سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۹ بهمن ۱۳۹۱ در ۹:۲۵ ق.ظ چاپ مطلب
سمواتی در گفتگو با سوره سینما:

دلیلی برای کوتاه شدن زمان «دربند» وجود ندارد

darband

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «دربند» تأکید کرد تغییرات سیاسی و بحران مالی نمی‌توانند تأثیری بر موجودیت سینما بگذارند.

امیر سمواتی درباره کوتاه شدن این فیلم در اکران عمومی و پیش بینی خود از اکران‌های ۹۲ به سوره سینما گفت: «دربند» مطلقا در اکران عمومی کوتاه نخواهد شد. دلیلی برای کوتاه شدن وجود ندارد. تمام جزئیات این فیلم حساب شده و با دقت شکل گرفته است بنابراین هیچ تغییری در اکران عمومی نخواهد داشت. بهترین زمان برای اکران این فیلم نوروز ۹۲ است. فکر می‌کنم اگر «دربند» نوروز آینده اکران شود با بازخوردها و نتایج خوبی رو به رو خواهد شد.

این تهیه‌کننده درباره پیش‌بینی خود از اکران‌های سال آینده گفت: از بین فیلم‌هایی که در جشنواره دیدیم ۵۰ درصد موقعیت قابل توجهی در اکران عمومی به دست خواهند آورد. امسال هم طبق معمول هر سال چند فیلم خوب در جشنواره داشتیم که می‌توانند بازار اکران را داغ کنند. برخی فیلم‌ها هم هستند که مخاطب نخواهند داشت و موفقیتی در اکران به دست نخواهند آورد.

وی درباره حساسیت‌ها پس از موفقیت‌های «دربند» برای ساخت فیلم جدیدش گفت: چه قبل از «دربند» و چه بعد از آن حساسیت برای ساخت فیلم خوب در من وجود داشته و دارد. امسال هم اگر شرایط مساعد باشد فیلم جدید خواهم ساخت. اما یک تصور نادرست وجود دارد که گاهی آدم را سرخورده می‌کند. برخی عوامل سینما متأسفانه تصورشان از تهیه‌کننده یک چمدان پر از پول است. این نگاه من و امثال من را که اهل رانت نیستیم اذیت می‌کند.

تهیه‌کننده «نفس عمیق» درباره تأثیر تغییرات سیاسی و بحران مالی بر سینما در سال آینده گفت: سینما همیشه فارغ از بحران‌های اجتماعی گذرا، عمل می‌کند. درست است در سال آینده انتخابات برگزار می‌شود و ممکن است تحریم‌ها بیشتر شود اما معتقدم سینما فراتر از همه این مؤلفه‌ها عمل می‌کند و مسیر خودش را طی می‌کند. شاید نتوانیم با رقم‌های میلیاردی فیلم بسازیم اما می‌توانیم با موبایل فیلم بسازیم و از این طریق سینما داشته باشیم. سینما چیزی مثل نوشتن یک رمان است. در رمان اندیشه است که اثر را جلو می‌برد سینما هم بیش از هر چیز وابسته به اندیشه‌ای است که بین فیلمسازان در جریان است و با هر فیلم شکل عینی به خود می‌گیرد. اندیشه، که موجودیت سینما وابسته به آن است از بین رفتنی نیست.

وی اضافه کرد: بنابراین ترجیح می‌دهم سینما را فارغ از چهارچوب‌های سیاسی و اجتماعی ببینم. شاید در سال آتی سینما در بحث تجاری دچار افت و خیز باشد ولی عنصر اندیشه به شکل پویا و دینامیک عمل خواهد کرد و سینما را جلو خواهند برد. سینما علی‌رغم هجمه ماهواره و دیگر مدیوم‌های تصویری همچنان پرچمدار رسانه‌های تصویری است.

سمواتی درباره حضورش به عنوان بازیگر در «دربند» گفت: به هر حال کسی که سال‌ها در سینما حضور دارد نسبت به همه رشته‌ها نوعی شناخت و آگاهی دارد. در ابتدا بازیگران زیادی را برای اجرای این شخصیت در نظر داشتیم ولی بعد تصمیم بر این شد که خودم بازی کنم. خواستم کادویی به شهبازی داده باشم و گرنه زیر بار بازی نمی‌رفتم. ضمن اینکه قصدمان این بود که رابطه پدر و پسری را به شکل ملموس تری نشان دهیم بنابراین من نقش پدر و پسرم فرید هم نقش پسر را بازی کردیم.

فیلم سینمایی «دربند» به کارگردانی پرویز شهبازی و بازی نازنین بیاتی، امیر سمواتی، پگاه آهنگرانی، احمد مهرانفر و … که در سی و یکمین جشنواره فیلم فجر روی پرده رفت، داستان دختری دانشجو است که برای ادامه تحصیل به تهران می‌آید و با مشکلاتی روبرو می‌شود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>