سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۵ خرداد ۱۳۹۴ در ۱:۵۰ ب.ظ چاپ مطلب

آنونس «حوض نقاشی» نامزد دریافت جایزه از جشنواره فیلم شهر شد

hoze-naghashi

نشست خبری پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر، صبح امروز با حضور سیاوش حقیقی دبیر در فرهنگسرای سرو برگزار شد.

نشست خبری پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر، صبح امروز با حضور سیاوش حقیقی دبیر در فرهنگسرای سرو برگزار شد.

سوره سینما- دبیر پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر گفت: حدود ۵۰ میهمان خارجی از ۲۶ کشور، ۵۳ فیلم از ۲۴ کشور و ۹ مسترکلاس با حضور اساتید شاخص در بخش بین‌الملل جشنواره برگزار می‌شود. سیاوش حقیقی دبیر جشنواره در نشست خبری خود با تبریک اعیاد شعبانیه، با بیان پیش‌زمینه‌ای از آغاز به کار ستاد برگزاری جشنواره فیلم شهر اظهار کرد: پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر بعد از مقطعی که متاسفانه برگزار نشد، توسط حجت‌‌الاسلام شهاب مرادی در دوران مسئولیت‌شان در سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران مجددا راه‌اندازی و مسئولیت آن برعهده بنده قرار گرفت. ما از شهریورماه با دعوت از همکارانم کار را آغاز کردیم تا جشنواره‌ای استاندارد برگزار کنیم چراکه توقع‌ها از دوره‌‌ی سوم جشنواره که آقای رضاداد دبیر آن بودند، بالا رفت و ما نیز تلاش کردیم این روند را ادامه دهیم.

وی ادامه داد: در این مسیر عزیزانی به عنوان مشاور به کمک ما آمدند که خودشان دبیران جشنواره فیلم فجر بودند که از آن جمله می‌توانم به آقایان خزاعی، عباسیان و حیدری اشاره کنم. قرار بر این بود که با این تیم، اصحاب رسانه و سینما را تکریم کنیم.

دبیر جشنواره فیلم شهر با اشاره به مراسمی که جشنواره در باغ‌موزه برگزار کرد، اظهار کرد: حضور تمام طیف‌های سینمایی در این مراسم بسیار خوشایند بود و خدا را شکر مراسم خوبی برگزار شد. تاکید دارم که بگویم از روز نخستی که تیم فعلی کار برگزاری را تحویل گرفت، در تمام برنامه‌ریزی‌ها به دنبال همگرایی بودیم و امیدوارم که از دید سینماگران و اصحاب رسانه موفق بوده باشیم.

۱۱۷۰ هنرجو در بخش محله آموزش دیدند

حقیقی در ادامه سخناش به بخش محله و آموزش فیلمسازی شهروندی جشنواره اشاره کرد و گفت: ما در بخش محله به دنبال فرهنگ‌سازی و ارائه خدمات شهروندی به عنوان وظیفه شهرداری بودیم و در این راستا کلاس‌های آموزشی برگزار و به دنبال آن با در اختیار گذاشتن امکانات، فیلم‌های شهروندی ساخته شد. در ادامه هم یک تیم سینمایی کاملا حرفه‌ای متشکل از آقایان رضا میرکریمی، نیکی کریمی، کمال تبریزی، سیدهادی منبتی و مسعود نقاشی زاده این آثار را ارزیابی خواهند کرد.

وی افزود: به طور کلی ۱۱۷۰ هنرجو در طول یک ماه آموزش دیدند و به دنبال آن ۱۵۸ فیلم ساخته شد که توسط هیات داوران ارزیابی می‌شوند. ضمن آنکه نمایش این فیلم‌ها در پردیس ملت از سوم خردادماه با استقبال مردم مواجه شده است و گاها شاهد شکل‌گیری جمع‌های مردمی نقد و بررسی‌ مردمی‌های شهروندی در هنگام نمایش هستیم.‍‍‍

بین ۷ تا ۱۰ جایزه به برگزیدگان بخش سینمای ایران اهدا می‌شود

دبیر پنجمین جشنواره فیلم شهر همچنین درباره برنامه‌های مراسم افتتاحیه عنوان کرد: در مراسم افتتاحیه، بزرگداشت استاد پوران درخشنده و استاد مسعود کیمیایی و همچنین نکوداشت زنده‌یاد رسول ملاقلی‌پور و زنده‌یاد مرتضی احمدی برگزار خواهد بود. همچنین جوایز بخش فیلمنامه، طرح‌ سینمایی، محله، اقلام تبلیغاتی و… در این مراسم اهدا خواهد شد.

