سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۱ بهمن ۱۳۹۳ در ۶:۱۰ ب.ظ چاپ مطلب
نشست رسانه‌ای 33/

قویدل: «چاقی» مردم را به شنیدن دعوت می‌کند

neshast-chaghi

کارگردان فیلم سینمایی «چاقی» گفت: این اثر سینمایی مردم را به شنیدن حرف‌های دیگران دعوت می‌کند.

کارگردان فیلم سینمایی «چاقی» گفت: این اثر سینمایی مردم را به شنیدن حرف‌های دیگران دعوت می‌کند.

سوره سینما – به گزارش ارتباطات و اطلاع رسانی سی و سومین جشنواره فیلم فجر، نشست رسانه ای فیلم «چاقی» به کارگردانی راما قویدل لحظاتی پیش در سالن سعدی مرکز همایش های برج میلاد برگزار شد.
در ابتدای این نشست که اجرای آن را علی اصغر کشانی بر عهده داشت، راما قویدل کارگردان، نویسنده و تدوینگر فیلم «چاقی» به چگونگی شکل گیری داستان این فیلم اشاره کرد و توضیح داد: در آخرین روزهای تصویربرداری سریال «دولت مخفی» دوستی برای من خاطره ای را تعریف کرد که در ذهن من ایده ای شگل گرفت و با تحقیقاتی که انجام می دادم، شروع به نوشتن کردم و فیلمنامه شکل گرفت.
وی درباره حضور علی مصفا در این فیلم توضیح داد: درونی بودن شخصیت علی مصفا و درونی بودن شخصیت فیلم در کنار هم فضایی که می خواستیم را بدست آوردیم، چون نمی خواستیم هیچ برون ریزی عاطفی در فیلم داشته باشیم.
این کارگردان در پاسخ به این پرسش که چرا نام فیلم چاقی شده است، توضیح داد: در ابتدا قرار بود نام فیلم «از چاقی که حرف می زنم، از چه حرف می زنیم» باشد، اما به دلیل طولانی بودن نام، آن را تغییر دادیم.

neshast chaghi (13)
قویدل با اشاره به اینکه با این فیلم می خواسته همه را به گوش کردن دعوت کند، اظهار کرد: مهمترین چیزی که در زمان نوشتن فیلمنامه در ذهن داشتم، صدا بود. می خواستم تفاوت بین گوش کردن و شنیدن را بشناسند، به همین دلیل در ابتدای فیلم صداهای اغراق شده بلندی را می شنویم که صداهای جهان ذهنی بازیگر است.
حمید آخوندی تهیه کننده این اثر سینمایی نیز با اشاره به اینکه بعد از سریال «دولت مخفی» تصمیم به ساخت فیلم گرفته اند، عنوان کرد: به نظرم ظلم است که راما قویدل را به عنوان فیلم اولی بشناسیم چراکه او سریال های تلویزیونی زیادی را کارگردانی کرده و با فیلمسازی آشنایی دارد.
وی همچنین درباره موضوع یادآور شد: در «چاقی»مثلث عشقی نداریم، فیلم به معضل اجتماعی می پردازد که در کلان شهرها با آن روبرو هستیم. می توانیم با نگاهی به اطرافیانمان ببینیم که به دلیل رفتار غلط یکی از طرفین، زندگی هایی از هم پاشیده اند.
آخوندی افزود: سینما مانند آزامایشگاهی است که یک نمونه کوچک را می گیرد و آن را به دیگران نشان می دهد. این شرایط مانند داستان ایدز است که می گفتیم نیست، تا اینکه امروز مجبوریم در راهنمایی ها آموزش هایی را به بچه ها در این باره بدهیم.
مرتضی پور صمدی فیلمبردار فیلم «چاقی» با اشاره به اینکه امسال سومین باری است که در نشست رسانه ای یکی از فیلم ها حاضر می شود، گفت: در سیمای ایران که حرکت از نگاتیو به دیجیتال داریم، آدم های باکعرفتی که دانش و آگاهی داشته باشند، کم هستند، ولی سینا قویدل که در این کار با او آشنا شدم، یکی از این فراد است.

