شد. این نشست همراه با حاشیه بود و لحظاتی با تنش و اعتراض اهالی رسانه همراه شد.

سوره سینمایی- در ابتدای این نشست پرویز شهبازی توضیحاتی مقدماتی داد و گفت: من برای فیلم «نفس عمیق» و «عیار۱۴» در نشست خبری شرکت نکردم و این اولین بار است که در نشست خبری فیلمم شرکت می‌کنم.

Darband_019

محمدرضا شهیدی‌فر مجری نشست خبری از شهبازی و هومن بهمنش فیلمبردار «دربند» پرسید که کیفیت پخش فیلم در سینماهای نمایش دهنده «دربند» چطور بود. شهبازی پاسخ داد: با هومن فقط سینما فرهنگ رفتیم و فیلم را دیدیم. ترسیدیم سینماهای دیگر هم برویم و کیفیت بد پخش اعصابمان را خورد کند.

بهمنش در پاسخ به این سؤال گفت: بهترین پخش را فقط پردیس‌های سینمایی مثل سینما آزادی دارند. نمایش در سالن اصلی برج میلاد تصویر و صدای خوبی نداشت. فیلم کمی تاریک بود صدا هم مشکل داشت.

شهبازی در ادامه در پاسخ به سؤال مجری که چه مدتی درگیر فیلمنامه بوده است گفت: از شهریور ۹۰ تا اردیبهشت ۹۱ مشغول نگارش بودم. فیلمبرداری اردیبهشت شروع و تا ۵ مرداد ادامه داشت. چند سکانش را هم در آبان ماه گرفتیم. من بعد از «نفس عمیق» یک فیلم خارج از مرکز ساختم و از فضای تهران دور شدم. دوست داشتم که دوباره به تهران برگردم. فکر کردم راجع به دانشجو حرف بزنم به دلیل علاقه شخصی‌ام به دانشجو و دانشگاه.

Darband_005

وی درباره چگونگی پیوستن هومن بهمنش به پروژه گفت: هومن را سال گذشته در برج میلاد دیدم. راجع به سه کارگردان اظهار نظر کرد که خیلی خوشم آمد و همان جا ترغیب شدم در فیلم بعدی‌ام با او کار کنم.

شهبازی در پاسخ به سؤالات مکرر خبرنگاران درباره اینکه چرا جایگاه اجتماعی نازنین (شخصیت اصلی) مشخص نیست ادامه داد: هر چه که مخاطب برداشت کرده است همان درست است. حتما لازم ندیدم که اطلاعات زیادتری ارائه دهم.

شهیدی‌فر مجری برنامه که سؤالات مکتوب مخاطبان را قرائت می‌کرد گفت: یکی از سؤالاتی که تکرار شده است این است که مشابه این فیلم زیاد ساخته شده است. چرا به سراغ سوژه‌ای تکراری رفته‌اید؟

شبازی پاسخ داد: یعنی فیلمم تکراری است؟ چه بگویم. شاید سوژه تکراری باشد ولی قطعا با دید من ساخته شده است. من همیشه گفته‌ام که حاضرم سناریو‌ام را به سه کارگردان تحویل دهم و هر سه همزمان بسازند. مطمئنا نتیجه هر سه فیلم متفاوت خواهد شد.

Darband_003

پگاه آهنگرانی بازیگر فیلم درباره چگونگی پیوستنش به این فیلم گفت: زمستان سال گذشته بود که امیر سمواتی به من پیامک زد و از من خواست به دفترشان بروم. اول قرار بود که نقش نازنین را من بازی کنم ولی چقدر خوب شد که خود نازنین بیاتی این نقش را بازی کرد. در جریان گفتگو با شهبازی تست دوربین دادم بعد تصمیم گرفته شد که نقش روبه روی شخصیت نازنین را بازی کنم. طبعیتا هیچ ایده ذهنی درباره هیچکدام از شخصیت‌ها نداشتم چون فیلمنامه به ما بازیگران داده نمی‌شد. به هر حال برایم مهم بود که با شهبازی کار کنم مهم نبود که کدام نقش را بازی می‌کنم.