وی ادامه داد: در ایام برگزاری جشنواره ۱۵ فیلم اکران نشده به همراه ۱۵ فیلمی که اکران شده‌اند به نمایش در می‌آیند. همچنین این فیلم‌ها توسط یک هیات داوران هفت نفره و طی یک برنامه فشرده ارزیابی و بین هفت تا ۱۰ جایزه به برگزیدگان اهدا می‌شود.

این مدیر فرهنگی درباره سیاست‌های انتخاب فیلم‌ها بیان کرد: سیاست جشنواره شهر و سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران برپایه سیاست‌های ۱۸ گانه شهرداری تهران است که از منویات مقام معظم رهبری گرفته شده است. ما در جشنواره تلاش کردیم فیلم‌هایی را انتخاب کنیم که نگاه مهربانانه، تلخ نبودن و‌… داشته باشند و منطبق بر سیاست‌های ۷گانه اعلام شده‌مان باشند.

۵۰ میهمان و ۹ مسترکلاس در بخش بین‌الملل جشنواره

حقیقی در ادامه این نشست، درباره بخش بین‌الملل جشنواره گفت: ۳۲ فیلم از ۵۲ کشور متقاضی حضور در بخش بین‌الملل جشنواره بودند. با تلاش آقای امیر اسفندیاری نزدیک به ۵۰ میهمان خارجی به ایران می‌آیند و تعداد ۹ مسترکلاس با حضور اساتید شاخص بین‌المللی طراحی شده است. همچنین با توجه به درخواست مراکز آموزشی سینمایی و طی تفاهم‌نامه‌‌ای شفاهی، تعدادی از هنرجویان نخبه‌ی این آموزشگاه‌ها از مسترکلاس‌های جشنواره استفاده می‌کنند. در هرصورت شهرداری تهران موظف است که در بخش آموزش‌ فعالیت کند و خوشحالیم که این اتفاق در جشنواره فیلم شهر افتاده است.

حقیقی در بخش پایانی سخنانش با ابراز امیدواری از نقد منصفانه جشنواره و ادامه کمک اصحاب رسانه به این رویداد فرهنگی گفت: در این چندسال، مقام معظم رهبری بحث‌های فرهنگی و هنر مختلف و عمیقی را مطرح کردند که البته کمتر مورد توجه واقع شد. امیدوارم مدیران کلان فرهنگی کشور به این نکات توجه داشته باشند.

وی یادآور شد: نزدیک به ۱۰۰ میلیارد تومان برای سینما در مجلس مصوب شده است که بسیار ناچیز است. اگر این رقم را تقسیم بر جمعیت کشور کنیم، بسیار ناچیز خواهد بود. امیدواریم با نگاهی منصفانه به رویدادهای فرهنگی داشته باشیم و اجازه دهیم کاری که شهرداری دارد در حوزه فرهنگی انجام می‌دهد، در این دوره و دوره آینده ادامه داده شود نه اینکه با نقدهای مخرب، فضاسازی انجام شده برای شهر تهران از بین برود. خواهش می‌کنم درست و منصفانه نقدمان کنیم و ما نیز برای پاسخ به سوالات و… کامل در دسترس هستیم.

دبیر پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر با ابراز امیدواری از آغاز جشنواره ششم همزمان با مراسم اختتامیه جشنواره پنجم بیان کرد: امیدوارم که در شب میلاد امام زمان (عج)، دوره پنجم جشنواره به خوبی تمام شود و دوره آینده جشنواره از روز فردای اختتامیه آغاز شود. دغدغه ما این بوده که بتوانیم پایه‌ها و تفاهم‌نامه‌های همکاری و نمایش فیلم را حداقل با شهرهایی که خواهرخوانده تهران هستند، برنامه‌ریزی کنیم و این کار از دور آینده، نظام‌مندتر برگزار شود.

