سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ در ۹:۴۵ ق.ظ چاپ مطلب

نظر سالازار درباره جشنواره فیلم فجر/ فیلم‌های ایرانی برای سرگرمی ساخته نمی‌شوند

ovidio-salazar

فیلمساز آمریکایی میهمان جشنواره فیلم فجر سینمای ایران را عمیق و دارای مفاهیم انسانی می‌داند.

فیلمساز آمریکایی میهمان جشنواره فیلم فجر سینمای ایران را عمیق و دارای مفاهیم انسانی می‌داند.

سوره سینما- اویدیو سالازار اهل کالیفرنیا و ساکن لندن است. او فیلم‌های مستند می‌سازد و به شخصیت‌های بزرگ ایران از جمله مولانا، غزالی و سعدی علاقمند است. اویدیو سالازار تاکنون چند فیلم در ایران ساخته است که از جمله آن‌ها می‌توان به «کیمیاگر سعادت» اشاره کرد. گفت و گوی کوتاه ما با این میهمان آمریکایی جشنواره فیلم فجر را بخوانید.

*اولین بار چه زمانی به ایران سفر کردید؟

اویدیو سالازار: تاکنون ۵ بار به ایران سفر کرده‌ام. نخستین سفر من به ایران ۱۰ سال قبل بود زمانی که می‌خواستم فیلم «کیمیاگر سعادت» را بسازم. این یک فیلم مستند نمایشی است و قربان نجفی، داریوش ارجمند و میترا حجار در آن بازی کرده‌اند. همه‌ دست‌اندرکاران این فیلم ایرانی هستند. فیلم بعدی‌ام هم در ارتباط با ابو حامد محمد غزالی است و در این فیلم هم از هنرمندان ایرانی استفاده کرده‌ام تا به فارسی مسلط باشند.

*با توجه به اینکه سابقه حضور در جشنواره فجر را دارید، نظرتان درباره برگزاری مستقل بخش بین‌الملل چیست؟

در حال حاضر نظر خاصی ندارم، برای اولین بار است که بخش بین‌الملل به این شکل در حال برگزاری است ولی در سه روز آینده می‌شود در این مورد بحث کرد. من همزمانی جشنواره‌ی فیلم‌های ایرانی با فیلم‌های خارجی را دوست دارم. فیلم من در جشنواره‌ ملی فجر پخش شد ولی به نمایش در سینماها نرفت. من دوست داشتم عکس‌العمل مردم را در مورد فیلمم ببینم ولی متاسفانه این اتفاق نیفتاد.

*نظر شما درباره تفاوت جشنواره‌ فیلم فجر با جشنواره‌های دیگر در نقاط مختلف دنیا چیست؟

بستگی دارد که شما چه هدفی از شرکت در جشنواره دارید. من به عنوان یک فیلمساز مستقل در اینجا می‌توانم هم دوستان خودم را برای ساخت فیلم بعدی ملاقات کنم و همینطور در جریان کارهای دیگران در سطح بین‌الملل قرار بگیرم.

*چه موضوعی در سینمای ایران نظر شما را جلب می‌کند؟

به نظر من فیلم‌های ایرانی موضوعاتی را مطرح می‌کنند و مخاطب را به فکر کردن عمیق وادار می‌کند و اجازه نمی‌دهند تا مخاطب در سطح بماند. فیلم‌های ایرانی فقط برای سرگرم کردن ساخته نمی‌شوند بلکه فکری پشت همه‌ی آن‌ها است. به عنوان یک فیلمساز خارجی دوست دارم بخشی از این جامعه‌ هنری باشم. برگزاری جشنواره‌های بین‌المللی باعث می‌شود تا جهان با ایرانیان و فیلم‌های ایرانی آشنا بشوند و سوء برداشت‌های جهان به دلیل تبلیغات اشتباه برطرف شود. سینمای ایران در سطح جهان شناخته شده است و توانسته موفقیت‌های زیادی در این زمینه کسب کند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>