سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۷ بهمن ۱۳۹۳ در ۱۲:۵۵ ب.ظ چاپ مطلب

دفاع نوروزبیگی از فیلم «محمد (ص)»/ با رسانه‌های بیگانه همسو نشوید

javad-norooz-beigi

یک تهیه‌کننده سینما با دفاع از پروژه عظیم «محمد (ص)» تاکید کرد انتقاد درباره این فیلم باید با انصاف و دقت باشد.

یک تهیه‌کننده سینما با دفاع از پروژه عظیم «محمد (ص)» تاکید کرد انتقاد درباره این فیلم باید با انصاف و دقت باشد.

جواد نوروزبیگی که در اختتامیه فیلم فجر هم نظر مثبت خود را در رابطه با فیلم عظیم «محمد (ص)» بیان کردبه سوره سینما گفت: بعد از دیدن فیلم متوجه شدم این اثر خیلی بالاتر از تصوری است که من راجع به آن داشتم و همین باعث شد برای دیدن دوباره آن ترغیب شوم. تمام لحظات خوب، درست و قابل باور بودند. پرداختن به دوره کودکی و نوجوانی حضرت پیامبر، بخشی از تاریخ اسلام را به نحوی روایت می کند که هم زیباست هم درست. در این روزها که اسلام و حضرت از هجمه‌ها و هتاکی ها آسیب می بینند چرا نباید زحمات کارگردانی که ۸ سال از عمرش را برای انجام کاری قابل قبول می گذارد ارج نهیم؟ این فیلم خالی از ایراد نیست، مجیدی هم به این امر واقف است و می خواهد با بهره گرفتن از نظرات کارشناسی جهت بهتر شدن در اکران عمومی کمک بگیرد. ولی فیلمی که بیش از سه ساعت مردم را نگه می‌دارد آن هم در شرایطی که همه در جشنواره دیدیم هرکس از فیلمی خوشش نمی آمد سالن را ترک می کرد نشان از ویژگی هایی قابل دفاع آن اثر دارد.

وی افزود: بسیاری از انتقاد کننده ها متاسفانه از ادبیاتی استفاده می کنند که ارزش همه زحمات را زیر سوال می برند و ناخودآگاه با رسانه های خارجی مخالف همگام می شوند. نه اینکه کسی نباید به فیلم انتقاد کند چون پرزحمت ساخته شده و موضوعی مقدس دارد، اما به نظر من انتقاد را درون گروهی مطرح کنیم تا جهت بهتر شدن آن قدم برداریم نه تخریب. انتقاد تحت هر شرایطی خوب و سازنده است، اما چرا باید از اساس فیلم را زیر سوال ببریم؟

این تهیه‌کننده گفت: در جواب کسانی که نظر داشتند حضور عوامل غیر ایرانی در این پروژه ضرورتی نداشته، باید گفت وقتی عوامل فنی منتخب این کار اعم از ایرانی و خارجی به درستی کارشان را انجام دادند دیگر چرا باید این مسایل مطرح شود؟ بهتر است کمی منصفانه‌تر نگاه کنیم فضاهای مجازی و رسانه های خارجی به قدر کفایت جهت تخریب شخصیت های والای اسلامی گام برداشته‌اند ما دیگر نباید خودمان را با آنها هم‌صدا کنیم.

mohamad-s-2

نوروزبیگی گفت: گوشزد کردن نکات منفی جهت بهتر شدن یک مساله قطعا تاثیر بیشتری دارد و به نفع خودمان است. پرداختن به موضوع زندگی حضرت محمد (ص) علاقه همه مسلمانان جهان بوده و یک سوژه ملی یا سیاسی نیست که کسی مثلا بر اساس مقاصد خاص سراغش برود. نظر همه منتقدان محترم است، اما برخی منتقدان کوچکتر نگاهشان به صحبت بزرگترهاست، بدون اینکه از خود نظر مستقلی داشته باشند همان حرف هارا مرتب تکرار می‌کنند. انتقاد شایسته و ضروری است اما ادبیات انتقاد کردن مهم است و در سرنوشت یک فیلم تاثیر بسزایی دارد. در پاسخ به همه آنهایی که از هزینه ۱۰۰ میلیارد تومانی فیلم ناراحت بودند باید بگویم پروژه های سینمایی بسیاری ساخته می‌شود بدون اینکه ما در جریان اعداد و ارقام قرار بگیریم، ولی این رقم صادقانه توسط عوامل مطرح شد چون با برنامه ریزی و هدفی مشخص هزینه شده است.

وی افزود: سازندگان این اثر از همان ابتدا برای بازگشت سرمایه برنامه ریزی داشتند ۱۰۰ میلیارد تومان بابت ساخت شهرکی با آن وسعت و تمامی امکانات و تجهیزاتی بود که قرار است محلی برای درآمد و بهره‌برداری باشد. دستمزد مجیدی در این کار پایین تر از کارگردانان بسیاری بود که امسال فیلم ساختند و عوامل خارجی هم به خاطر اینکه دیدند ما برای پروژه‌ای با نام حضرت محمد (ص) قرار است هزینه کنیم گفتند این همکاری برایشان افتخار است و در دریافت دستمزد به ما تخفیف دادند.

تهیه‌کننده «سکوت رعنا» ادامه داد: مدارک و مستندات همه هزینه ها موجود است و از آن طرف برنامه ای که برای این بازگشت سرمایه هم در نظر گرفته شده وجود دارد. یادمان باشد که ما با این فیلم دنیا را با قابلیت های سینمای ایران آشنا کردیم. حواسمان باشد چه می گوییم و چطور می‌گوییم. همه خارجی هایی که به بهانه این فیلم یکسال با ما زندگی کردند اخبار خوبی از ایران و مردمانش با خود به سوغات بردند ما با انتقادات ناآگاهانه خودمان ذهنشان را آلوده نکنیم.