neshast chaghi (8)
این فیلمبردار با عنوان اینکه تصویرها و ابزارهایی که در سینماهای کشور داریم، خوب نیستند، اظهار کرد: باید به این فکر کنیم ابزاری که برای سینما تهیه می کنیم، عمری باشند و به جای توجه بیش از اندازه به زرق و برق ها، نگاه و مسئولیتمان نسبت به رنگ و نور و صدایی که برای مخاطب نمایش می دهیم، باشد.
وی همچنین گفت: در سینما یا باید داستان های کلیشه ای را تعریف کرد یا دست به تابو شکنی زد که تازگی تفسیرهای این طرح مسئله های تابو در جامعه اسلامی، از خود موضوعات بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. فکر می کنم طرح پرداختن به مسائل تابو در کشور قدمی به سمت سینمای بدنه است.
در ادامه این نشست مهسا کرامتی همسر راماقویدل از بازیگران این فیلم درباره همکاری با راما قویدل گفت: من چون پارتی داشتم از زمان فیلمنامه در جریان این کار بودم . در حقیقت فیلمنامه را برای من نوشته بودند.
وی افزود: اگر اتفاق خوبی در این فیلم افتاده است، کمک بازیگران بزرگتر و آرامش و حس خوبی گروه بوده که به من کمک می کرد.
حمید فرخ نژاد بازیگر فیلم «چاقی» افزود: با وجود اینکه اولین کار سینمایی راما قویدل بود، اما او به خاطر کار در عرصه تلویزیون تجربیات بسیاری داشت.
بازیگر فیلم «چهارشنبه سوری» در پاسخ به این سوال که کارکردن با کارگردان جوان به نسبت کارگردانان باسابقه چه تفاوتی دارد، توضیح داد: من فرق زیادی بین کار با کارگردانان قدیمی ترو قویدل ندیدم، چرا که وی به کارش مسلط است.
فرخ نژاد تصریح کرد: کارگردان در ابتدا نقش دیگری را برای من در نظرگرفته بود که بنا به درخواست من تغییرکرد.
وی درباره نقش خود در این فیلم گفت: شخصیت رامین در این فیلم برگرفته از فیلمنامه است.در واقع به خاطرشرایط سنی نگاهش به جنس مخالف متفاوت است.
فرخ نژاد گفت:رامین به دنبال زندگی بی دغدغه می گردد. سعی کردم این نرمی و خونسردی را در مقابل موقعیتی که ۲۰ سال قبل می توانست واکنش های هیجانی و جدی تر داشته باشد،نشان دهم.

neshast chaghi (11)
وی درباره نقش خود به عنوان کارگردان در این فیلم توضیح داد: من هیچ الگوبرداری از فرد بیرونی در این کار نداشتم و تنها نقشی را که به من محول شده بود، ایفا کردم.
نظام الدین کیایی صدابردار فیلم «چاقی» هم دراین نشست عنوان کرد: روزی که برای قرارداد این فیلم می رفتم، دو قرارداد دیگر همان روز قرارداد می بستم، که آنها کارگردانان باسابقه ای بودند. وقتی مطلع شدند که برای این فیلم قرارداد همکاری دارم، به من گفته شد که شما نمی توانید با قویدل به خاطربداخلاقی اش کار کنی ،اما وی فرد بسیار خوش اخلاقی بود.
وی کارگردان «چاقی» را فردی جدی و باتجربه توصیف کرد و افزود: برای کار خوب ساختن، باید جدی بود و قویدل اینگونه بود. چون این اولین کار سینمایی وی است ،تمام تجربه و تفکر خود را در قالب این فیلم به کار بست.
این صدابردار باسابقه گفت: باوجود اینکه فیلم فضای سالم و آرامی دارد، اما ما آلوده ترین فضا به لحاظ صدا را داشتیم و سختی بسیار کشیدیم.
امیرتوسلی آهنگساز این اثر سینمایی به همکاری های خود در تولیدات تلویزیونی با قویدل اشاره کرد وگفت: این نخستین همکاری من در عرصه سینما است ،اما من پیش از این با وی در عرصه تلویزیون همکاری داشته ام،در مجموع به نظرم فیلم آبرومندی است.
محمودی بازیگر خردسال فیلم با نام «گندم» نیز در این نشست حضور داشت و در جملات کوتاهی از همکاری خود با این گروه صحبت کرد.
سهند ترابی چهره پرداز فیلم «چاقی» درباره چهره پردازی علی مصفا درنقش امیر گفت: ریش را نه به خاطر چاق نشان دادن چهره مصفا در فیلم ،بلکه بیشتر به خاطر شخصیت این کارکتر و روحیات وی بود.
وی افزود: وقتی فیلمنامه را خواندم، تصویری از یک فرد با روحیات لطیف در ذهنم شکل گرفت که شکل و فرمی شبیه آنچه دیدید، بود. هدف ما نشان دادن چهره ای بود که کمی برای دیگران غریبه و در عین حال باورپذیر باشد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>