سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۸ بهمن ۱۳۹۱ در ۱:۲۵ ب.ظ چاپ مطلب

برگزیدگان جایزه گفتمان انقلاب اسلامی تقدیر شدند

gofteman-enghelab-eslami

دومین مراسم اهدای جوایز گفتمان انقلاب اسلامی شامگاه جمعه ۲۷ بهمن ماه در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد.

دومین مراسم اهدای جوایز گفتمان انقلاب اسلامی شامگاه جمعه ۲۷ بهمن ماه در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد.

سوره سینما – ایسنا نوشت:  در این مراسم که شامگاه ۲۷ بهمن ماه در سالن «خلیج فارس» باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد، در ابتدا سیدناصر هاشم‌زاده پژوهشگر سینما در سخنانی با اشاره به شکل‌گیری این جایزه گفت: روز اولی که بعد از انقلاب به سینما توجه شد، همه نیروها با خلوص مشغول به کار شدند اما این تلاش‌ها به کجا رسید و چه شد؟ وی افزود: قرار بر این بود انقلاب با همه شعارهایش در ذیل جمهوری انقلاب اسلامی محقق شود و سینما نه قدرتی داشت، نه چیزی بود و سینمایی مبتذل از قبل از انقلاب به جای مانده بود. روشنفکرانی هم که در قبل از انقلاب در سینما کار می‌کردند زیر سیطره فیلم فارسی دیده نمی‌شدند.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه به اندیشه دینی توجه نشد. اندیشه دینی توان این را دارد به هنری که آن را قدسی می‌دانیم توجه کند، هنری که قداست درون مایه آن است. سرانجام بعد از سی سال یک سری جوان به نسل ما هشدار داد، مگر شما عدالت نمی‌خواستید و مگر انقلاب دینی را مطرح نکردید؟! چطور این سینما راه دیگری می‌رود؟ این هشدار در یکی دو سال اخیر که بسیار به جا بود باعث بازنگری گذشته شد، اینکه کجا رفتیم و به کجا می‌رویم و آیا به آنچه در سینما می‌خواستیم رسیدیم؟ متاسفانه امروز هنر دینی ما به سخره گرفته می‌شود در حالی که بسیاری از آثار خوب ما پشتش تفکر دینی بوده است.

هاشم‌زاده برپایی جایزه سینمایی گفتمان انقلاب اسلامی را حرکت مبارک و خوبی دانست و گفت: در این حرکت باید به جوان‌ها کمک کنیم و تا جایی که می‌توانیم کار را پیش ببریم تا همه اندیشه‌های هنر دینی درهنر انقلاب به خصوص سینما متبلور شود. در ادامه مراسم پس از پخش تصاویری از شهید آوینی یاد سید شهیدان اهل قلم گرامی داشته شده و پس از آن نوبت به زنده‌یاد رسول ملاقلی پور رسید که پس از پخش تصاویری جایزه‌ای توسط سید سعید سیدزاده به علی ملاقلی پور پسر زنده‌یاد ملاقلی‌پور اهدا شد.

پسر فیلمساز فقید سینما گفت: من به عنوان یک بچه مسلمان می‌خواستم به جمله‌ای از حضرت امام(ره) که فراموش شده اشاره کنم، ایشان فرمودند: «ما همان گونه که مخالف آمریکای جهان خواه هستیم مخالف کمونیسم بین الملل هم هستیم.» اما امسال در جشنواره که چهار فیلم داشتیم که با هزینه دولتی ساخته شده بودند و تفکرات کمونیستی را القا می‌کردند، جایزه هم گرفتند.

روح الله رجبی دبیر دومین جایزه گفتمان انقلاب اسلامی هم در سخنانی با اشاره به برپایی سی ویکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر گفت: فیلم‌های امسال نسبت به سال گذشته به چارچوب فکری انقلاب اسلامی نزدیک‌تر بود و فیلم‌های ساخته شده خوب بود و جشنواره هم از نظر نظم اجرایی مناسب بود. اما برایند جبهه فرهنگی انقلاب خلاف فیلم‌های ساخته شده بود. یک موج انقلابی رسانه‌ای در جامعه بعد از ۹ دی شکل گرفت که جشنواره عمار پدید آمد. در جایزه گفتمان انقلاب اسلامی ، سازمان فرهنگی رسانه‌ای اوج‌، خانه مستندسازان انقلاب‌ و خانه هنر طلاب و تلاش داشتیم فضا و موجی در بین نخبگان ایجاد کنیم که در این موج رسانه‌ای نقش ایفا کنند. در برپایی این جایزه سی موسسه و نهاد مردمی کمک کردند و بیش از ۱۵ ویژه نامه، هزار یادداشت و نقد منتشر شد که تمام این فعالیت‌ها را به رهبر معظم انقلاب تقدیم می‌کنیم و امیدواریم لبخندی بر لبنان ایشان بنشیند.

در ادامه با پخش تصاویری از ابراهیم حاتمی‌کیا نوبت به نکوداشت او رسید که محمدرضا شهیدی‌فر مجری مراسم با اشاره به غیبت این کارگردان در مراسم اظهار کرد: ایشان به خاطر درگیریشان برای پروژه «چمران» به مراسم نیامدند. فرج الله سلحشور دیگر کارگردانی بود که در این مراسم مورد تقدیر قرار گرفت که جایزه‌اش توسط نادر طالب‌زاده اهدا شد. طالب‌زاده، سلحشور را در فرهنگ انقلاب در داخل، خارج کشور فردی موثر عنوان کرد و گفت: ایشان کارهای برجسته‌ای در خصوص تاریخ انبیاء کردند و خوشحالم چنین هنرمند با اخلاصی داریم. فرج‌الله سلحشور هم عنوان کرد: نمی‌دانم اگر آدم‌ها به وظیفه‌اشان عمل کردند باید از آنها تقدیر کرد؟ من تنها به وظیفه عمل کرد و باید از آنهایی که به وظیفه‌هایشان عمل نمی‌کنند، گلایه کرد.

