سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ در ۱۱:۲۷ ق.ظ چاپ مطلب

«دا» همچنان خواننده دارد/«نورالدین پسر ایران» ۶۴ چاپ،«پایی که جاماند» ۵۳ چاپ

daa-noredin

زهرا حسینی با کتاب خاطراتش «دا» رکورد پرفروش‌ترین کتاب را شکست.

زهرا حسینی با کتاب خاطراتش «دا» رکورد پرفروش‌ترین کتاب را شکست.

سوره سینما- خبرآنلاین نوشت: کتابی که ۱۵۳ بار تجدید چاپ شده است، اما بعد از «دا» دیگر چه کتاب‌هایی پرفروش شدند؟ کتاب «دا» تاکنون ۱۵۳ بار تجدید چاپ شده است. این کتاب تا دوره صد در تیراژ ۲۵۰۰ و از دوره صد به بعد در تیراژ ۵ هزارتایی منتشر می‌شود. اما بعد از «دا» کتاب «نورالدین پسر ایران» با ۶۴ بار تجدید چاپ در مقام دوم قرار دارد. این کتاب نیز هر دوره با تیراژ ۲۵۰۰ منتشر شده است.

رتبه سوم پرفروش‌ها هم به کتاب «پایی که جا ماند» اختصاص دارد. این کتاب نیز تاکنون ۵۲ بار با همان تیراژ ۲۵۰۰ تجدید چاپ شده است. اما این کتاب‌ها چرا پرفروش شدند؟ مهدی محمدی مسئول ستاد خبری انتشارات سوره مهر که چاپ این کتاب‌ها را برعهده داشته چند عامل را برای پرفروش شدن این کتاب‌ها برمی‌شمرد. او می‌گوید: «این اتفاق علت‌های مختلفی دارد. مثلا محتوا و جذب مخاطب به آن خیلی مهم است. از طرف دیگر توجه رهبری به این کتاب‌ها هم نقش تاثیرگذاری داشته است.»

کارهای ترویجی، تبلیغ، برگزاری مراسم رونمایی و … از جمله عوامل دیگری هستند که محمدی به آن اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: «از طرف دیگر مثلا در مورد کتاب «دا» ما زنی را نداشتیم که خاطراتش از جنگ را روایت کرده باشد.» تا پیش از کتاب «دا» آثار زیادی در حوزه خاطره‌نگاری جنگ منتشر شده بود اما با رویکردهای جدیدی که افرادی چون مرتضی سرهنگی و هدایت‌الله بهبودی در زمینه خاطره‌نگاری و ثبت وقایع جنگ اتخاذ کردند، مسیر دیگری برای این موضوع شکل گرفت.

صداقت و زبان ساده و بی‌آلایش زهرا حسینی در روایت روزهای زندگی‌اش و تنظیم خوب آنها در کتاب «دا» یکی از مهم‌ترین دلایلی بود که این کتاب را بر سر زبان‌ها انداخت. فرمولی که بعد از ان در کتاب‌های دیگری که در این زمینه منتشر می‌شد نیز به کار رفت.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>