سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۹ بهمن ۱۳۹۳ در ۱۱:۰۲ ق.ظ چاپ مطلب

«آوا» می‌توانست در بخش «نگاه‌ نو» جشنواره فجر بدرخشد

siamak-kashef-azar

سیامک کاشف آذر نسبت به نبود فیلم خود در جشنواره فیلم فجر انتقاد کرد.

سیامک کاشف آذر نسبت به نبود فیلم خود در جشنواره فیلم فجر انتقاد کرد.

کاشف آذر در پاسخ به این سوال که جشنواره فیلم فجر امسال را چگونه دیده توضیح داد: من جشنواره را خیلی خوب دنبال کردم و بیش از ۴۰ فیلم را با دقت تماشا کردم به این دلیل که می خواستم به یک تحلیل منطقی در مورد شیوه ارزیابی هیأت انتخاب برسم و بدانم فیلم ها بر چه اساس به جشنواره راه پیدا کرده اند. من صراحتا عنوان می کنم که نسبت به انتخاب نشدن «آوا» معترض بودم و حق خودم می دانستم در این رویداد حضور داشته باشم.

وی افزود: در مورد فیلم «آوا» حرف های ضد و نقیضی گفته شد. مثلا می گفتند این فیلم به این دلیل که قبلا در جشنواره فیلم کودک حضور داشته نمی تواند در جشنواره فیلم فجر باشد، حال آنکه در جشنواره امسال دو فیلم برگزیده از جشنواره کودک حاضر بودند و البته «آوا» هم در بخش فیلمنامه برگزیده شده بود. در جشنواره امسال فیلمی مورد پذیرش هیأت انتخاب قرار گرفته بود که فیلمبرداری اش سه روز بعد از اعلام فهرست آثار به پایان رسیده بود. دلیل من برای بازگویی این انتقادات کمک به بهتر برگزار شدن جشنواره است. چون این فستیوال وجهه جهانی ندارد و شاید مواردی از این دست باعث این اتفاق شده است.

این کارگردان همچنین گفت: نقدی که به جشنواره ما وارد است عدم ثبات آن است. دبیر جشنواره می تواند هر سال یک قانون جدید تعریف کند. تصمیمات این جشنواره گاهی سرنوشت یک فیلم را تا حد زیادی تغییر می دهد. برای مثال من برای سال های آینده تنها می توانم در بخش سودای سیمرغ شرکت کنم و فرصت ارزیابی در بخشی مثل نگاه نو را برای همیشه از دست دادم در حالیکه «آوا» شرایط درخشیدن در این بخش را دارا بود. دیگر آنکه برنامه ریزی های اکران سال ۹۴ بر اساس آثار دیده شده در جشنواره انجام می شود و من در مورد زمان اکران فیلم نگرانی دارم، با اینکه «آوا» پروانه نمایش هم دارد اما من هیچ اطمینان خاطری در مورد زمان مناسب نمایش عمومی آن ندارم.

سیامک کاشف آذر همچنین گفت: ای کاش آقای رضاداد و هیأت انتخاب خودشان هم در روزهای جشنواره در سالن حضور داشتند و واکنش مردم را تماشا می کردند. از ۱۱ فیلم قرار گرفته در بخش نگاه نو تنها پنج شش فیلم نمره قبولی می گیرند. در سودای سیمرغ هم چنین وضعیتی را شاهد بودیم. در یک نگاه کلی فیلم ها یا صفر بودند یا صد؛ یعنی یا اصلا قابل تحمل نبودند یا خیلی خوب مخاطب را راضی می کردند. این شرایط برای سینمای ایران اصلا خوشحال کننده نیست. من بابت عدم حضور اولین فیلم که حاصل ۱۸ سال کار و تلاش من بود دلخوری دارم اما این ماجرا را به خداوند واگذار می کنم و در سال ۹۴ حتما فیلم دوم خود را خواهم ساخت.

وی اضافه کرد: من و محسن جسور هر دو فیلمنامه هایی داریم و بسته به شرایط آینده، در سال جدید یکی از آنها را کارگردانی خواهم کرد. فیلمنامه من درباره نیکی‌ها و بدی ها در سرشت انسان هاست و برای مخاطب بزرگسال آماده خواهد شد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>