سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۲ بهمن ۱۳۹۳ در ۱۲:۳۷ ب.ظ چاپ مطلب

«قول» انتظار اهالی رسانه را برآورده نکرد

ghol2

فیلم سینمایی «قول» که در اولین سانس سینمای رسانه روی پرده رفت، از تماشاگران نمره قبولی نگرفت.

فیلم سینمایی «قول» که در اولین سانس سینمای رسانه روی پرده رفت، از تماشاگران نمره قبولی نگرفت.

سوره سینما – جشنواره فیلم فجر در حالی اکران فیم ها را آغاز کرد که فیلم سینمایی «قول» به کارگردانی محمدعلی طالبی نتوانست آنچنان که باید انتظارات را برآورده کند و در حالی که ظرفیت سالن همایش های برج میلاد هم پر نشده بود ،مخاطبان در اکران افتتاحیه راضی از سالن خارج نشدند. « قول» که اقتباسی از یک رمان خارجی بود ، بخوبی نتوانسته بود در تبدیل خود از یک روایت داستانی به یک داستان سینمایی مسیر درستی را طی کند ، در صورتی که در لایه های زیرینداستان اجزا و ترکیبات کافی برای نگارش یک فیلمنامه تاثیرگذار وجود داشت.

در واقع می توان اینگونه استنباط کرد که فیلمنامه نویس «قول» قادر نبوده که هسته اصلی داستان را بازشناسد و با ساختار صحیح و با بکارگیری هنرمندانه زبان سینماپروسه تولید فیلمنامه را پشت سر بگذارد. فیلم آغاز خوبی دارد و با ریتمی مناسب و گزینشی صحیح از داستان شرایط را برای برداشتی اثرگذار فراهم می کند.اما در ادامه این مسیر با لکنت مواجه می شود و روابط علی و معلولی در بطن فیلمنامهو در شخصیت پردازی ها بخوبی با فضای کلی سازگار نمی شود و کلیت را تحت تاثیر قرار می دهد.

نکته دیگری که آسیب جدی به فیلم می زند ، انتخاب بازیگرانی است که قادر نیستند در جئ حاکم بر فیلمنامه شمایلی باور پذیر را از خود ارائهکنند و همین نکته نیز در پس زدن مخاطب تاثیر دو چندان دارد.از نکات برجسته فیلم «قول» می توان به کارگردانی منسجم و تصویربرداری و موسیقی اثر اشاره کرد ، هر چند استفاده از موسیقی نیز در بسیاری از مقاطع زائد به نظر می آمد ، اما از لحاظ کیفی با ریتم و حال و هئای حاکم بر فیلم منطبق بود . از لحاظ تصئیربرداری هم مخاطب با قاب های چشم نواز و ترکیب بندی های چشم نوازی مواجه است که البته نباید از تاثیر لوکیشن های زیبا در ایجاد ئ خلق چنین تصاویری غافل شد. در مجموع به نظر می رسد که روز ابتدایی جشنواره با فیلم  قبولی آغاز نشد ودر حالی که هنوز موتور جشنواره روشن نشده است ، باید منتظر ماند و دید در سانس های بعدی چه اتفاقاتی خواهد افتاد.

نکته ای که راجع به فیلم افتتاحیه سی سومین جشنواره فیلم فجر می توان به آن اشاره کرد این است که فیلم «قول» به کارگردانی محمدعلی طالبی پیش از این با دریافت شش جایزه فاتح بیست و هشتمین جشنواره فیلم‌های بین‌المللی کودکان و نوجوانان شده بود و داستان دو نوجوان است که یکی از آن دو در راستای گردشی که با دوستش دارد ، به پدرش قولی می‌دهد ، اما به آن عمل نمی‌کند و همین سرآغاز ورود به ماجرایی غم انگیز می شود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>