سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۳ دی ۱۳۹۳ در ۱۱:۲۷ ق.ظ چاپ مطلب

تجربه در تلویزیون، موفقیت در سینما را تضمین نمی‌کند/ با بازیگرانی بی‌نظیر به جشنواره می‌روم

chaaghi1

راما قویدل از مجموعه بازیگران خود در فیلم «چاقی» با عنوان انتخاب‌هایی بی‌نظیر یاد کرد.

راما قویدل از مجموعه بازیگران خود در فیلم «چاقی» با عنوان انتخاب‌هایی بی‌نظیر یاد کرد.

راما قویدل در پاسخ به این سوال سوره سینما که «چاقی» اولین فیلم بلند او با پروانه ساخت سینمایی به حساب می آید، گفت: بله. فیلم قبلی من، «راه نجات» یک فیلمِ تلویزیونی است که در شبکه برون مرزیِ سازمانِ صدا و سیما (شبکه سحر) تولید شده است. در طولِ سال های فیلمسازی در تلویزیون، همواره به ساختِ فیلمِ سینمایی فکر می کردم. امّا منتظر ماندم تا واقعاً آمادگی اش ایجاد شود و به عبارت دیگر به وقتش اتّفاق بیفتد. سینما و تلویزیون دو جهان کاملاً متفاوت اند که هر کدام اتمسفرِ خود را دارند و نمی شود گفت که تجربه در یکی، لزوماً به معنای موفّقیّت در دیگری است. به هر حال تجربه اندوزی در تلویزیون فرصتِ مغتنمی بود که همواره قدردان و قدرشناس آن هستم و خواهم بود.

وی درباره تیم بازیگران خود در اولین تجربه سینمایی اش توضیح داد: تجربه همکاری با بازیگران فیلم چاقی یکی از درخشان‌ترین تجربه های کار با بازیگرانِ بی نظیرِ کشورمان است. چه با دو بازیگری که پیش از این هم افتخار همکاری با آنها را داشتم. حمید فرِخ نژاد و مهسا کرامتی. و چه دو بازیگر عزیزی که برای اوّلین بار امکان همکاریمان در این فیلم فراهم شد؛ علی مصفّا و لادن مستوفی. فقط در یک کلمه مرکّب می توانم بگویم: بی نظیر! دلائلِ انتخابشان هم طبیعتاً پس از دیده شدنِ فیلم مشخّص خواهد شد.

chaaghi2

این کارگردان در خصوص ماجرای روایی فیلم و همچنین دشواری های تولید اولین اثر سینمایی اضافه داد: ترجیح می دهم در مورد داستان حرفی نزنم؛ نه به این دلیل که قصّه فیلم لو برود؛ بلکه نوعِ روایتِ فیلمنامه به شکلی است که حرف زدن راجع به آن در این مقطعِ زمانی خیلی ساده نیست. ایده اوّلیه فیلمنامه به نوعی از دلِ جامعه می آید و اگر به اطرافمان بنگریم، شاید گوشه هایی از این داستان دیده شود. در پاسخ به بخش دوم پرسش نیز بگذارید از مسائل و به قولِ شما مشکلات حرفی نزنیم و غم هایمان بر دلِ خودمان بماند. همواره در پاسخ به این سؤال همیشگی گفته ام، همانطور که لذّات فیلمسازی را نمی‌شود با کسی شریک شد، بهتر است رنج هایش هم فقط از آنِ ما باشد و بس.

راما قویدل در پایان گفت: امیدوارم به یاریِ خداوند مهربان خیلی زود امکان ساخت فیلم بعدی ام محقق شود. طبیعتاً برای ساخته شدن یک فیلم، نیاز به فراهم شدنِ شرایطِ خاصِ آن فیلم وجود دارد و در این مورد، هیچ دو فیلمی به هم شبیه نیستند.

فیلم سینمایی «چاقی» به نویسندگی و کارگردانی راما قویدل در بخش نگاه نوی سی و سومین جشنواره فیلم فجر روی پرده می‌رود.