کارگردان «نفس عمیق» درباره اینکه آیا انتخاب یک نابازیگر برای شخصیت اصلی ریسک نبوده است گفت: انتخاب نازنین بیاتی ریسک نبود. من از ۴۰۰ نفر تست گرفتم. روی یک نفر تمرکز کردم و یک ماه روی انتخابم تأمل کردم. در این رنج سنی بازیگر چهره نداریم. معمولا برایم مهم نیست که سابقه بازیگرانم چیست یا چطور بوده است. من کار خودم را با آنها انجام می‌دهم. هر بازیگری که به نقشم بخورد انتخابش می‌کنم. از تمام بازیگران فیلم فقط پگاه آهنگرانی و احمد مهرانفر بازیگر حرفه‌ای هستند بقیه برای اولین بار است جلوی دوربین می‌روند.

نازنین بیاتی بازیگر نقش اصلی فیلم «دربند» در ادامه چنین صحبتش را آغاز کرد: متوجه شدم که آقای شهبازی برای فیلم جدیدشان تست می‌گیرند. رفتم تست دادم. ۲ روز قبل از کلید زدن به من اطلاع دادند که حضور من در فیلم برای نقش اصلی قطعی است. هنوز فیلمنامه نداشتم. سر صحنه موقعیت برای ما توضیح داده می‌شد و ما همان موقع بازی می‌کردیم. هیچ وقت از قصه و ادامه ماجرا هنگام فیلمبرداری اطلاع نداشتیم.

 شهبازی درباره اینکه چرا فیلمنامه به بازیگرش نمی‌دهد چنین گفت: دوست ندارم یفلمنامه به بازیگر بدهم. عادتم است. بازیگران بعضی وقت‌ها می‌خواهند ایده الکی ارائه کنند و آزادی عمل من را محدود کنند. به همین خاطر دوست ندارم فیلمنامه را داشته باشند.

نازنین بیاتی درباره تحلیل شخصیت «نازنین» در فیلم گفت: نازنین یک دختر مصمم و وفادار به همخانه‌اش است. به سحر همخانه‌اش، اعتماد می‌کند چون سحر از همان ابتدا به او اعتماد می‌کند و کلید خانه‌اش را به او می‌دهد.

شهبازی در ادامه درباره تحلیل خود از دورخوانی گفت: دورخوانی متعلق به تئاتر است و اصلا مال سینما نیست. بدون دوربین هیچ اتفاقی نمی‌افتد. هر اتفاقی در سینما می‌افتد بواسطه دوربین است.

Darband_013

بهرنگ علوی بازیگردیگر «دربند» در ادامه این نشست چنین گفت: اولین بار قرار بود در «مالاریا» با شهبازی همکاری کنم ولی این فیلم ساخته نشد. آقای شهبازی به من افتخار دادند که در «عیار ۱۴» یک سکانس بازی کنم.

شهبازی در واکنش به صحبت‌های علوی با موضعی جدی و غافلگیرکننده گفت: بهرنگ از من تعریف نکن فقط از فیلم بگو. تعریف از من ممنوع.

علوی افزود: در این فیلم همه ما با هم شهری را ساختیم که گوشه‌هایی از آن را دیدید. من اسم این شهر را شهر من دربند می‌گذارم. حسی که از ما جلوی دوربین شکل می‌گرفت بین همه ما در جریان بود. شهبازی شیوه منسوخ شده بازی گرفتن از بازیگران را نمی‌پذیرد و سعی می‌کند بازیگر را با جهان ذهنی خودش آشنا کند.