سیاوش حقیقی همچنین در بخش پرسش و پاسخ، درباره تناسب برگزاری نکوداشت زنده‌یاد رسول ملاقلی‌پور با جشنواره فیلم شهر عنوان کرد: زنده‌یاد رسول ملاقلی‌پور عکاس جنگ بوده‌اند. ایشان سقوط خرمشهر را تا لحظه ‌آخر توسط ایشان عکاسی شده است و از آنجایی که جشنواره از سوم خرداد آغاز می‌شود، تصمیم گرفتیم مراسم نکوداشت ایشان را برگزار کنیم. ضمن آنکه زنده‌یاد ملاقلی‌پور به عنوان یک فیلمساز شاخص دفاع مقدس برای مطرح است و با افتخار برگزاری مراسم نکوداشت ایشان را خواهیم داشت. مهدی محمدی‌ مدیرکل روابط عمومی و بین‌الملل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با اشاره به اهمیت برگزاری جشنواره فیلم شهر گفت: آقای دکتر قالیباف تاکید ویژه‌ای روی جشنواره فیلم شهر داشتند و نوید داده‌اند که این جشنواره به صورت سالانه برگزار شود چرا که ظرفیت آن وجود دارد.

امتیاز ویژه جشنواره شهر برای آموزشگاه‌های سینمایی و انجمن سینمای جوان

در این مراسم، یزدان عشیری مدیر روابط عمومی و ارتباطات رسانه‌ای جشنواره فیلم شهر هم با اشاره به اهمیت این جشنواره، گفت: سینمای شهری به عنوان یک گونه سینمایی گسترده و گسترنده در دنیا مطرح است. مخصوصا در ایران که شاهد رشد کلان‌شهرها هستیم، مولفه‌هایی به عنوان سینمای شهری مطرح می‌شوند که می‌طلبد برای تبیین آن‌ها از گستره هنر استفاده کرد و در این جهت‌، از ظرفیت رویدادهای فرهنگی سینمایی مرتبط استفاده کرد.

وی همچنین درباره برگزاری ۹ مسترکلاس بین‌المللی در جشنواره اظهار کرد: ۹ مسترکلاس با حضور اساتید شاخص بین‌المللی و سه نشست رسانه‌ای با حضور داوران بین‌المللی،‌ از روز شنبه برگزار می‌شود که امیدواریم فرصت مناسبی برای استفاده هنرجویان، سینماگران، علاقمندان و اصحاب رسانه باشد.

عشیری افزود: تمهید خوبی که در این دوره اندیشیده شده، امتیاز ویژه برای آموزشگاه‌های آزاد سینمایی بود که کلیه آموزشگاه‌ها، هنرجویان منتخب و اساتیدشان را برای حضور در این کلاس‌های آموزشی معرفی کردند. همچنین هنرجویان نخبه انجمن سینمای جوان طی یک تفاهم‌نامه شفاهی از این کلاس‌های استفاده می‌کنند.

۹۰ چهره مطرح سینمایی فیلم‌های جشنواره را ارزیابی و داوری کردند

مدیر روابط عمومی پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر همچنین با اشاره به تنوع موضوعی و لوکیشن در فیلم‌های بخش‌های مسابقه جشنواره گفت: ۳۴ شهر ایران لوکیشن فیلم‌های بخش مسابقه هستند و ما لوکیشن‌هایی از خرمشهر و آبادان، شهرهای مرکزی، مرزی و… را داریم. ضمن آنکه فیلم‌های جشنواره از تنوع موضوعی قابل توجهی برخوردار است. علاوه بر این حدود ۹۰ چهره سینمایی مطرح در بخش‌های هیات‌های انتخاب و داوری فعالیت داشتند و دارند.

اعلام اسامی کاندیداهای بخش اقلام تبلیغاتی

دبیر پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر، کاندیداهای بخش اقلام تبلیغاتی جشنواره را به این شرح اعلام کرد:

بخش عکس: امیرحسین شجاعی برای مجموعه عکس فیلم «ملکه»، آرش صادقی برای مجموعه عکس فیلم «آوا»، ایران انتظام برای مجموعه عکس فیلم «تابو»

بخش پوستر: احسان برآبادی برای طراحی پوستر بین‌المللی فیلم «بیگانه»، علی باقری برای طراحی پوستر فیلم «شیار ۱۴۳»، علیرضا نصرتی برای طراحی پوستر فیلم «برف»

بخش آنونس: آرش معیریان برای ساخت آنونس «سوت پایان»، حمید نجفی‌راد و میثم میرزایی برای ساخت آنونس مجموعه فیلم‌های هنر و تجربه و روح‌الله موحدی برای ساخت آنونس فیلم «حوض نقاشی»

بخش عنوان‌بندی: ‌امیر مهران «برف»، ‌میثم میرزایی برای «تراژدی»، فرامرز اسکندری برای «رخ دیوانه»


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>