سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۹ فروردین ۱۳۹۴ در ۶:۵۲ ب.ظ چاپ مطلب

صانعی‌مقدم: جشنواره بین‌المللی فیلم فجر می‌تواند سریع‌تر قدم بردارد

sanei-moghadam

جعفر صانعی‌مقدم تاکید کرد که بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر می‌تواند سریع‌تر و قاطع‌تر قدم بردارد.

جعفر صانعی‌مقدم تاکید کرد که بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر می‌واند از فرصت این روزها و تعامل بین‌المللی ایجاد شده استفاده کرده و سریع‌تر و قاطع‌تر قدم بردارد.

سوره سینما – به گزارش ارتباطات و اطلاع رسانی سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، یکی از اعضای شورای سیاست‌گذاری گروه هنر و تجربه گفت: درباره مجزا شدن بخش‌ بین الملل جشنواره از بخش ملی آن عنوان کرد: معتقدم حالا که بخش بین الملل جشنواره از بخش ملی مجزا شده باید برجسته‌تر از گذشته برگزار شود.

وی ادامه داد: محدودیت‌های موجود در بخش مسابقه بین‌الملل ناگزیر هستند اما طبیعتا باید باز طریق کسانی که به جشنواره دعوت می‌شوند بتوان سمت و سوی برگزاری جشنواره را تشخیص داد.

این تهیه کننده سپس با اشاره به برگزاری بخش‌های غیررقابتی و همچنین بخش های فیلم کوتاه و مستند جشنواره بیان کرد: باید در بخش حرفه‌ای از کسانی دعوت شود که به اعتبار جشنواره بیافزایند. حضور مدیران موفق جشنواره‌های معتبر خارجی و مبادله ارتباطات میان جشنواره‌ها می‌تواند جشنواره فجر را موفق‌تر کند.

صانعی مقدم سپس درباره تمرکز جشنواره بر حوزه جغرافیایی خاص گفت: سینمای ما در دهه ۶۰ در دنیا مطرح شد و ارتباطات خود را برای پایه ارتباط بیشتر با کشورهای اروپایی قرار داد. از طریق این ارتباطات، سینمای ما شناخته شد و این نکته ای مثبت بود. آن زمان جشنواره می‌توانست در مبادلات فرهنگی ایران با کشورهای آسیایی نقش مهمی ایفا کند اما این اتفاق رخ نداد.

این عضو شورای سیاست‌گذاری گروه هنر و تجربه ادامه داد: جشنواره برگزار می شود تا مکانی برای عرضه اقتصادی بهتر یک فیلم ایجاد کند. اگر از برگزاری جشنواره ها استفاده بهینه نشود، پس از مدتی فروش فیلم ها محدود به داخل آن می شود. بازار اقتصادی سینمای ایران می تواند در حوزه آسیا گسترش یابد. فیلم‌هایی که بارها تحسین شده‌اند می‌توانند با پخش‌کننده‌های قوی‌ در کشورهای دیگر اکران شده و تاثیرگذار باشند که البته برای رسیدن به این بازارها نیاز به حمایت‌های دولتی است.

او حضور فیلم های خارجی در بخش بین‌الملل جشنواره را عاملی برای افزایش اعتبار آن دانست و افزود: همه بخش های جنبی که در جشنواره های دنیا مهم است باید در جشنواره فجر هم در نظر گرفته شود.

صانعی مقدم در پایان سخنانش با تاکید بر موقعیت مناسب این روزها برای مبادلات فرهنگی با سایر کشورها تصریح کرد: در دوره ای هستیم که گفت‌وگو دوباره برقرار شده و موقعیت خوبی است که در حوزه فرهنگ و هنر هم طراحی هایی شود و در زمینه های تولید مشترک و مبادلات فرهنگی تبادلات جدی تری داشته باشیم.