سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۶ اسفند ۱۳۹۳ در ۲:۱۷ ب.ظ چاپ مطلب

ملاقلی‌پور سخت‌گیر نبود/ خاطرات پسر از پدر فیلمسازش

ali-rasool-molagholi

علی ملاقلی‌پور حساسیت و دقت نظر در کارگردانی را از ویژگی‌های فیلمسازی پدرش دانست.

علی ملاقلی‌پور حساسیت و دقت نظر در کارگردانی را از ویژگی‌های فیلمسازی پدرش دانست.

ملاقلی‌پور به سوره سینما گفت: رسول ملاقلی‌پور یک کارگردان بود و من نمی‌خواهم در مورد او حرف های شخصی بزنم و اگر بنا به نقل خاطراتی باشد ترجیح می‌دهم این صحبت ها مربوط به زندگی حرفه‌ای پدرم باشد. مرحوم ملاقلی‌پور بر خلاف آنچه شاید در مورد او تصور شود، کارگردان سختگیری نبود، بلکه شیوه درست و اصولی فیلمسازی را به کار می‌گرفت، چیزی که در میان سینماگران امروزی کمتر مشاهده می‌شود.

وی افزود: خیلی کم پیش می آید که کارگردانی با کمترین برداشت‌ها به یک رضایت صد در صدی از یک پلان برسد. عده ای قید این خشنودی کامل را می‌زنند و به سراغ پلان بعدی می روند، اما ملاقلی‌پور کسی بود که تا پلان و سکانسی نظرش را به طور کامل جلب نمی‌کرد از کار دست نمی کشید. سینما هرگز برای او کاری سهل و ساده نبود و حساسیتی که روی فیلمسازی‌اش داشت، چیزی است که امروز به تعبیر ما حساسیت نامید می‌شود و برای خود او یک وظیفه تعریف شده و روشن تلقی می‌شد.

علی ملاقلی‌پور در پاسخ به این سوال که چه مقدار از دانش سینمایی خود را مرهون پدرش می داند توضیح داد: من صرفا در یکی دو فیلم به عنوان دستیار سه در کنار پدرم حضور داشتم و در عمل کارگردانی را علاوه بر او، از دیگرانی همچون احمد مرادپور و بهرام توکلی یاد گرفتم اما چیزی که از جانب پدرم به من رسید، دانشی بود که هنگام فیلم دیدن در کنار او فرا گرفتم. من از پدرم یاد گرفتم چطور باید فیلم تماشا کرد و چطور باید به تحلیل درست از آن رسید.

این کارگردان جوان درباره اینکه اگر مرحوم ملاقلی پور امروز می توانست فیلم های او را تماشا کند چه نظری داشت، اضافه کرد: احساس می کنم با تماشای فیلم های من، قضاوت درستی ارائه نمی‌داد. به هر حال محبت پدرانه اش می‌چربید و فکر نمی کنم موفق می شد مرا به درستی نقد کند. شک ندارم که از دیدن حاصل زحماتم خوشحال می‌شد و تشویقم می‌کرد.

ملاقلی‌پور در پایان درباره زمان اکران اولین فیلم خود گفت: از زمانی که فیلم کوتاه می ساختم عده ای در تلاش بودند پیش پایم سنگ بیاندازند و این رفتارها همچنان هم تکرار می‌شود. همانطور که می‌دانید «قندون جهیزیه» در جشنواره حضور نداشت و نگذاشتند در ترکیب نوروزی هم قرار بگیرد. ما مصرانه پشت کار ایستاده ایم و این فیلم به زودی روی پرده می‌آید.

«قندون جهیزیه» عنوان اولین فیلم علی ملاقلی‌پور است که به نقد رسانه های مختلف اعم از سینما، شبکه های مجازی و … می پردازد.