وی با بیان اینکه قدم بزرگی برای برپایی این مراسم برداشته‌اند در عین حال گفت: اما توجه داشته باشید سینمایی که دست‌پخت تفکر صهیونیست است، هر کاری که کنید درست نخواهد شد. مبانی سینمای ایران و جهان توسط صهیونیست‌ها پی‌ریزی شده است و همه در زمین آنها بازی می‌کنیم و هرچه می‌سازیم به جز استثناهایی به نفع آنها است. تنها راهی که می‌توانیم سینمایی متفاوت با دنیا داشته باشیم این است که بیایم مبانی سینما را تغییر دهیم. سینما باید مانند فردی که مسلمان می‌شود شهادتین بگوید و اگر سینما اصول و مبانی‌اش تغییر کرد و اسلامی شد هرچه بسازد هم اسلامی می‌شود. در غیر این صورت در مسیری که صهیونیست‌ها رفتند خواهد بود. امیدوارم همه‌ی تقدیرها از انقلابی‌ها و قرآنی‌ها باشد.

محمدرضا عباسیان که برای برپایی جشنواره فیلم فجر مورد تقدیر قرار گرفت با اشاره به تشکیل چندین تشکل فرهنگی با پسوند نام جبهه اظهار کرد: این جبهه‌ها را زیاد نکنید و این اتفاق خوبی نیست و همه در یک جا بایستید. وی با اشاره به اختصاص پردیس سینمایی «قلهک» به افراد حاضر در جبهه گفتمان انقلاب اسلامی خاطر نشان کرد: ترتیبی دادیم تا دوستان آثار را ببینند، امیدوارم نتیجه خوبی هم داشته باشد. خسرو زینال‌پور‌، محمدصالح مفتاح و همچنین سه منتقدی که فیلم‌های این دوره را نقد کرده بودند ،‌ عادل پیغامی‌، جهانگیر خسروشاهی و یعقوب توکلی مورد تقدیر قرار گرفتند.

در این مراسم هفت فیلم حاضر در جشنواره مورد تقدیر قرار گرفتند و جوایزی به مسعود ده‌نمکی کارگردان «رسوایی»‌، بهروز شعیبی کارگردان« دهلیز» ‌، محمدامین همدانی کارگردان «۹:۲۰ دقیقه در بوشهر» ‌، انسیه شاه حسینی کارگردان«زیباتر از زندگی» ‌، مجتبی راعی کارگردان «ترنج»،‌ حمید بهمنی کارگردان «گام‌های شیدایی» و سهیل سلیمی کارگردان «فرشتگان قصاب» اهدا شد که در این برنامه ده‌نمکی ‌، راعی و بهمنی حضور نداشتند.

بهروز شعیبی پس از دریافت جایزه‌اش گفت: سینما برای ما وسیله‌ای برای رسیدن به تعالی شده و با آن بدرفتاری نکنید. چرا که سینمایی که در کشور ما است خوب است و خواهش می‌کنم همه آن را دوست داشته باشیم.انسیه شاه حسینی هم اظهار کرد: محمدرضا عباسیان کار زیبایی کرد و نشان داد همه این بچه‌ها در جبهه عباسیان هستند و اگر مشکلی در فجر بود ربطی به ایشان ندارد.وی برپایی این مراسم را بسیار خوب عنوان کرد و گفت: اما بهتر است در انتخاب منتقدین توجه بیشتری کنید و آدم‌هایی باشند که سینما را بشناسند نه مانند منتقدی که امشب هم از آن تقدیر شد که در نقدش درباره فیلم من مانند زمان جاهل‌ها نوشته است، حیف کارگردان این فیلم زن است.

قهرمانی تهیه کننده «گام‌های شیدایی» هم با اشاره به سخنان عباسیان مبنی بر اینکه جبهه‌های فرهنگی را زیاد نکنید‌، اظهار کرد: به نظر من مانند پرچم امام حسین (ع) می‌ماند که اگر در هر کوچه‌ای بلند شود، کسی از آن ضرر نمی‌کند. این مراسم دو تقدیر ویژه هم داشت که از هادی مقدم دوست کارگردان «سر به مهر» و احسان عبدی‌پور کارگردان «تنهای تنهای تنها» صورت گرفت. مقدم دوست اظهار کرد: امیدوارم فضاهای آموزشی بیشتر متمرکز بر این باشد که افراد باید چه کار بکنند، نه اینکه چه کار نکنند و فضاهای آموزشی این موضوع می‌تواند منجر به کار و تولید شود. عبدی‌پور هم گفت: فیلمی که شما از آن بدتان نیامده دوستان آن طرف هم که شما زیاد با آنها خوب نیستید، خوششان آمده است. کسی به من نگفت این فیلم را بساز‌ بلکه ساخت آن دغدغه من بود. امیدوارم با سینما دوست باشیم به خصوص آقای کوشکی که این جایزه را از او گرفتم. ما در این مملکت فیلم می‌سازیم و هرچه بسازیم به نفع این جا است. امیدوارم فیلم بعدی ما هرچه باشد از آن حمایت شود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>