Darband_015

فیلمبردار «دربند» در پاسخ به سؤال شهید‌فر گفت: قطعا این فیلم را با دوربین ۳۵ میلیمتری فیلمبرداری کردیم. وقتی فیلمنامه را خواندم فهمیدم که با فیلمنامه‌ای متفاوت طرف هستم. جنسی از سینمای ارئالیستی داشت. سعی کردم در کارم جلوه‌گری نداشته باشم و فیلمبرداری‌ام تصویری واقعی شبیه به زندگی واقعی اما پالایش شده و استلیزه ارائه کند.

این فیلمبردار در ادامه چنین گفت: با احترام به برخی فیلم‌ها می‌بینم که اکثر فیلمبرداران بدون منطق و نابه جا از دوربین روی دست استفاده می‌کنند. خوشحالم که فیلم را با وجود اصرار شهبازی برای دوربین روی دست، با سه پایه فیلمبرداری کردم. فقط چند سکانس حرکتی را با دوربین روی دست ضبط کردم.

فرید سمواتی دیگر بازیگر این فیلم صحبت‌هایش را درباره «دربند» چنین آغاز کرد: این فیلم در من علاقه به سینما ایجاد کرد. شهبازی به من لطف کرد و این نقش را به من داد.

کارگردان «دربند» درباره دو شخصیت دیگر این فیلم توضیح داد: زارعی و پسرش یک پکیج بودند. اگر قرار بود امیر سمواتی نقش شخصیت زارعی را بازی کند نقش پسرش را هم پسر واقعی خودش فرید باید بازی می‌کرد.

Darband_009

پگاه آهنگرانی در مواجهه با پرسش‌های مکرر اهالی رسانه درباره اینکه چرا برخی جزئیات شخصیت برای مخاطب باز نمی‌شوند گفت: هر آن چیزی که شما راجع به نقش فهمیده‌اید و درک کرده‌اید من هم همانقدر می‌دانم. باور کنید من چیزی بیش از شما نمی‌دانم.

در ادامه این نشست امیر سمواتی تهیه‌کننده «دربند» وارد بحث شد و گفت: شهبازی فیلم‌های ارزشمندی ساخته است. نگاه او به جوانان قابل ارزشمند است. سعی می‌کند مبنای فیلم‌هایشان را بر تعقل بگذارد. فیلم‌های او آنقدر ارزشمند هستند که بخواهیم سطح سؤالات را بالا ببریم. مخاطب قلب، مغز و پایین تنه دارد و شهبازی مغز او را هدف قرار می‌دهد. سعی کنیم از سؤالات سطحی بپزهیزیم. شهبازی حالا که منت گذاشته است و در جلسه نشست خبری شرکت کرده است سعی کنیم سطح سؤالات را بالا بریم.

صحبت‌های سمواتی با واکنش تند برخی خبرنگاران همراه شد به طوری که یک خبرنگار حاضر در سالن با فریاد گفت که این خبرنگاران هستند که منت گذاشته‌اند و فیلم ایشان را پوشش می‌دهند آقای شهبازی منتی بر سر ما ندارد.

Darband_001

شهبازی تأکید کرد: من افتخار می‌کنم در این جلسه حضور دارم. باعث افتخار من است که در جمع اهالی رسانه هستم و احترام قلبی‌ام را از همین جا به همه اهالی رسانه تقدیم می‌کنم.

در بخش‌های پایانی این نشست امیر سمواتی درباره سؤال شعیدی‌فر درباره بودجه فیلم گفت: بودجه فیلم ۱میلیارد برآورد شد و برای توضیح جزئیات بیشتر مایل نیستم صحبتی کنم.

شهبازی در این باره گفت: بحث بر سر بودجه بین ما و فارابی هنوز در جریان است.

پرویز شهبازی درباره آخرین صحبت خود درباره فیلمش گفت: این فیلم  احساس من است از واقعیت. من جامعه امروز تهران را اینطور می‌بینم.

فیلم سینمایی «دربند» به کارگردانی پرویز شهبازی روز هفتم سی و یکمین جشنواره فجر در سالن اصلی برج میلاد به نمایش درآمد.